3 844 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Friggebod som Galleri - måste den va godkänd som offentlig?
Bonnier, mina tankar går i de banorna också i mina ljusare stunder. Samtidigt - tänk om kommunen i slutänden säger nej. Då är invigningen ändå i onödan.
Fick idag dock tpset av en stadsarkitekt, att söka tidsbegränsat bygglov,
och föreslå att kommunen använder det som utvärderings-/testperiod. nu i semestertider ska det tydligen också finnas en möjlighet att få ett snabb-utlåtande av byggnadsnämndens ordförande om det är ett brådskande ärende.
De där möjligheterna hade jag ingen aning om.
Fick idag dock tpset av en stadsarkitekt, att söka tidsbegränsat bygglov,
och föreslå att kommunen använder det som utvärderings-/testperiod. nu i semestertider ska det tydligen också finnas en möjlighet att få ett snabb-utlåtande av byggnadsnämndens ordförande om det är ett brådskande ärende.
De där möjligheterna hade jag ingen aning om.
Brandkrav i en 15m2 friggebod... Vad tycker du han skall göra? Sätta upp brandlarm och utrymningsskyltar? Svårt att hitta ut?Bart skrev:Nu vill jag börja med att säga att jag inte har någon erfarenhet av just det du vill göra, jag vet inte heller exakt hur du tänkt dig med lokalen men...
Det finns ju krav på brandsäkerhet i offentliga lokaler, vilket din friggebod blir om du har en öppen visning. Jag vet inte hur gången ser ut för att få en lokal godkänd mm, men du kanske ska höra av dig med en rent hypotetisk fråga till brandmyndigheten i ditt län?
Om det är sluten tillställning med endast "bekanta" tror jag kraven är annorlunda.
Detta är alltså något som mest är funderingar i mitt något förvirrade huvud.
Usch ne, nu skall jag inte raljera, för kraven skiljer sig faktiskt för om det är en offentlig lokal eller inte, men det gäller om man kan få in mer än ett visst antal personer samt ytan skall överstiga viss kvadrat. För 15m2 friggebod kan du vara lugn.
//Anders
Jag har fått veta sen tidigare av Kommunen vad som gäller: Ett fönster på motsatta sidan av entrén. Så det har jag
Alltid nåt!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det största "felet" du gjort är att fråga kommunen, hade du pratat med grannarna så de inte satt sig på tvären så hade inget hänt för tjänstemännen på kommunen fick inget veta.
Händer det något så får du i efterhand ordna det då.
Protte
Händer det något så får du i efterhand ordna det då.
Protte
Bra då har vi svart på vitt från säker källa att allt är ok. Bara att köra på då. Eller...?aedwall skrev:Brandkrav i en 15m2 friggebod... Vad tycker du han skall göra? Sätta upp brandlarm och utrymningsskyltar? Svårt att hitta ut?
Usch ne, nu skall jag inte raljera, för kraven skiljer sig faktiskt för om det är en offentlig lokal eller inte, men det gäller om man kan få in mer än ett visst antal personer samt ytan skall överstiga viss kvadrat. För 15m2 friggebod kan du vara lugn.
//Anders
Den stora frågan är väl om den planerade verksamheten överhuvudtaget uppfyller kraven på att vara offentlig verksamhet och därmed behöver uppfylla reglerna?
Googla på "konstrundan" och ta kontakt med någon/några av de mindre kända personer som ger träff och kolla hur de gjort, om deras garage/bodar/altaner/vardagsrum har bygglov för "annan verksamhet". Borde finnas hundratals, bara i Värmland finns ju flera konstrundor med 10-20 deltagare i varje.
Googla på "konstrundan" och ta kontakt med någon/några av de mindre kända personer som ger träff och kolla hur de gjort, om deras garage/bodar/altaner/vardagsrum har bygglov för "annan verksamhet". Borde finnas hundratals, bara i Värmland finns ju flera konstrundor med 10-20 deltagare i varje.
