Tänkte fräscha upp mina fönster som är i källarplan i ett hus från 1920 talet.

TIdigare ägare har någon gång anbringat murbruk eller liknande massa mot fönster karmen för att få fall och avrinning.

Det har släppt på flera ställen och min tanke nu är att knacka bort detta, skrapa, olja samt måla karm och fönster samt anbringa fönsterbläck över o under.

Vid ett av fönstren finns en stor glipa s8m mäter iaf 2-3 cm x 2 och här är jag lite fundersam vad som är bästa lösning för att täta det och undvika att fukt tar sig in. Ska man fylla den delen med något murbruk? Fogskum? (Extremt ful lösning).

Bara lämna öppet och hoppas på att inga möss tar sig in och gör åverkan på ram och vidare in i källare?

Rätt novis på området så alla tankar och synpunkter är välkomna.

• 20260816_130834.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260816_130846.jpg
    Skapa konto
  • 20260816_130851.jpg
    Skapa konto
N Nomis2262 skrev:
Tänkte fräscha upp mina fönster som är i källarplan i ett hus från 1920 talet.

TIdigare ägare har någon gång anbringat murbruk eller liknande massa mot fönster karmen för att få fall och avrinning.

Det har släppt på flera ställen och min tanke nu är att knacka bort detta, skrapa, olja samt måla karm och fönster samt anbringa fönsterbläck över o under.

Vid ett av fönstren finns en stor glipa s8m mäter iaf 2-3 cm x 2 och här är jag lite fundersam vad som är bästa lösning för att täta det och undvika att fukt tar sig in. Ska man fylla den delen med något murbruk? Fogskum? (Extremt ful lösning).

Bara lämna öppet och hoppas på att inga möss tar sig in och gör åverkan på ram och vidare in i källare?

Rätt novis på området så alla tankar och synpunkter är välkomna.
Foga igen glipan med husfix eller finbetong. Fogskum äter mössen sig igenom på nolltid. Och sådana vill du inte ha inomhus kan jag säga.

I övrigt har du rätt, gör så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.