Hade tänkt mig en friggebod på 15m2, även om de ännu inte är godkända. Har surfat runt mycket, men blir ganska trött på att se samma typer av bodar hela tiden.

Själv behöver jag en friggebod med mycket ljus i, funderar på skjutbara glasdörrar, eller kanske långsmala fönster från golv till tak i två av hörnen?
Är det någon som har byggt något ljus och luftigt? Eller som sett något på någon hemsida? Ena långväggen vill jag ha utan fönster, för att kunna ställa ut tavlor på.

Jag ska använda boden som målaratelje, både vinter och sommar. Fundrar på uppvärmning. Kan man koppla in golvvärmeslingor till husets jordvärme, eller blir det för besvärligt/dyrt?

Tips mottages tacksamt!

Visst kan du koppla värmen till befintligt system. det du måste göra är att gräva ned ett specialrör som innehåller isolering plus två rör till golvvärmen mellan byggnaderna.

I övrigt så bör du titta på fasta glaspartier i stället för fönster. Skillnaden är att partierna inte gåra att öppna vilket ett fönster gör. Fasta är bra mycket billigare

Citat: "Skillnaden är att partierna inte gåra att öppna vilket ett fönster gör."

Tack för begreppsförklaringen och hjälpen med jordvärmerören!

Överväger pulpettak, något speciellt att tänka på där?

Mikael_L
Om du tänker ha golvvärme i friggeboden måste jag påpeka att du måste tänka på att isolera golvet tillräckligt under golvvärmeslingorna.

I vår friggebod, som är ganska långsmal, har vi mitt på långsidan satt dubbla, helglasade ytterdörrar (kostade 14.000 kr). Det är jättehärligt att kunna öppna upp helt ut mot trädgården och självklart släpper de in mycket ljus också. Fönstren är treglas och eftersom det är välisolerat i övrigt är det lätt att värma upp även på vintern. Sedan har vi också ett kombinerat fönsterparti från golv till tak där den övre tredjedelen är öppningsbar. Tänk på att ha ett lite öppningsbart fönster någonstans - du måste kunna vädra när du ligger och sover på sommaren!!! Inte så trevligt att behöva ha dörren öppen så att grannarnas katter smiter in...

Låter som en bra idé! Har du möjlighet att lägga upp ett par bilder?
Min friggebod lär nog också bli ganska långsmal, tror jag, så att det fär plats lite fler tavlor på långväggen :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.