8 324 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
Frigolitkulor i hela trädgården
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Dammsug gräsmattan direkt innan våren drar igång på riktigt. När gräset väl börjat växa lär det vara för sent.
Du kan alltid ge upp senare men inte tvärtom.
Du kan alltid ge upp senare men inte tvärtom.
Gräsklipparen med uppsamlare tar nog det där sen . Skit i det. Inget att bry sig om.
Vad säger firman som har spillt ut allt det där?
Tror du fick svar, vulkansten, väldigt bra material i väldigt många avseenden...men verkar troligast vara frigolit tyvärr, jag hade blivit skogstokig om jag fått det utspritt så. Men jag hatar frigolit, det är bannlyst i mina byggen. (Jag tänker att det kanske kan anses vara ett miljöbrott att sprida ut det så här, mht mikroplast tex, men det är kanske långsökt att tänka så. Enligt mej borde existensen av frigolit vara miljöbrott)G Gesseman skrev:
Som tur är har inte cellplast tillverkats under varumärket "Frigolit" på flera decennier. Så risken att du ska få det levererat till dina byggen är noll.Q qfrantellus skrev:Tror du fick svar, vulkansten, väldigt bra material i väldigt många avseenden...men verkar troligast vara frigolit tyvärr, jag hade blivit skogstokig om jag fått det utspritt så. Men jag hatar frigolit, det är bannlyst i mina byggen. (Jag tänker att det kanske kan anses vara ett miljöbrott att sprida ut det så här, mht mikroplast tex, men det är kanske långsökt att tänka så. Enligt mej borde existensen av frigolit vara miljöbrott)
😉
Jag skulle absolut avlägsna så mycket av frigoliten som möjligt innan växtligheten börjar dölja den. En grovdammsugare kommer nog ta det mesta. I vår koloniförening har vi ”plastbantat” just för att inte tillföra mer mikroplaster till odlingarna. Jag är inte rabiat, plast har sitt berättigande i många sammanhang men jag personligen skulle inte vilja ha det spritt över tomten.
Har varit ute för samma sak, grymt irriterande.G Gesseman skrev:Under vintern nu så har jag haft en firma som har renoverat badrummet, och jag har under hela renoveringen bott på annat håll. Nu när jag har flyttat hem igen, och snön försvunnit, så syns det att hela trädgården är FULL med frigolitkulor. Jag antar att det har använts vid gjutning/isolering. Det ser verkligen ut som de har dumpat ut en hel säck, för det finns lite över hela trädgården. Finns det något jag borde göra nu, eller finns de ens något jag KAN göra nu när det har spridits sig överallt? Kan ju inte direkt gå och plocka dem för hand. Borde jag kräva firman att de gör nått?
Det finns verktyg som skär med värme, iallafall cellplastskivorna. Just kantelementen är väl svåra dock.
Använder blåsen, räfsa och även piasavakvasten men typ omöjligt.
Funderar på om en mossrivare kan göra jobbet.
Varför?R Renoveringstjejen skrev:Jag skulle absolut avlägsna så mycket av frigoliten som möjligt innan växtligheten börjar dölja den. En grovdammsugare kommer nog ta det mesta. I vår koloniförening har vi ”plastbantat” just för att inte tillföra mer mikroplaster till odlingarna. Jag är inte rabiat, plast har sitt berättigande i många sammanhang men jag personligen skulle inte vilja ha det spritt över tomten.
Jo, men om man nu inte vill ha plast i sin jord? Men det kan ju bara TS svara på så klart. Det kanske inte spelar någon roll så länge det är dolt. Jag är som sagt restriktiv med plast över lag. Jag har t ex köpt biologiskt nedbrytbar markduk av cellulosa som jag ska utrota kirskål med. Den är snygg dessutom 😉useless skrev:
Jag är helt klart på din sida ändå, yngre generation som man är tar jag ändå microplaster etc väldigt seriöst. Tomten är 6000kvm och det finns att hitta dessa kulor lite överallt spritt, så det är mycket som har dumpats ut. I tomten ingår också hästhage, även om jag inte har några djur nu så känns de inte bra med fullt av plast om djur ska gå och beta där i framtiden.R Renoveringstjejen skrev:Jo, men om man nu inte vill ha plast i sin jord? Men det kan ju bara TS svara på så klart. Det kanske inte spelar någon roll så länge det är dolt. Jag är som sagt restriktiv med plast över lag. Jag har t ex köpt biologiskt nedbrytbar markduk av cellulosa som jag ska utrota kirskål med. Den är snygg dessutom 😉