Styrman: Väldans välkommen!!
Anna_H: Jag har gjort flera konstrundor tidigare och aldrig brytt mig om att fråga kommunen (i andra lokaler i närheten). Det har gått ok. Ingen har klagat vad jag vet.
Anna_H: Jag har gjort flera konstrundor tidigare och aldrig brytt mig om att fråga kommunen (i andra lokaler i närheten). Det har gått ok. Ingen har klagat vad jag vet.
Jag har själv gjort konstrunde-grejer och känner fler som har. Ingen har sökt nåt tillstånd.
Konstrundorna är ju alltid av tillfällig karaktär. Antar att kommunen väljer att se lite mellan fingrarna pga det.
Konstrundorna är ju alltid av tillfällig karaktär. Antar att kommunen väljer att se lite mellan fingrarna pga det.
Ja, det skulle du. Om du hela tiden visste att det du byggde inte skulle vara en friggebod för er familj så har du gjort fel.Tovelainen skrev:
Kommer du bli straffad?
Knappast.
Iom att lokalen blir offentlig ska den vara tillgänglig för alla, hjulburna, synskadade. Den ska klassas som lokal och bes av räddningstjänsten osv osv....
Har idag pratat med kommunen om tidsbegränsat bygglov (tänkt att användas under tiden kommunen processar ärendet) som jag fick tips om av en kunnig stadsarkitekt.
Visade sig nu ändå att även detta tidsbegränsade bygglov tar tid att utreda så jag har idag bestämt att hela processen får ha sin gång. Har skjutit upp invigning och meddelat konstnärerna.
Snyft!!
Nu hoppas jag bara att jag får detta beviljat överhuvudtaget. oro oro gnag gnag
Visade sig nu ändå att även detta tidsbegränsade bygglov tar tid att utreda så jag har idag bestämt att hela processen får ha sin gång. Har skjutit upp invigning och meddelat konstnärerna.
Snyft!!
Nu hoppas jag bara att jag får detta beviljat överhuvudtaget. oro oro gnag gnag
"Alla andra" som jag känner (jag själv) skiter helt enkelt i att ansöka om tillstånd för att ha 6 pers i en friggebod. 
Hör med grannarna och kör sedan. Det är inget köpcentrum du har.
Du har helt enkelt hamnat i klorna på en pappersvändare som pga diverse regler inte kan svara något annat på din "ansökan".
Se det som civil olydnad och en del av ditt "konstprojekt". Vill dom fortsätta ringer du den lokala blaskan och vips har du PR för hela året!
Hör med grannarna och kör sedan. Det är inget köpcentrum du har.
Du har helt enkelt hamnat i klorna på en pappersvändare som pga diverse regler inte kan svara något annat på din "ansökan".
Se det som civil olydnad och en del av ditt "konstprojekt". Vill dom fortsätta ringer du den lokala blaskan och vips har du PR för hela året!
Hallå Styrman
6 pers! Om det blir så många ens ;-)
Nä du har nog rätt att om jag inte ansökt om något alls så har detta haft sin gilla gång.
Fast att jag ändå ville ha kommunens välsignelse berodde på att jag helt enkelt vill vara ett galleri att räkna med och som kanske kan samarbeta med turistbyrån mm
Så det var nog lika bra att gå svängen om pappersvändarna.
Nu tycker jag dessutom att de är ganska hjälpsamma.
Jag är verkligen för civil olydnad annars.
6 pers! Om det blir så många ens ;-)
Nä du har nog rätt att om jag inte ansökt om något alls så har detta haft sin gilla gång.
Fast att jag ändå ville ha kommunens välsignelse berodde på att jag helt enkelt vill vara ett galleri att räkna med och som kanske kan samarbeta med turistbyrån mm
Så det var nog lika bra att gå svängen om pappersvändarna.
Nu tycker jag dessutom att de är ganska hjälpsamma.
Jag är verkligen för civil olydnad annars.