Hej!

Jag är ny på detta forumet och har en fråga angående att försänka flexrör i gipsvägg.

Info till inlägget:
1. Jag har haft elektriker här som visat var jag kan fräsa spår för flexrören samt borra hål för dosor.
2. Det är gipsväggar i rummet.
3. Jag kommer hyra en dubbelklingad fräs och damsugare till denna.
4. Elektrikern rekommenderade minst 2 cm brett och djupt spår.

Frågor till forumet:
1. Hur fäster jag smidigast flexröret på insidan gipset? Någon med erfarenhet?
2. Ska jag plocka bort golvsocklarna och fräsa bakom dessa? En tråd skrev man att gipsskivorna inte har det stöd de behöver om man fräser i väggen.

Tack på förhand!
Livly
 
A
Om väggarna består enbart av gips så skulle jag tro att det går allra fortast, och skitar ner minst, att riva ner befintliga skivor och skruva dit nya när elen är dragen
 
  • Gilla
Livly och 1 till
  • Laddar…
Ja, sätt dit nya. Du måste ju ändå gipsa om sen.
 
  • Gilla
Livly
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, sätt dit nya. Du måste ju ändå gipsa om sen.
A Emil_K skrev:
Om väggarna består enbart av gips så skulle jag tro att det går allra fortast, och skitar ner minst, att riva ner befintliga skivor och skruva dit nya när elen är dragen
Tack för era snabba svar. Då blir det nog som ni säger.
 
  • Gilla
nzroller
  • Laddar…
Kan rekommendera screwfinder om du vill ta ner skivorna så hela som möjligt för att minska dammet.
Magnetisk skruvsökare "SCREWFINDER" på en webbsida för byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Livly skrev:
Tack för era snabba svar. Då blir det nog som ni säger.
Du får väl ta reda på vad som finns bakom gipset.
Det kan vara tomrum och plåtreglar, träreglar, dubbelgips, OSB eller spontade brädor beroende på hur huset är byggt. Sen välja en metod som funkar.
 
Hallå! Ledsen för om jag drar upp en gammal tråd här men hur blev det tillslut? Har precis fräst in slangar för nya uttag på elektrikern instruktion. Dock lite oklart hur målaren kommer täcka över frässpåren.. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Frästa spår i väggen för elinstallation med synliga slangar innan täckning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z Zundalnud skrev:
Hallå! Ledsen för om jag drar upp en gammal tråd här men hur blev det tillslut? Har precis fräst in slangar för nya uttag på elektrikern instruktion. Dock lite oklart hur målaren kommer täcka över frässpåren.. Är det någon som har erfarenhet av detta?

[bild]
Troligtvis gipsbruk/gypsym. Otroligt snabbt och effektivt.
 
Varför kapa av skivan hela vägen, gör hål vid reglarna och lirka in slangen mellan hålen.
Det där fixar inte målarn, det måste in plywood/OSB bakom spåret för att få skivan att hålla ihop.

Protte
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
T
prototypen prototypen skrev:
Varför kapa av skivan hela vägen, gör hål vid reglarna och lirka in slangen mellan hålen.
Det där fixar inte målarn, det måste in plywood/OSB bakom spåret för att få skivan att hålla ihop.

Protte
Lätt att vara efterklok.
Jag skulle kört med ett lager gips (kanske tom renoveringsgips) alternativt riva bort den gips som är och slänga på nytt. Tar inte så lång tid men blir jäkla bra.
 
Tokigt att såga först och fråga sedan.
Om frågeställaren läst hela tråden (och begripit) så hade hen inte kapat tvärs hela väggen. Men gjort är gjort och då får man lappa ihop det igen.

Protte
 
  • Gilla
  • Haha
Tobias99 och 1 till
  • Laddar…
Hej TS här,

jag rev ner all gips och gipsade på nytt. Om jag som du bott i nyare hus med vanliga innerväggar skulle jag tagit upp ett en bit och lagat gipset på vanligt sätt. se nedan youtube länk.

f.ö riktigt bra kanal att följa om man renoverar hemma.
 
  • Gilla
Zundalnud
  • Laddar…
Z Zundalnud skrev:
Hallå! Ledsen för om jag drar upp en gammal tråd här men hur blev det tillslut? Har precis fräst in slangar för nya uttag på elektrikern instruktion. Dock lite oklart hur målaren kommer täcka över frässpåren.. Är det någon som har erfarenhet av detta?

[bild]
Vad hade du för maskin? Blev mycket bra och vad hade du för djup?
 
S Salle84 skrev:
Vad hade du för maskin? Blev mycket bra och vad hade du för djup?
Körde med ett multiverktyg. Provade först med cirkelsåg med det dammade nåt helt sjukt. Borde såklart använt dammsugare vid sågklingan men man lär sig antar jag..

Kan ju då berätta att målaren blandade mkt tjockt gipsbruk som han klarade in där o lät torka. Spackel på det så blev det faktiskt rätt bra!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.