Dammsug gräsmattan direkt innan våren drar igång på riktigt. När gräset väl börjat växa lär det vara för sent.

Du kan alltid ge upp senare men inte tvärtom.
 
  • Haha
Jorel03
  • Laddar…
Gräsklipparen med uppsamlare tar nog det där sen . Skit i det. Inget att bry sig om.
 
  • Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Vad säger firman som har spillt ut allt det där?
 
G Gesseman skrev:
Nope inte säker alls. Är perlite biologiskt nerbrytbart?
Tror du fick svar, vulkansten, väldigt bra material i väldigt många avseenden...men verkar troligast vara frigolit tyvärr, jag hade blivit skogstokig om jag fått det utspritt så. Men jag hatar frigolit, det är bannlyst i mina byggen. (Jag tänker att det kanske kan anses vara ett miljöbrott att sprida ut det så här, mht mikroplast tex, men det är kanske långsökt att tänka så. Enligt mej borde existensen av frigolit vara miljöbrott)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Q qfrantellus skrev:
Tror du fick svar, vulkansten, väldigt bra material i väldigt många avseenden...men verkar troligast vara frigolit tyvärr, jag hade blivit skogstokig om jag fått det utspritt så. Men jag hatar frigolit, det är bannlyst i mina byggen. (Jag tänker att det kanske kan anses vara ett miljöbrott att sprida ut det så här, mht mikroplast tex, men det är kanske långsökt att tänka så. Enligt mej borde existensen av frigolit vara miljöbrott)
Som tur är har inte cellplast tillverkats under varumärket "Frigolit" på flera decennier. Så risken att du ska få det levererat till dina byggen är noll.
😉
 
  • Haha
  • Gilla
whak och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som tur är har inte cellplast tillverkats under varumärket "Frigolit" på flera decennier. Så risken att du ska få det levererat till dina byggen är noll.
😉
Haha, nä det är sant. Som tur är så vet jag att det är samma skit😉
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Magnus E K
Anmäl firman för nedskräpning eller miljöbrott.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Jag skulle absolut avlägsna så mycket av frigoliten som möjligt innan växtligheten börjar dölja den. En grovdammsugare kommer nog ta det mesta. I vår koloniförening har vi ”plastbantat” just för att inte tillföra mer mikroplaster till odlingarna. Jag är inte rabiat, plast har sitt berättigande i många sammanhang men jag personligen skulle inte vilja ha det spritt över tomten.
 
  • Gilla
  • Wow
Johannesbook och 2 till
  • Laddar…
G Gesseman skrev:
Under vintern nu så har jag haft en firma som har renoverat badrummet, och jag har under hela renoveringen bott på annat håll. Nu när jag har flyttat hem igen, och snön försvunnit, så syns det att hela trädgården är FULL med frigolitkulor. Jag antar att det har använts vid gjutning/isolering. Det ser verkligen ut som de har dumpat ut en hel säck, för det finns lite över hela trädgården. Finns det något jag borde göra nu, eller finns de ens något jag KAN göra nu när det har spridits sig överallt? Kan ju inte direkt gå och plocka dem för hand. Borde jag kräva firman att de gör nått?
Har varit ute för samma sak, grymt irriterande.
Det finns verktyg som skär med värme, iallafall cellplastskivorna. Just kantelementen är väl svåra dock.
Använder blåsen, räfsa och även piasavakvasten men typ omöjligt.
Funderar på om en mossrivare kan göra jobbet.
 
Fe1l Fe1l skrev:
Använder blåsen, räfsa och även piasavakvasten men typ omöjligt. Funderar på om en mossrivare kan göra jobbet.
Tiden är din bästa vän.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Jag skulle absolut avlägsna så mycket av frigoliten som möjligt innan växtligheten börjar dölja den. En grovdammsugare kommer nog ta det mesta. I vår koloniförening har vi ”plastbantat” just för att inte tillföra mer mikroplaster till odlingarna. Jag är inte rabiat, plast har sitt berättigande i många sammanhang men jag personligen skulle inte vilja ha det spritt över tomten.
Varför?
 
R Renoveringstjejen skrev:
På vilket sätt?
Det försvinner ner i marken av sig själv.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det försvinner ner i marken av sig själv.
Jo, men om man nu inte vill ha plast i sin jord? Men det kan ju bara TS svara på så klart. Det kanske inte spelar någon roll så länge det är dolt. Jag är som sagt restriktiv med plast över lag. Jag har t ex köpt biologiskt nedbrytbar markduk av cellulosa som jag ska utrota kirskål med. Den är snygg dessutom 😉
 
R Renoveringstjejen skrev:
Jo, men om man nu inte vill ha plast i sin jord? Men det kan ju bara TS svara på så klart. Det kanske inte spelar någon roll så länge det är dolt. Jag är som sagt restriktiv med plast över lag. Jag har t ex köpt biologiskt nedbrytbar markduk av cellulosa som jag ska utrota kirskål med. Den är snygg dessutom 😉
Jag är helt klart på din sida ändå, yngre generation som man är tar jag ändå microplaster etc väldigt seriöst. Tomten är 6000kvm och det finns att hitta dessa kulor lite överallt spritt, så det är mycket som har dumpats ut. I tomten ingår också hästhage, även om jag inte har några djur nu så känns de inte bra med fullt av plast om djur ska gå och beta där i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.