C corre skrev:
Har du erfarenhet av någon specifik handlare och/eller VFD?
Nej tyvärr det är 15 år sedan sist jag monterade VFD, men utveckling går snabbt framåt och då det mesta är tillverkat i ROC i dag.
Kina är snabba på att copiera den bästa tekniken och ofta är det senaste tekniken men mycket billigare.
Kolla specen och jämför, det är praktiskt om man kan gå upp i maxfrekvens till 200 Hz så slipper man mecka med remmarn så ofta. En träsvarv går inte så tungt.

Jag har grubblat över det här med Y/D-koppling och olika typer av frekvensomvandlare. Tänkte höra om jag förstått saken rätt.

Min motor är 0.7kW Y/D 400/230V. Idag är den kopplad till ett trefas 400V uttag med Y-koppling. Det innebär att alla lindningar är kopplade mellan respektive fas och nolla. Dvs 230V över varje lindning.

Om jag kopplar om till D-koppling så innebär det att jag med 400V trefas får 400V över varje lindning. Jag hamnar då över märkspänning och riskerar att bränna lindningarna. För att köra D-koppling behöver jag alltså 230V trefas, och får i det fallet 230V över lindningarna.

Om valet står mellan 400V trefas Y vilket ger 230V över lindningarna, och 230V trefas D vilket ger 230V över lindningarna undrar jag - vad vinner jag med D-koppling? Det blir ju samma spänning och rimligtvis samma effekt och moment oavsett.

Över till frekvensomvandlaren.

När ni pratar om enfas och trefas frekvensomvandlare antar jag att ni pratar om vad som driver frekvensomvandlaren, inte vad den levererar ut. Det finns alltså frekvensomvandlare som jag kan ansluta med en stickpropp till ett 230V uttag och andra som jag ansluter med 3-fashandske till ett 400V-uttag?

Är det dessa varianter som ni menar att 230V-varianten är billigare?

På andra sidan frekvensomvandlaren antar jag också att man kan välja 3-fas 230V eller 3-fas 400V. Om jag köper en frekvensomvandlare som levererar 3-fas 400V måste jag köra motorn i Y-koppling. Om jag köper en frekvensomvandlare som levererar 3-fas 230V måste jag köra motorn i D-koppling.

Om man kör 3-fas 230V med Y-koppling förstår jag att man får lägre effekt i motorn.

Är det något jag inte förstått rätt?

Är det billigare med en frekvensomvandlare som levererar 3-fas 230V än en som ger 3-fas 400V? Och är det skillnad i pris om omvandlaren drivs med 1-fas 230V eller 3-fas 400V?

Ingen expert men inte vinner du något på att D-koppla en 3-fas motor såvitt jag vet. Det låter rätt det du säger om omvandlare också, det blir väl också mera värmeutveckling om du kör i Y-läge med 230V, jag kan inte se någon orsak till en sådan kombination.

Jag har sett att modellerna som tar in 3-fas är litet dyrare. Men det är inte så stor skillnad, några tiotals euro sist jag kollade. Det som skulle avgöra det för mig är hur mycket ström maskinen tar, eftersom jag har mera enfasuttag än 3-fas uttag, så om det går att driva maskinen ur ett vanligt uttag skulle jag satsa på en 230v modell.

Om det är till en större maskin, eller en maskin som jag redan kör på 3-fas från förr, så skulle jag skaffa 400V modellen. För är det något jag har mindre av i mitt garage än 3-fas uttag så är det 16 amperes 1-fas uttag, dom är alla runt 10-12A tror jag.

Det är huvudsakligen korrekt uppfattat. Men även frekvensen spelar in. Om du har motorn D-kopplad så skall frekvensomriktaren vara inställd så att den ger 230V ut vid 50 HZ. Är det en 400V omriktare innebär det att du måste välja en större omriktare än om du Y-kopplat motorn. Det som kan vara finessen här är att du kan ställa in frekvensomriktaren till att ge 400V ut vid 87 Hz. En ökning av motorns varvtal och effekt med 73%

Om du tycker att det verkar praktiskt att ansluta svarven till enfas använder du en 230V frekvensomriktare och D-kopplad motor.

Vill du kunna öka varvtalet med bibehållet moment utan att överbelasta motorn använder du en 400V frekvensomriktare och D-kopplar motorn. Det kräver i så fall en större frekvensomriktare.

Får du tag på en 400V frekvensomriktare och inte vill trimma motorn så Y-kopplar du den.

Jag passar på prisbilden.

A Avemo skrev:
Om du har motorn D-kopplad så skall frekvensomriktaren vara inställd så att den ger 230V ut vid 50 HZ. Är det en 400V omriktare innebär det att du måste välja en större omriktare än om du Y-kopplat motorn. Det som kan vara finessen här är att du kan ställa in frekvensomriktaren till att ge 400V ut vid 87 Hz. En ökning av motorns varvtal och effekt med 73%

Om du tycker att det verkar praktiskt att ansluta svarven till enfas använder du en 230V frekvensomriktare och D-kopplad motor.

Vill du kunna öka varvtalet med bibehållet moment utan att överbelasta motorn använder du en 400V frekvensomriktare och D-kopplar motorn. Det kräver i så fall en större frekvensomriktare.
Så det går alltså att ställa in på frekvensomriktaren så den ger 230V vid 50Hz och 400V vid 87Hz? Stiger spänningen linjärt med frekvensen? Är 87Hz maxfrekvens på alla omriktare? Undrar eftersom jag sett just 87 Hz nämnas flera gånger i denna tråd.

Hur kommer det sig att man inte överbelastar motorn om man ökar till 400V vid 87 Hz?

Om det fungerar att öka förbi 87 Hz, fortsätter spänningen att stiga då?

Normalt stiger spänningen linjärt med frekvensen. För exempelvis fläktar kan spänningen stiga kvadratiskt med frekvensen. Men det är inte hur du skall ställa in frekvensomriktaren till svarven. Förhållandet mellan 400 och 230 är roten ur tre. Detsamma gäller förhållandet mellan 87 och 50.

Med 400 över lindningarna och 87 Hz kommer motorn vid märkmoment att dra lika mycket ström som vid 230 V och 50 Hz. Samma ström och alltså ingen överlast. Högre varvtal och alltså högre effekt vid märkmoment.

Du kan öka frekvensen långt över 87 Hz på de flesta frekvensomriktare. Men då kommer motorn att tappa moment då spänningen inte längre kan fortsätta öka över 400 V. (Eller över 230 V för en enfasstyrning).

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Aha, intressant. Då fattar jag.

Eftersom jag har 3-fasuttag vid svarven köper jag helst en omriktare för 400V. Då är bara frågan om jag ska satsa på en lite större så man kan D-koppla motorn. Det är lite besvärligt att komma åt, men jag kanske får ta och lossa motorn så att jag kan koppla om den. Det kanske är lika bra att göra så när man en gång håller på och kopplar.

En träsvarv går inte tungt, så det är inte vridmomentet som är viktigt utan att kunna anpassa varvet på arbetsstycket, beroende vilken diameter du för tillfället bearbetar. Till exempel om du svarvar en tallrik, skall du kanske ha 100 r/min när du är vid kanten av en 250 mm skiva, men nära centrum behövs 600-700 r/min.
Då är det bra att har en enkel potensiometer, eller bättre en fotpedal som kan regelera varvtalet mellan förinställda min och max varv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.