5 973 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Fräsa in rör i vägg-vilket verktyg?
Står inför en del elinstallationer i köket i fritidshuset. Det ska dras rör och installeras nya dosor och strömbrytare. En elektriker ska koppla elen men för att spara en del kronor tänkte jag själv fräsa spår för rören men vad behöver jag för maskin? Klarar en överhandsfräs jobbet? Materialet i väggen är spånskiva som efter eldragningen ska kläs med panel.
Cirkelsåg!
Men vad har du under spånskivan? Är det så lämpligt att bara fräsa rakt igenom?
Tror bara man brukar göra så när underlaget är massivt, timmer eller lättbetong tex.
Men vad har du under spånskivan? Är det så lämpligt att bara fräsa rakt igenom?
Tror bara man brukar göra så när underlaget är massivt, timmer eller lättbetong tex.
Myckling skrev:
Jag har testat med motorsågen och kan inte rekomendera det, efter en liten stund så var luften i rummet ersatt av tvåtakts avgaserna och rummet luktade illa flera veckor efteråt
(Ifall nån får för sig att testa [smiley=engel017.gif] )
jakim skrev:
Jag har testat med motorsågen och kan inte rekomendera det, efter en liten stund så var luften i rummet ersatt av tvåtakts avgaserna och rummet luktade illa flera veckor efteråt
(Ifall nån får för sig att testa [smiley=engel017.gif] )[/quote]
Skönt när någon annan gör misstagen så slipper man själv
I och för sig gillar jag tvåtakts-doften men det kanske blir för mycket av det goda.
Med cirkelsågen kommer du inte åt den sista decimetern mot taket/golvet/väggen.
En elsåg finns väl på Classe till en human penning. Du kommer att märka att du kan använda elsågen till mycket, även att fixa hålen för dosorna.
En elsåg finns väl på Classe till en human penning. Du kommer att märka att du kan använda elsågen till mycket, även att fixa hålen för dosorna.
Klicka här för att svara