Hej,
installerade några Fresh TL98F friskluftsventiler för ett par år sedan som fungerar utmärkt. Två av dessa är placerade i sovrum i västlig riktning och när det blåser så hörs det väldigt mycket. Har ingen bullerdämpande modell. Har bytt ut original ventilgaller mot Fresh stormkåpor i metall. Blev något bättre men trodde det skulle göra större skillnad än så. Något mer man kan göra för att få ner buller och ljudnivå vid blåst och storm? Tänkte om man kan sätta Fresh kallrasskydd som stänger vid hård vind. Eftersom de normalt används till fläktar och frånluft så blir det lite tvärtom effekt. Om man kan ställa in dessa att normalt vara öppna så borde det fungera och sen stänger vid hård vind. Tänker jag rätt, någon som testat eller har andra förslag?
Tack
Mvh Micke
installerade några Fresh TL98F friskluftsventiler för ett par år sedan som fungerar utmärkt. Två av dessa är placerade i sovrum i västlig riktning och när det blåser så hörs det väldigt mycket. Har ingen bullerdämpande modell. Har bytt ut original ventilgaller mot Fresh stormkåpor i metall. Blev något bättre men trodde det skulle göra större skillnad än så. Något mer man kan göra för att få ner buller och ljudnivå vid blåst och storm? Tänkte om man kan sätta Fresh kallrasskydd som stänger vid hård vind. Eftersom de normalt används till fläktar och frånluft så blir det lite tvärtom effekt. Om man kan ställa in dessa att normalt vara öppna så borde det fungera och sen stänger vid hård vind. Tänker jag rätt, någon som testat eller har andra förslag?
Tack
Mvh Micke
Produkter som diskuteras: "Fresh TL98F"
Väggventil TL 100C teleskopisk Fresh
Komplett ventil
378 kr inkl moms
Läs mer
Tyvärr ger det väldigt liten effekt. Tidigare hade Fresh ljudfällor som monterades på fasaden. Såg ut som fågelholkar ungefär. Jag tror de är borta numera från sortimentet. Du behöver ngt i den stilen som bryter den öppna kanalen. Kolla m Fresh om de har ngt. Annars får du söka efter alternativ.
Tackar för svar. Tror dock det är just de ”fågelholkar” du nämner som jag satt dit istället för original galler som är väldigt öppna. Hjälpte dock inte så mycket som jag hoppats på.ClasseClas skrev:
Japp, det är den jag har. Ok, då vet jag.
Men du tror inte ett kallrasskydd hjälper i detta fall?
Men du tror inte ett kallrasskydd hjälper i detta fall?
Jag har ett sånt här kallrasskydd på landet i badrummet.mickelindkvist skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltid stängt utom när fläkten går. Sätter du in det i en friskluftsventil så stänger du igen ventilen helt enkelt och den gör ingen nytta.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Aha, trodde man kunde ställa in så de står i helt öppet läge och sen att de med automatik stänger sig när det blåser mycket. Jaja, får väl leva med lite oväsen. Tack för hjälp.
Du söker en sån här lösning: Fresh Stormsäkring 80 (luftbutiken.se)
Kanon! Testade du även dessa som du fick tips om?mickelindkvist skrev:
https://www.luftbutiken.se/tillbehor-friskluftsventiler/6842-fresh-stormsakring-80.html
MVH
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden