2 098 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Fredagshuset: Lyxigt gathus i hjärtat av medeltidsstaden Lund
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Den som har varit i Lund har säkert beundrat de mysiga gathusen i centrum och funderat på hur de kan se ut inuti. Denna fredag tittar vi närmare på en nyrenoverad pärla ett stenkast från Grand Hotel.
Du kan läsa artikeln här: Fredagshuset: Lyxigt gathus i hjärtat av medeltidsstaden Lund
Du kan läsa artikeln här: Fredagshuset: Lyxigt gathus i hjärtat av medeltidsstaden Lund
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Ser otroligt mysigt ut!
Jag ser på Boolis slutpriser för Nygatan i Lund att kvadratmeterpriset på #15 blev 101.000 år 2021. Grannfastigheterna 40.000kr (2009) och 38.200kr (2013).
Över gatan är det en del hus som har 60.000+ åren 2024 och 2025.
Området är ingenting för en normal medelsvensson. Enda sätten att få tag på ett sådant hus är att vara antingen stenrik, superbelånad med superfina jobb, eller att ha ärvt husen.
Jag tänker att det är högljutt där på grund av järnvägen, eller man har för nära till stadsparken och fåglarna låter för mycket, eller någon annan tröstande bortförklaring till varför jag aldrig kommer att ha råd att bo där.
Över gatan är det en del hus som har 60.000+ åren 2024 och 2025.
Området är ingenting för en normal medelsvensson. Enda sätten att få tag på ett sådant hus är att vara antingen stenrik, superbelånad med superfina jobb, eller att ha ärvt husen.
Jag tänker att det är högljutt där på grund av järnvägen, eller man har för nära till stadsparken och fåglarna låter för mycket, eller någon annan tröstande bortförklaring till varför jag aldrig kommer att ha råd att bo där.
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Det verkar vara 300 m till järnvägen där. Vi bor på ungefär halva avståndet från järnvägen här i Lomma (150 m) och vi har slutat höra tågen. Men besökare som kommer hit kommenterar ibland att de hör tågen och jag blir lika förvånad varje gång. Det man hör mest där vi bor är flygplan på väg till Kastrup.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Är det du eller jag som mäter tokigt @Marlen Eskilsson ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Aha, nej det var jag som mätte tokigt. Hoppas där finns bullerplank då.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 832 inlägg
När jag bodde i Lund så fanns det en sandwichbar mittemot som en känd boxare från Lund drev. Tror han heter Håkan Brock. Perfekt när man var på väg ner till Stadsparken i Lund.
Helt fantastiskt hus men priset känns helt galet även med hänsyn till Lund!
Fast numera ska Lunds stad dateras till omkring år 964 eller strax efter det, vilket dessutom gör det till Sveriges äldsta stad. Det står här https://www.turistinformationlund.se/upplevelser/vikingatiden/historia/Redaktionen skrev: