17 073 läst ·
48 svar
17k läst
48 svar
fräscha upp med enkla medel
På med kakeldekor. o så lite före- och efterbilder på borttrollning av gamla plugghål i väggen. skruvade i skruv i pluggarna en liten bit, drog ut med tång. i med finspackel. slipa och måla med blankfärg
plastmatta var godkänt som tätskikt för inte så länge sen, o många mattor är det fortf. Det kan mycket väl vara så att denna mattan är godkänd idag t.o.m. (firman som la mattan finns inte längre så har inte lyckats ta reda på mattans fabrikat) Och bara för att en matta inte står med på listan över godkända mattor så behöver det faktiskt inte vara en sämre matta för det... Jag fick godkänt från föreningen etc att klinkra. Klinkret kan ju lika gärna vara ett skydd för framtida slitage o med vattenskador som följd, så den biten med att det skulle kunna bli vattenskador är jag egentligen inte så intresserad av i dagsläget!
Ös gärna på med andra kommentarer som inte rör plastmatta som tätskikt
Ös gärna på med andra kommentarer som inte rör plastmatta som tätskikt
Redigerat:
jag tycker ni har gjort riktigt fint, och med enkla medel!
Om du läst reglerna för man gör i badrum hade du kommit fram till att man inte får lägga klinkers på plastmatta. Hur ska du förklara detta fusk när du sen säljer lägenheten. Skulle själv vända i dörren om jag visste att särskilt våtrumsfusk förekommit.
Tvivlar starkt på att ni som pratar om fusk har egna erfarenheter av att en relativt ny och hel plastmatta på betong, plötsligt, efter ett par år, gett upp när man lagt klinker på denraveper skrev:
Om du hade läst på lite hade du kommit fram till att man i många fall KAN lägga klinkers på plastmatta. Här är några exempel på länkar så ni kan läsa på lite:
http://www.gvk.se/produkter/keramik.asp?art_cat=71
http://www.dn.se/blogg/bostadsfragan/2008/11/07/fungerar-klinker-pa-plastmatta-1435
Redigerat:
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
jag hade inte vågat göra likadant, om jag vore dig skulle jag börjar skramla redan nu för att totalrenovera badrummet så att man ser till att det görs i god tid! Alltså inte väntar 20år på att renovera utan räknar med att göra det redan om 5-10 år...
MEN! Jag tycker att resultatet blev jättebra, hur mycket kostade det? Rätt intressant att höra hur billigt du kom undan. Jag vill också passa på att fråga om din "döljning" av gamla skruvhål, du skriver att du tagit ut pluggen och spacklat igen, men tänk på att skruvarna går igenom tätskiktet, du bör fylla hålen med silikon (Detta kanske redan e gjort men ifall du inte tänkt på det)
MEN! Jag tycker att resultatet blev jättebra, hur mycket kostade det? Rätt intressant att höra hur billigt du kom undan. Jag vill också passa på att fråga om din "döljning" av gamla skruvhål, du skriver att du tagit ut pluggen och spacklat igen, men tänk på att skruvarna går igenom tätskiktet, du bör fylla hålen med silikon (Detta kanske redan e gjort men ifall du inte tänkt på det)
Äntligen någon med lite "flexiblare" inställningsad_ant skrev:jag hade inte vågat göra likadant, om jag vore dig skulle jag börjar skramla redan nu för att totalrenovera badrummet så att man ser till att det görs i god tid! Alltså inte väntar 20år på att renovera utan räknar med att göra det redan om 5-10 år...
MEN! Jag tycker att resultatet blev jättebra, hur mycket kostade det? Rätt intressant att höra hur billigt du kom undan. Jag vill också passa på att fråga om din "döljning" av gamla skruvhål, du skriver att du tagit ut pluggen och spacklat igen, men tänk på att skruvarna går igenom tätskiktet, du bör fylla hålen med silikon (Detta kanske redan e gjort men ifall du inte tänkt på det)
Priset för golvet inkl golvbrunn, kakelremsan, hyra av kakelskärare o div tillbehör blev ca 2500 kr
Toan med "soft close"-sits, spegelskåp, duschvägg, belysning, högtalare etc: ca 8000 kr
Hålen i väggen var fyllda med silikon sen innan ja
Här finns mer: http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf
Hur vet du vilken matta som använts?
Hur vet du vilken matta som använts?
Redigerat:
Men orka bråka, det funkar i 9 fall av 10 med gamla branschregler, i 10 fall av 10 om man dessutom följde dem, och inte genade.
Det håller nog länge, nästa renovering blir antagligen av modeskäl, inte pga vattenskada..
Det blev bättre än jag trodde när du började tråden, tummen upp får det bli.
Det håller nog länge, nästa renovering blir antagligen av modeskäl, inte pga vattenskada..
Det blev bättre än jag trodde när du började tråden, tummen upp får det bli.








