Hejsan!

Är ganska så novis inom området, så jag kanske ställer en dum fråga... Det är så att jag tänkte fixa golvvärme (el) i badrummet i lägenheten. Går det att fräsa ur spår i betonggolvet och lägga kabeln i för att slippa flytspackla?! Då borde man ju använda sig av befintligt fall om ni förstår vad jag menar... Går det göra så?!

Det är för övrigt klinkers jag tänkt ha på golvet...

Om golvbrunnen är äldre än -91 skall den bytas och då behöver då ändå spackla. så med den bakgrunden är svaret, ja man kan fräsa spår men om man ändå skall spackla så är det jobbet lite onödigt. Dessutom är det betydlig smärtfriare att flyta än att fräsa

Tänk även på att regelverket för badrum är relativt omfattande, kika på Byggkeramikrådet så hittar du "allt"

Tack för snabbt svar!

Golvbrunnen är från -99, så det borde bara lugnt... Bara det att jag tycker det verkar svårt just det där med flytspacklingen, att få till fallet rätt och allt. Då tycker jag det verkar enklare att fräsa spår, även om det tar lite längre tid och att jag får en stenlunga på köpet! ;-)

Badrummet är bara drygt tre kvadratmeter, så det blir ju inte så hemskt mycket fräsande. Och då bygger ju inte golvet så mycket heller... Det jag har tänkt är vinkelslip med diamantklinga, men det kanske är mer jobb än jag tror?! Hade tänkt att jag borde klara av det på en dag i alla fall?

Lägg en golvvärmefolie istället. Fräsa spår och hålla på vore en massa onödigt jobb.

Kolla här.

jon_h skrev:
Lägg en golvvärmefolie istället. Fräsa spår och hålla på vore en massa onödigt jobb.

Kolla här.
Har du erfarenheter av den folien? Har nämligen kikat på den, men hört folk säga att det är för klen... Om den fungerar bra så vore ju det helt klart det lättaste alternativet, frågan är varför inte fler använder den i så fall?

Jag skall bara ha värmegolvet för komfortväre!

Erfarenheter emottages tacksamt!

För klen? Du menar i effekt eller? För den ger ju 60 eller 80w/m2, det handlar ju inte om erfarenhet.

Att fler inte använder den beror säkert på att man i de allra flesta fall flytspacklar, och därigenom är det inga problem att lägga vanlig slinga. Ska man spackla in golvvärmen är slinga ett bättre alternativ. Men det är ju väldigt vanligt att folk slänger in en sådan folie under sina klickgolv.

jon_h skrev:
För klen? Du menar i effekt eller? För den ger ju 60 eller 80w/m2, det handlar ju inte om erfarenhet.

Att fler inte använder den beror säkert på att man i de allra flesta fall flytspacklar, och därigenom är det inga problem att lägga vanlig slinga. Ska man spackla in golvvärmen är slinga ett bättre alternativ. Men det är ju väldigt vanligt att folk slänger in en sådan folie under sina klickgolv.
Jaha... Ja i så fall verkar det ju vara ett mycket bra alternativ! Då ska jag nog ta och köra på den och slippa både spacklingen och stenlungan! ;-) Tack för infon!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.