Hej!

Sitter just med planeringen för att uppgradera min snickarbod med en mobil arbetsbänk som kommer inhysa hyvel, bordssåg och fräsbord. Det jag har fastnat lite med är spånhanteringen, framförallt för fräsen. Många verkar bygga med en anslutning bakom anhållet och en anslutning till lådan under bordet som inhyser den upp-och-nervända fräsen. 100mm öppning från lådan och 50mm upptill, på ett ungefär. Dessa går sedan ihop i en y-koppling. Jag har gjort en snabb skiss som visar hur jag menar, se nedan. Den lilla lådan ska föreställa fräsen.
Skiss av dammhantering i snickarbod: visar en låda med röranslutningar för spånsug, en upp-och-nervänd fräs, y-koppling och luftflödeskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta funkar troligtvis bra med tanke på att många byggt just så (möjligtvis med några extra hål i lådan för att undvika för dåligt luftflöde). Men nu är det så att det passar inte så bra att dra slangarna så här i min tänkta arbetsbänk, så därför undrar jag om det skulle vara möjligt att koppla det den övre slangen rätt in i lådan istället, utan y-koppling. Där råder ju redan undertryck, så borde inte det bli samma sak? Se bild nedan. Om inte, var tänker jag fel? Blir det sämre sug i den lilla slangen för att den går via ett större utrymme? Borde inte detta samtidigt kunna lösa problemet som många verkar få med att lådan är för tät och får för dåligt flöde varpå de behöver borra hål i bakkanten? Nu blir det ju två inflöden, ett via fräsen och ett via anhållet.
Skiss av arbetsbänk med dammhanteringssystem, visar inkoppling av slangar och placering av fräs i låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte pysslat alls med sånt här tidigare och har inte ens haft spåsug inkopplat till mina verktyg innan, så min erfarenhet på området är noll. Tar tacksamt emot synpunkter från de som är lite mer erfarna där ute!

Mvh,
Markus

Trekanten som du har som huv kan du minst lika gärna öppna nedåt som bakåt. Då slipper du u-delen och kan fundera på om inte y-kopplingen har en funktion. Jag tror att begränsningen sitter i de sqmmanlagda totala öppningarna men jag vet inte.

Z z_bumbi skrev:
Trekanten som du har som huv kan du minst lika gärna öppna nedåt som bakåt. Då slipper du u-delen och kan fundera på om inte y-kopplingen har en funktion. Jag tror att begränsningen sitter i de sqmmanlagda totala öppningarna men jag vet inte.
Problemet med det är att jag måste ju kunna flytta på anhållet. Därav måste jag ha en bit flexslang mellan anhållets spånport och hålet in till fräsen. Ska jag öppna nedåt så är jag ju låst till att ha hålet precis under "trekanten".

T
Du kan ha ett avlångt hål som täcks av en motsvarande avlång skiva med rör mot anhållet.
Det behöver inte bli "vattentätt", blir det undertryck i lådan dras springorna ihop och tätar av sig själv.

Bygg experiement i kartong eller masonit, det är rätt kul.

T trycklös skrev:
Du kan ha ett avlångt hål som täcks av en motsvarande avlång skiva med rör mot anhållet.
Det behöver inte bli "vattentätt", blir det undertryck i lådan dras springorna ihop och tätar av sig själv.

Bygg experiement i kartong eller masonit, det är rätt kul.
Jag förstår inte riktigt hur du menar, kan du visa med en skiss?

Du har ett hål som räcker för hela sträckan du flyttar anhållet och sedsn en täckbricka fäst vid snhållet med ett hål i. När du flyttar anhållet så följer hålet med.
Alternativt att du har ett avlångt hål i botten på huven och ett fast hål för utsugen i botten på bordet. Du kan troligen göra huven med ganska öppen botten så länge sidorna har tillräcklig yta för attt täta.

Det är ganska få fräsningar man har nytta av sug både ovanifrån och underifrån. I princip alla kantfräsningar suger det jättebra från sidan/ovanifrån anhållet och jag har nästan aldrig saknat undersug vid sådana fräsningar. Vid helt dolda fräsningar suger det ingenting den vägen utan allt tas underifrån och över/sidosug gör ingen nytta. Kan vara bra att ha med sig. Själv kör jag med en slang och sätter den antingen i anhållet eller underifrån genom fräsbasen beroende på vilken typ av fräsning som görs. Med sug både ovanifrån och underifrån skulle jag definitivt ha spjäll på grejerna så de kan användas var för sig så man inte tappar flöde i onödan.

Redigerat:
  • Gilla
ÅkeSun och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.