Vi har köpt ett nybyggt hus och nu i samband med att snön smält har vi upptäckt att det i infarten till vår carport sticker fram frigolit från betongplattan, se bild. Det som är till vänster och som är lutat består av en stålregel som sitter ihop med betongen för att skapa en lutning. Till höger har man dock satt fasaden för långt in, vilket resulterat i att denna delen av betongplattan stått oskyddad och exponerats för snö och regn, som i sin tur löst upp eller nött ner betongen till frigoliten.

Vad drar ni för slutsatser av vad ni ser på bilden?
Är det fråga om ett konstruktionsfel?
Bör man åtgärda detta eller vad kan gå fel?

Betongplattor och asfalt möter, med slitage och smuts; detaljer för underhåll eller renovering synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det man ser är väl kantelementets cellplast , lättast är väl att skära bort det man ser och gjuta igen ( biten man ser är allt som finns där alltså inte nernött)!
Väggen skulle förmodligen varit längre in ?
Kan du ta en bild lite längre ifrån så man ser helheten?

E egge80 skrev:
Det man ser är väl kantelementets cellplast , lättast är väl att skära bort det man ser och gjuta igen ( biten man ser är allt som finns där alltså inte nernött)!
Väggen skulle förmodligen varit längre in ?
Kan du ta en bild lite längre ifrån så man ser helheten?
Ja precis den borde varit längre in till vänster så den täckte cellplasten. Var det vad du menade?

Riskerar detta någon skada?

MrJay
Att cellplast från kantelement syns är inget att oroa sig över och är ganska vanligt. Kan du leva med det är det bara att ignorera, annars är det bara att blanda till lite betongspackel

Redigerat:
Ser ju lite dumt ut att en plan del av plattan sticker ut. Har man otur så lutar det ju inåt och allt regn som hamnar där rinner in i väggen.

Jag hade fasat av denna mot den andra fasen så att säga. Tagit 10-20mm extra av frigoliten och spacklat på med betonglagning så jag fick ett lutande plan ut från väggen.

EDIT: Antar då alltså att det är boningshus till höger eller något annat man vill ha torrt i.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ser ju lite dumt ut att en plan del av plattan sticker ut. Har man otur så lutar det ju inåt och allt regn som hamnar där rinner in i väggen.

Jag hade fasat av denna mot den andra fasen så att säga. Tagit 10-20mm extra av frigoliten och spacklat på med betonglagning så jag fick ett lutande plan ut från väggen.

EDIT: Antar då alltså att det är boningshus till höger eller något annat man vill ha torrt i.
Det stämmer att det är boningshus till höger. Problemet med plana ut är att det inte blir enhetligt med det till vänster, som är i stål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.