Jag ska fräsa in ledningar, uttag och brytare i väggen i en 20-talslägenhet. Har haft ett helvete att hitta en elektriker som överhuvudtaget är villig att utföra arbetet (en blikning till debatten om varför folk väljer att installera el själv...).

Nu funderar jag på att göra allt själv, har dessutom läst i Elsäkerhetsverkets broschyr att man ju faktiskt får byta brytare och uttag själv.

Alla ledningar är dragna utanpå väggen. Jag behöver alltså bara följa hur dessa ledningar är kopplade och koppla likadant. Jag kommer inte att installera några nya uttag som inte finns nu.

Några frågor till er som vet:

1. Ska jag köpa nya ledningar eller går det lika bra att använda de gamla? De är ganska nya, säkert bytta någon gång de närmaste tio åren.
2. Det finns en liten skillnad mellan de gamla och nya uttagen (se bifogad bild). Hur påverkar detta installationen? Är det bara att glatt koppla vidare sladdarna?
3. Tycker ni att man själv kan ge sig på något sådant här? Jag är händig och intelligent men har aldrig gett mig på just el förut. (Och ja, jag förstår vad den randiga sladden är och att det är viktigt att hålla reda på den.  ;))

Nytt elskåp med JFB och jordad el är redan på plats i lägenheten.

• uttag_skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Svaren på de allra flesta av dina frågor blir nej.

Instämmer.

Känner du dig inte säker på hur du ska göra så ring en lysmask. Visst det kostar lite men är det värt att chansa?

Det handlar inte alls om kostnaden, det är i stort sett omöjligt att hitta någon elektriker som vill göra jobbet över huvud taget. Elektriker verkar väldigt kräsna om vilka jobb de vill göra.

MC-Bjorn skrev:
Det handlar inte alls om kostnaden, det är i stort sett omöjligt att hitta någon elektriker som vill göra jobbet över huvud taget. Elektriker verkar väldigt kräsna om vilka jobb de vill göra.
håller med !!!
vi hade två olika elektriker hemma som skulle dra en sladd till våran tvättstuga, båda lovade att komma innom några dar, men efter några veckor lessnade jag och bad en bekant att göra det ...

Ska det fräsas in är det rör och dosor för infällning som gäller, det går alltså inte att återanvända något. "Kopplalikadant"-principen funkar inte heller.
Vad är det i väggarna, puts, trä, tegel, betong? Har du tänkt på hur mycket arbete det blir att återställa väggarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.