7 776 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Fräsa kanter
Hej, ska göra egna kökslukor till det nya köket och har planerat att köpa en handöverfräs Festool OF1010 med tillhörande styrskena. Min fundering är om det är svårt att kantfräsa luckorna runt om utan att använda ett fräsbord? Jag ska göra luckorna i MDF.
Har förstått att det är svårt att kantfräsa på "frihand". Istället har jag tänkt att använda styrskena istället som stöd när jag fräser kanten.
Andra synpunkter angående fräsning mottges också
/Joakim
Har förstått att det är svårt att kantfräsa på "frihand". Istället har jag tänkt att använda styrskena istället som stöd när jag fräser kanten.
Andra synpunkter angående fräsning mottges också
/Joakim
Med en festo och en styrskena är du i hamn! 
MEN - det är egentligen inga problem att kantfräsa på fri hand om man pallar upp med stödbitar före och efter kanten som skall fräsas och bra hemtillverkade jiggar. Det tar bara lite längre tid och kräver lite spillvirke.
MEN - det är egentligen inga problem att kantfräsa på fri hand om man pallar upp med stödbitar före och efter kanten som skall fräsas och bra hemtillverkade jiggar. Det tar bara lite längre tid och kräver lite spillvirke.
Om du har en fräs med styrlager är det ingen konst alls. Då är det bara att fälla ned stödbenet på 1010:an och köra på fri hand med stödlagret mot kanten. Se bara till att skaffa kvalitetsfräsar om du skall fräsa MDF. Billighetsfräsar blir omedelbart slöa av MDF. Det beror på att hårdmetallen är sekunda.
Och så litet nomenklatur:
Många vill kalla fräsar för frässtål, men det är fräsar man monterar i en fräsmaskin. Inget annat. Profilstål monterar man i en kutter. En kutter har man i en vertikalfräsmaskin eller i en hyvel.
Och så litet nomenklatur:
Många vill kalla fräsar för frässtål, men det är fräsar man monterar i en fräsmaskin. Inget annat. Profilstål monterar man i en kutter. En kutter har man i en vertikalfräsmaskin eller i en hyvel.
Larssonjoa!
Gör dej ett bord. Titta under fräsbord i en tidigare tråd , där Du kan se bilder som Rudi hjälpte mig med.
Viktigt är att använda en rätvinklig påskjutare så att splitter undviks vid hörn. Och gör bordet stort så att luckorna kan hanteras utan att vippa. Glöm inte att framsidan skall vara nedåt.
per
Gör dej ett bord. Titta under fräsbord i en tidigare tråd , där Du kan se bilder som Rudi hjälpte mig med.
Viktigt är att använda en rätvinklig påskjutare så att splitter undviks vid hörn. Och gör bordet stort så att luckorna kan hanteras utan att vippa. Glöm inte att framsidan skall vara nedåt.
per
Tack för svaren. Ska försöka att använda stödbenet som stöd när jag fräser. Ska jag använda stödbitar efter och före kanten för att undvika splitter i kanterna när jag börjar och slutar?
Styrskenan verkar annars bra för att fräsen kommer vinkelrät mot sidan när kommer in mot kanten. Som eett omvändt fräsbord tyckker jag. Problemet som jag ser det är att få styrskena parallell med kanten hela vägen.
/Joakim
Styrskenan verkar annars bra för att fräsen kommer vinkelrät mot sidan när kommer in mot kanten. Som eett omvändt fräsbord tyckker jag. Problemet som jag ser det är att få styrskena parallell med kanten hela vägen.
/Joakim
man använder inte styrskena såvida du inte tänkt fräsa ut luckan ur mdf skivan 
vanligtvis sågar man först ut luckans mått och därefter fräser man kanterna.då kan du med fördel använda dig av ett fräsbord.skall du köra enbart handöverfräs så är det kullagerförsedda fräsar som gäller av god kvalitet.finns även modeller utan kullager fast det måste vara av en modell där du får ett annliggande mot skivan..annars blir det vääldigt jobbigt.
vanligtvis sågar man först ut luckans mått och därefter fräser man kanterna.då kan du med fördel använda dig av ett fräsbord.skall du köra enbart handöverfräs så är det kullagerförsedda fräsar som gäller av god kvalitet.finns även modeller utan kullager fast det måste vara av en modell där du får ett annliggande mot skivan..annars blir det vääldigt jobbigt.
Klicka här för att svara