Kör på, använd vad som rekommenderas i butiken, matta används som tätskikt vid nybyggen, ( åtminstone fram till nya regelverket)
Enda problemet jag ser, är att det ser bra ut nu,, att kakla/lägga klinker är inte så besvärligt, men det kan misslyckas,, fogbredd,nivåskillnader, snett, plattor som släpper, osv,
Då är det inte skoj längre....
 
i den senaste Allt i hemmet fanns det beskrivet hur en av alltihemmetstylisterna fräschade upp ett gammlat badrum genom att bla lägga nytt golv- dock ej klinkers över befintligt. Det var svart- blankt - snyggt och billigt köpt på Bauhaus- kan ju vara värt att bläddra igenom för dig för att se om det kunde vara något.
 
ja det kan ju va intressant :) ska ta mig en titt snarast möjligt. tackar för tipset
 
androxe,

Till att börja med vill jag klargöra att jag ej är någon hantverkare eller expert inom detta område.

Dock kan jag säga att vi efter massa tips från duktiga hantverkare testade det du vill göra i en kompis badrum/duschrum han hade nere i källaren.

Det var tänkt att den skulle fräschas upp i väntan på en totalrenovering, för att sedan rivas och göras seriöst (totalrenoverig) då tid fanns till detta.

Hursomhelst... Ingen av hantverkarna rekommenderade detta, men gav oss ändå tips om vi ville göra ett försök.

Det viktiga är ju att inte sabba tätskiktet, vilket i vårt fall var ett plastgolv som gick upp en bit på väggen och överlappades av kaklet.

Vi blev tipsade om att använda ett fix från Lip (kan försöka ta reda på vilket det var om det är av intresse). Vi blev även tipsade om att hälla ut primer på golvet, strö på lite fix över det "blöta" golvet och borsta ut geggan som en tunn hinna, och låta denna torka över natten innan vi började.. Här kommer de olika moment vi utförde:

*Noggrann rengöring av plastgolvet. Bort med allt fett, kalk osv...
*Matta ner/rugga upp ytan med sandpapper.
*Rengöring med T-röd
*Hälla ut rikligt med primer över golvet. Strö över lite fix över golvet och borsta runt geggan så det blir ett tunt lager över golvet.
*Låt detta torka över natten.
*Klinkra som "vanligt".


Kan tillägga att detta mest gjordes som ett test utan några direkta förhoppningar, då meningen som sagt var att totalrenovera badrummet senare.

Huset är nu sålt, men klinkersplattorna sitter fortfarande kvar.....efter 4 års användning:)


För att klargöra för övriga och för att slippa bli lynchad av plattsättare på forumet...:D:
DETTA ÄR ALLTSÅ EJ NÅGOT JAG REKOMMENDERAR, UTAN ENDAST EN BESKRIVNING AV NÅGOT SOM I KOMPISENS FALL FUNKADE UTAN PROBLEM!




Mvh
Robban
 
Tack för den information Robert, intressant läsning :)
Nu känner jag att jag har fått mycket information i ämnet o ska nu ta mig en rejäl funderare.
Vore jättesnällt om di ville ta reda på vilket fix som användes. något av dessa kanske?
http://www.sigro.se/es_shop/produkter/kakel/fast_fog/super_trop.html
Vilka säljer Lip fix, eller måste jag beställa på nätet isf...
 
Redigerat:
androxe skrev:
Tack för den information Robert, intressant läsning :)
Nu känner jag att jag har fått mycket information i ämnet o ska nu ta mig en rejäl funderare.
Vore jättesnällt om di ville ta reda på vilket fix som användes. något av dessa kanske?
[länk]
Vilka säljer Lip fix, eller måste jag beställa på nätet isf...

Yes, det var "Flexfix Super Trope" som användes:)

Uppdatera gärna tråden om du testar!
 
sådär, några månader har gått. Nu återstår endast att byta handfat till ett med komod o lite småsaker som ny toarullehållare etc... :)

Här sätts kakelbitarna längst ned på plats
 
  • IMG_8213.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
provläggning av klinker
 
  • IMG_8225.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gick åt många försök med kakelskäraren för o få till sista raden, tur man hade några plattor extra.... Mycket smalare bitar går nog inte göra?
 
  • IMG_8230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plattläggning så gott som klar
 
  • IMG_8248.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogen.... grå kiiltofog
 
  • IMG_8252.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trodde att jag hade fått bort all fog från plattytorna här, men efter att vattnet torkat o i skenet från kamerans blixt såg det inte HELT rent ut längre :)
 
  • IMG_8256.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fogning av kakelremsan. En del ljusgrå och två delar grå fog blev rätt nyans
 
  • IMG_8278.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
....o så silikon
 
  • IMG_8285.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av ny gbgtoa
 
  • IMG_8311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.