Hej
Jag har en fråga gällande en fastighet från 70-talet, som har en carport med sammansittande mindre förråd på tomten, troligtvis byggt samtidigt som huset men inte säker.

jag skulle kunvilja gå upp en friggebod på max 15 plus ett attefalls på max. Det jag undrar är om det går när man redan har en carport/förråd, eller om de kvm ska räknas bort. Spelar det ngn roll om carport/förråd är byggt med bygglov eller ej?

Förstår tt jag kan få det prövat hos kommunen osv men undrar lite snabbt här ifall ngn vet utifrån erfarenhet.
Tack

Mest troligt är carport förråd byggt med bygglov. Före 79 fanns inte friggebod.
Så då kan du lugnt planera vidare med dina byggplaner.

M Mellanbarn skrev:
Mest troligt är carport förråd byggt med bygglov. Före 79 fanns inte friggebod.
Så då kan du lugnt planera vidare med dina byggplaner.
Tack

Med andra ord skillnad om den skulle vara byggd utan bygglov? Kan ju vara att den tillkommit efter 1979… (jag ska försöka ta reda på det, såklart)

OM din carport är en bygglovsfri byggnad, så har du ju så att säga utnyttjat din rätt att bygga bygglovsfritt. Nu låter det som den är på mer än 10 kvm, därmed kan det inte vara en friggebod från den tiden.

Då är det antingen en byggnad med bygglov, eller ett svartbygge (preskriberat efter 10 år). Och oavsett så kommer det inte att påverka din rätt att bygga friggebod eller attefallsbyggnad.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OM din carport är en bygglovsfri byggnad, så har du ju så att säga utnyttjat din rätt att bygga bygglovsfritt. Nu låter det som den är på mer än 10 kvm, därmed kan det inte vara en friggebod från den tiden.

Då är det antingen en byggnad med bygglov, eller ett svartbygge (preskriberat efter 10 år). Och oavsett så kommer det inte att påverka din rätt att bygga friggebod eller attefallsbyggnad.
Tack för svar.

Ser nu att huset (och då troligtvis carporten) är byggt 1980 o inte på 70-talet som jag skrev tidigare. Så då fanns friggebodregler om jag tolkar det rätt, men för 10 kvm. Den är troligtvis över 10 kvm. Jag tror inte det är ett svartbygge. Så det verkar som att det inte kommer att påverka min rätt att bygga friggebod eller attefall, med andra ord. Om ngn som läser är av annan uppfattning så skriv gärna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.