14 187 läst ·
37 svar
14k läst
37 svar
Frekvensomvandlare till träsvarv
Tyvärr är det inte bara omformaren som tjuter, även motorn försöker leka högtalare. Olika motorer är olika bra på att vidarebefordra höga frekvenser som ljud. Gamla tunga motorer brukar vara tystare, men ingen regel utan undantag,M MagHam skrev:Ja den jobbar ju med en pulsfrekvens som den "bygger" utgående spänningsvågor med via växelriktaren.
Dels kan frekvensomformaren pipa men det kan också läcka övertoner ut till förbrukaren som då agerar som högtalare i olyckliga fall (och ge skadliga krypströmmar i lager o s v men det är en annan tråd)
Kan man ställa upp PWM frekvensen i 15-18 kHz så brukar det vara uthärdligt tycker jag. Men som sagt det brukar rendera i större förluster i själva omformaren, men det kan man ta.
Ett annat alternativ är att sätta omformaren i ett ljudisolerat elskåp och dra ut bara en styr-display.
Sen har vi det med inre switchfrekvensen, tyvärr förlorar man inte bara i verkningsgrad även möjliga maximala strömuttaget sjunker. Ibland får man hålla på att leta efter den frekvens som just den motorn o du själv trivs med.
Och skulle du ge dig in på att sätta dit frekvensomformare kan du gärna skapa en tråd innan om du känner dig osäker. Det finns alltid lite att tänka på och särskilt i ditt fall med omkopplingsbar motor det ger några olika principer man kan välja beroende på ditt driftfall.
Jag har inte kommit till skott med detta projekt än, men tänkte försöka beställa en frekvensomvandlare inom kort, så läser nu igenom tråden igen.L Leif i Skåne skrev:Du nämnde 3-fas förmodligen är motorn lindad för 220//380Volt D // Y.
Då kan man köra med en enkel 230 V omformare som är mycket billigare än 400 V
Siemens är inte billigast
[länk]
Kan du vänta en månad så finns dom i Kina för halva priset
En simpel låda med datorfläkt och filter från dammsugaren fixar dammet, tryck in luft i lådan
Är det någon nackdel att göra på detta sätt? Jag minns Y/D-koppling från elläran i skolan, men har en väldigt vag bild av vad det innebär. Men ska kolla specarna på motorn i kväll.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det har skrivits om en massa fabrikat, NFO drives sticker ut hakan med att de har ren sinus ut till motorn och därmed går pipfritt.
Finns hos ELFA.se bl.a.
Protte
Finns hos ELFA.se bl.a.
Protte
Jag kan inte backa upp påståendet. Men jag har hört från en supporttekniker på Control Techniques att man får lite sämre kontroll på motorn och lite sämre moment när man kör den D-kopplad. Nu var det väl lägre varvtal du ville uppnå, men om du någon gång skulle vilja ha högre varvtal så är det möjligt att D-koppla motorn och använda en frekvensomriktare för 400 V. Då kan du få nästan fullt moment vid 87 Hz.S SnickareHobb skrev:
Ligger du inte nära gränsen för vad motorn orkar idag är det säkert ingen nackdel med enfasstyrning för ditt ändamål. Men vill du kunna öka varvtalet utan att tappa mycket moment så kan du vinna på att använda en trefasstyrning.
Ja. NFO har riktigt bra saker.
https://www.nfodrives.se/produkter
https://www.nord.com/cms/se/product...requency_inverter/pdop_frequency_inverter.jsp
https://www.nfodrives.se/produkter
https://www.nord.com/cms/se/product...requency_inverter/pdop_frequency_inverter.jsp
Redigerat:
Riktigt intressant att man kommit så långt med att göra en snygg utsignal som är nära sinus och framförallt genereras på ett tyst sätt 
Sen ger nog inte alla konventionella VFD fyrkant, utan en hackig kurva som är något mittemellan (finns många uppmätta grafer på nätet att söka på)
Sen ger nog inte alla konventionella VFD fyrkant, utan en hackig kurva som är något mittemellan (finns många uppmätta grafer på nätet att söka på)
Jag kan påminna mig att jag sett en frekvensomriktare som gav fyrkantvåg. Det var på 90-talet och den var gammal då. Så jag vågar påstå att ingen ny frekvensomriktare idag ger fyrkantvåg. Men sinusvågen genereras med en viss switchfrekvens som för det mesta ligger inom det hörbara området. För motorns del är det inte ett problem. Induktansen i motorn kommer att se till att strömmen blir tillräckligt sinusformad för ändamålet. Men för att få det tystare kan man vilja hålla switchfrekvensen hög eller filtrera utspänningen.M MagHam skrev:
Hur stor motor har du? Skicka PM så kan du få köpa en omformare till bra pris om du lägger upp i tråden hur det utvecklar sig så andra kan lära sig lite av det också. Just pipljudet är inte framträdande på vettiga nutida omformare inget som ska störa vid en svarv.ä Annat var det långt tillbaks i tiden med som nämndes tidigare modifierad fyrkantvåg ut.
NFO kan vara vettigt tex vid någon känslig fläktdrift eller där man vill använda befintliga för omformare olämpliga kablage. Annars är de mest överprissatta kanske pga att det är en liten tillverkning på marginalen. Påminner annars lite om presskopplingar för rör dvs en svensk grundidé riktigt gammal som sen exploateras via utlandet.
NFO kan vara vettigt tex vid någon känslig fläktdrift eller där man vill använda befintliga för omformare olämpliga kablage. Annars är de mest överprissatta kanske pga att det är en liten tillverkning på marginalen. Påminner annars lite om presskopplingar för rör dvs en svensk grundidé riktigt gammal som sen exploateras via utlandet.
Motorn är en Elektrium 3-fasmotor på 1 hk. Den är av typ 220/380V Y/D. Y-kopplad. 1380 rpm.
Svarven drivs via fyra remskivor som ger mellan 500 - 3000 rpm (eller något åt det hållet, minns att jag mätte remskivorna för något år sedan, men har det inte nedskrivet).
Svarven drivs via fyra remskivor som ger mellan 500 - 3000 rpm (eller något åt det hållet, minns att jag mätte remskivorna för något år sedan, men har det inte nedskrivet).
Prova med en från Kina, < 1000kr
https://www.aliexpress.com/premium/...=search&device=t&isViewCP=y&acnt=479-062-3723
Har du tillgång till 3-fas så välj en sådan (380-400V)
Ett annat alternativ att ringa runt till industriskrotföretag det är tusentals frekvensomformare som tages ur drift varje år.
https://www.aliexpress.com/premium/...=search&device=t&isViewCP=y&acnt=479-062-3723
Har du tillgång till 3-fas så välj en sådan (380-400V)
Ett annat alternativ att ringa runt till industriskrotföretag det är tusentals frekvensomformare som tages ur drift varje år.
Har du erfarenhet av någon specifik handlare och/eller VFD?L Leif i Skåne skrev:
