Hej
Jag har en friggebod på 15 m2, som ska användas som gäststuga med en snitttemp på 10-15 grader under den mörka tiden på året.

Väggarna är isolerade och har masonit som ytskikt, det är ingen plast mellan isolering och masonit.
Är det okay att det är på detta viset eller måste jag göra om vad tidigare ägaren gjort ??
För övrigt tänkte jag lägga gips utanpå masoniten som nytt ytskickt, funkar det ???

Sedan, taket är inte isolerat, (se bifogad bild) vad ska jag göra där för att få det bra ?
Måste jag öppna upp i varje fack för att få in luft eller klarar det sig med att inte låta isoleringen går upp i taket ?
Jag tänkte sätta isolering 100 mm, gipsskiva i taket ! Ska det vara plast oxxå emellan gips o isolering ?

Å sist, är det bra med gipsskiva som ytskikt i en friggebod ???

//Göran Dahlquist

Bifogad bild !
Osolierat träinnertak med synliga bjälkar i en friggebod, med masonitvägg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får sätta en läkt upp mot taket så du får en luftspalt mot takfot. Sen kan du köra masonite mot den och isolera.
Du kan absolut plasta i taket när du ändå ska gör allt från början och låta plasten gå ner en bit på väggen men med så tunn isolering kommer du klara dig ändå utan plast.

Smaksak vilken skiva du vill ha i både tak och vägg. I taket skulle jag valt något annat för det är snyggare. Väggar funkar det bättre på.

Plast eller inte, det går bra att vara utan om du har tunna väggar. Men plastar du måste det vara tätt

Däremot så går den mesta av värmen ändå ut genom taket därför tycker jag man kan plasta där. Du kan ju plasta även väggen innan du slår på ytskiktet men jag hade hoppat det

hej
Men takstolarna är 145x45 å lägger jag 100 mm isolering så får jag väl en luftspalt ändå ?? Ska jag välja isolering med papp ??? Då ska väl pappen vara mot taket eller ???! //Göran

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.