4 227 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
frässtål till kökslucka...
Jag håller på och gör nya vitrinskäpsluckor till mitt kök och köpte då en festool of1010 handöverfräs som är riktigt grym... men jag hittar inte något bra stål till att runda av kanten lite med, det skall vara en väldigt liten avrundning ni kan ju tänka själva hur skåpsluckor brukar se ut, men jag hittar inget stål som bara gör en så liten rundning som jag vill ha, alla som jag sett gör större rundningar. är det någoon som har ett förslag på vad det är jag söker??
tack för hjälpen så länge...
tack för hjälpen så länge...
Verkar som att vi är i precis samma situation - jag står också i begrepp att fräsa kanterna på mina egentillverkade köksluckor med min OF1010.
Jag gick in på Theofils och köpte en avrundningsfräs med 2,4 mm radie. Helt perfekt i min mening - bara så mycket (lite) avrundning att kanten inte blir alltför ömtålig. Det stod inte Festool på stålet jag köpte, men jag har för mig att de har 2 och 3 mm avrundningsfräsar.
Jag gick in på Theofils och köpte en avrundningsfräs med 2,4 mm radie. Helt perfekt i min mening - bara så mycket (lite) avrundning att kanten inte blir alltför ömtålig. Det stod inte Festool på stålet jag köpte, men jag har för mig att de har 2 och 3 mm avrundningsfräsar.
Lysande!!! jagg litar på dig och skaffar mig en likadan... tusen tack för hjälpen.
bygga_bo skrev:Verkar som att vi är i precis samma situation - jag står också i begrepp att fräsa kanterna på mina egentillverkade köksluckor med min OF1010.
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Hej 3 eller 3,2 mm avrundningsfräs är standard i alla frässatser finns säkert undantag men i alla jag set, köpt, lånat har på jobbet så är det så. Blir perfekt som kantfräsning på luckor blir lite strikt och mordent utseende.
Jag kör med Cobolts 1.6 mm, tycker det är utmärkt om målet är att göra kanten oöm, och få bort intrycket av "kantig och oberarbetad" men ändå göra så lite att man i princip inte kan se att det är fräst. Det gör en enorm skillnad, obegripligt med tnake på att man nästan inte kan se det.snickarfrasse skrev:
--- Mats ---
nu har jag kollat upp detta och kommit fram till att 1,6 mm radie kommer bli perfekt. Vart kan jag köpa det??? på nätet?? jag bor i Borås...Mats Bengtsson skrev:
tusen tack för all hjälp...
Lysande... beställt och klart... tusen tack...
Klicka här för att svara