J
Hep Hep skrev:
Den risken rätt nog liten, då diametern är mindre på den typen av blad och därför behöver inte motorn jobba så hårt.
Jaha, vet några st som har bränt sina..

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har en Bosch GTS 10 XC, vet inte riktigt vad den klarar i såna här sammanhang?

Utmaningen med bordssågen är ju att hantera 2,4 meter långa stycken på tvären.

Det skal vara 12mm breda snitt med 12mm mellanrum så det innebär ca 200 snitt med en 6mm klinga och så klarar man kanske hantera 50cm breda bitar när de är 2,4 meter långa. Det ger då 1000 snitt ungefär 🙄. Känns som det tar en stund, men frågan är vad som är smidigast.

J
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har en Bosch GTS 10 XC, vet inte riktigt vad den klarar i såna här sammanhang?

Det skal vara 12mm breda snitt med 12mm mellanrum så det innebär ca 200 snitt med en 6mm klinga och så klarar man kanske hantera 50cm breda bitar när de är 2,4 meter långa. Det ger då 1000 snitt ungefär 🙄. Känns som det tar en stund, men frågan är vad som är smidigast.
Handöverfräs skulle jag ha kört med någon form av styrskena/rätskiva för att få det exakt..

Ja, det är lockande. Dessutom kan jag ju då passa på att köpa en fräsadapter till skenorna.

Men jag tror isåfall på att ”försåga” med cirkel eller sänksåg.

Men kör på, det kanske finns en rejält smart lösning 😀

J
Ja, det är lockande. Dessutom kan jag ju då passa på att köpa en fräsadapter till skenorna.

Men jag tror isåfall på att ”försåga” med cirkel eller sänksåg.

Men kör på, det kanske finns en rejält smart lösning 😀
Ja det underlättar om du kan såga en gång innan med det är mycket tid som går till att göra dubbla moment, men du kanske behöver ursäkter till att stå i snickarboa😉😂

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S

Hej
Det låter som ett idiotprojekt. 😂

Svårt med bordsåg tror jag.

Det blir ju även tvärs fibrerna på plywooden så det lär vara känsligt för slött stål. Vad är det för plywood?

Jag kan köra det där åt dig i cnc:n om du vill men du är väl i fel landsände?

Här är ett av mina senaste idiotprojekt på jobbet. Några ventilationsgaller.
Ventilationsgaller av trä med parallella spjälor på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsgaller av trä under konstruktion, fastspända med flera tvingar på en arbetsbänk.
Skapa konto
Staplad hög av ventilationsgaller i trä med urfrästa hål, liggande på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
ConnyK och 2 till
  • Laddar…
Tackar för erbjudandet men lite långt som sagt 😀.

Finns inga krav på finish och jag vill komma undan så billigt som möjligt så hoppades klara mig med vanlig konstruktionsplywood, att det flisar ut lite är heller inget probelm

Nu blir jag ännu mer nyfiken på vad det ska bli.

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Jag ska ventilera en källarvägg och dessa lister spikas på reglarna. De frästa spåren tillåter då en horisontell luftström.

Jag ska ventilera en källarvägg och dessa lister spikas på reglarna. De frästa spåren tillåter då en horisontell luftström.
Men snälla @mexitegel, vad gör det här i underforumet för möbelsnickeri??? 😉

Sorry, gillar dina inlägg men nu är jag lite ställd. ❤️
//Ronnie

• Älska
  • Haha
Pettman och 1 till
  • Laddar…
För det är här ni hänger - ni som vet bäst hur man fräser och bearbetar trä 😍😉.

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.