Jag blev inspirerad av Daniel N:s eminenta introduktion av överhandsfräs. Tyvärr var jag inte med hos honom vid det tillfället men har naturligtvis kollat på videon.
Nu till ämnet: Förslaget att lägga stålet i T-röd för att göra rent anammade jag. En burk med T-röd, i med stålet och på med locket. Hämtade upp stålet efter ett par dagar. Tadaaa... Rent från harts och avlagringar. Men, ett stort MEN, skaftet hade rostat och färgen hade börjat flagna... Tyvärr tog jag inga bilder, telefonen var inte med och jag ville använda fräsen snarast igen, så fram med Autosol och fick bort rosten och kunde komma vidare.
Vad gör jag för fel? Hur länge kan stålet ligga i innan det börjar rosta? Nån som har ett bra svar? Är det olika kvaliteter på stål? Jag har ingen kunskap om detta, men det var ett stål av märket Cobolt.
Ifall frågan hamnat i fel forum ber jag mod flytta den
/Thomas
Nu till ämnet: Förslaget att lägga stålet i T-röd för att göra rent anammade jag. En burk med T-röd, i med stålet och på med locket. Hämtade upp stålet efter ett par dagar. Tadaaa... Rent från harts och avlagringar. Men, ett stort MEN, skaftet hade rostat och färgen hade börjat flagna... Tyvärr tog jag inga bilder, telefonen var inte med och jag ville använda fräsen snarast igen, så fram med Autosol och fick bort rosten och kunde komma vidare.
Vad gör jag för fel? Hur länge kan stålet ligga i innan det börjar rosta? Nån som har ett bra svar? Är det olika kvaliteter på stål? Jag har ingen kunskap om detta, men det var ett stål av märket Cobolt.
Ifall frågan hamnat i fel forum ber jag mod flytta den
/Thomas
Det var min tanke också. Kan det varit skitröd inhandlat på dåvarande Harald Nyborg? Skulle kanske prova med Kemetyls Tröd och se vad som händer. Åker och köper en flaska senare idagJ johmi skrev:
Det var rödsprit inhandlat från Harald (är jag ganska säker på att det var). Var till Swedol idag och köpte Kemetyl T-Röd. Den är avsevärt ljusare i färgen än HN's variant. Nu har jag i alla fall två burkar med en jämförande test. Återkommer med hur det går.Daniel_N skrev:
/T
Hej,
Jag har också efter Daniels fantastiska träff använt mig av T-röd. Märke Kemetyl och ingen rost, men flagnande färg. Mina stål ligger kanske 1-2 veckor. Glöm inte, som Daniel sa, att inte lägga med kullager i T-röd.
/J
Jag har också efter Daniels fantastiska träff använt mig av T-röd. Märke Kemetyl och ingen rost, men flagnande färg. Mina stål ligger kanske 1-2 veckor. Glöm inte, som Daniel sa, att inte lägga med kullager i T-röd.
/J
Enligt databladet innehåller Kemetyls T-röd i huvudsak:Erik_Hansson skrev:
Sen är det ju inte ovanligt att det är en viss mängd metanol, vilket en del har fått erfara.
https://www.st.nu/artikel/sundsvall/biltema-stams-efter-rodspritdod
Klicka här för att svara