På vår tomt har vi ett ca 35kvm stor friggebod. Totalt är boden ca 70kvm, halva delen ligger inne på grannens tomt och tillhör grannen, mellan delarna finns en skiljevägg av tretex och diverse bråte.
Detta åbäke byggdes av den dåvarande ägaren och dåvarande grannen nån gång på 70-80 talet.

Nu vill jag riva min del....
- Kan grannen säga emot?
 
Magnus E K
I den storleken kan det väl inte vara eller kunnat vara en friggebod utan borde ha krävt bygglov? Då behövs rivningslov för att riva och skulle gissa att det inte går igenom eftersom det skulle förstöra grannens byggnad. (Jämför med att riva ett radhus; inte hela längan utan bara ett enda).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tänker du bygga en ny bod på samma plats eller ska marken användas till något annat?

Du får börja med att berätta för grannen att du tänker riva din del och fråga vad dennes tankar är. Kanske är så att grannen också vill riva sin sida.
Förutom reda nämnda rivningslov från kommunen så bör du erbjuda dig att betala allt kring rivningen, om det är så att grannen kommer ha kvar sin sida. Det vill säga bygga en ny vägg och det som behöver göras med taket.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.