Kanske bör ha en backuplösning om det blir för svajigt. Ett alternativt övergolv med högre styvhet eller kanske en 12 mm spånskiva som komplement.

Fräsningen i sig tycker jag inte är något att avskräckas av. Gjorde ett våningsplan på ca 20 h. Om golvet bara bär skulle jag alla gånger välja det före att byta till spårade skivor, både arbetsmässigt och inte minst kostnadsmässigt. De tar bra betalt för sina tre spår per skiva.

Se detta inlägg för lite inspiration:

Renovering Röda Grind https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-roeda-grind.306445/#post-2846371

Du kanske kan fräsa och limma på remsor av en tunnare skiva, typ 6mm? Fräsning kommer gå lite fortare och du behåller bärighet i spånskivan.

Mikael_L
Vad tror ni om att fräsa och sen slangen blivit lagd på plats flytspackla med fiberarmerad flytspackel så det blir en 2-4 mm över befintligt yta på spånet?

Då bildar stagar man ju liksom upp golvspånet över slangen.

Sen skulle ju TS kunna kika på 12mm slang, eller kanske Roth's 10,5mm system, som har en innerdiameter endast 0,1 mm mindre än vanlig 12mm golvvärmeslang, dvs har i princip samma flöde.

A AskeHolst skrev:
Du kanske kan fräsa och limma på remsor av en tunnare skiva, typ 6mm? Fräsning kommer gå lite fortare och du behåller bärighet i spånskivan.
Blir ett elegant slutresultat men mycket jobb. Fräsningen blir pyttelite enklare men att lägga remsor blir lika jobbigt som om man endast hade gjort det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad tror ni om att fräsa och sen slangen blivit lagd på plats flytspackla med fiberarmerad flytspackel så det blir en 2-4 mm över befintligt yta på spånet?

Sen skulle ju TS kunna kika på 12mm slang, eller kanske Roth's 10,5mm system, som har en innerdiameter endast 0,1 mm mindre än vanlig 12mm golvvärmeslang, dvs har i princip samma flöde.
Jag tror inte att den så tunn kaka tillför särskilt mycket styvhet och gissar att den kommer att spricka upp. Skulle nog behövas 10-12 mm. Men jag är verkligen inte föytspackelexpert så det är mest känsla.

Mindre dimension på slangen känns som en framkomlig väg! Hur tätt lägger man med dessa system?

Bernieberg Bernieberg skrev:
Kanske bör ha en backuplösning om det blir för svajigt. Ett alternativt övergolv med högre styvhet eller kanske en 12 mm spånskiva som komplement.

Fräsningen i sig tycker jag inte är något att avskräckas av. Gjorde ett våningsplan på ca 20 h. Om golvet bara bär skulle jag alla gånger välja det före att byta till spårade skivor, både arbetsmässigt och inte minst kostnadsmässigt. De tar bra betalt för sina tre spår per skiva.

Se detta inlägg för lite inspiration:

Renovering Röda Grind [länk]
Oj vilken renovering. Fastnade i tråden. Väldigt fint renoverat måste jag säga och jag gillar att ni använder gedigna material och linoljefärg!!

Fräsningen såg ju härlig ut.. Jag gissar utifrån de olika riktningarna att du inte hade spån på reglar?

I vårt fall är det kanske lite enklare läggning. Eller jag tror det iaf. Det är en tiometers längd som går från tvättstugan till bortre delen av köket. Den är 1,5 meter bred ungefär. Därifrån kommer matningen. Sedan går hallen ut med 2,5x2,5 meter innan köket kommer som sedan sitter ihop med ett vardagsrum som är 8 meter x4,5 ca.

Skall rita upp och kolla hur alla reglar går. Vem är bäst att skicka ritningarna till tycker ni? Har ju en rörmockare som kommer koppla in allt så jag tänkte kolla vad han rekommenderar också.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

12 mm har jag funderat på också. Men har fått för mig att 16 redan är på gränsen. Med 12 mm är maxlängden 70 meter om jag minns rätt och 90 med 16 mm.

Hur stor skillnad blir det i effekt då? Då det är mindre slang borde det väl bli något mindre värmeutveckling också även om flödet är bra?

Mikael_L
Med klenare slang (och samma längd) blir det precis som du är inne på högre flödesmotstånd.
Så antingen får cirk.pumpen jobba med högre tryck (inte helt optimalt, och en gräns finns naturligtvis) eller så får flödet sjunka eller så kortar man slangen och lägger fler slingor istället.

Flödesmotståndet är nästan linjärt mot arean i slangen, men inte riktigt, då det blir effekter vid väggarna, till tunnare slangs nackdel då.
Arean inne i en 16mm slang (2mm väggtjocklek) är 113mm²
På en 12mm slang med 2mm väggar 50mm²
Och Roths 10,5 som har 1,3 mm väggar så är det 49mm²

Så med 12mm och Roth's 10,5 så kan slingorna bara vara hälften så långa om man vill ha samma flöde utan att dra på mer på pumpen.
Och jag är inte riktigt av åsikten att rätt väg att gå är att öka max på pumpen, utan det blir antagligen någon extra slinga i så fall.

Mikael_L
Jag tror inte att den så tunn kaka tillför särskilt mycket styvhet och gissar att den kommer att spricka upp. Skulle nog behövas 10-12 mm
Mmmm, om man fräser ner slangen något extra, så den hamnar säg 2-4mm under ytan, då fyller flytspacklet ut mellanrummet i fräsningen, samt någon mm till.

Min tanke är alltså att man får slangen typ i mitten av en sandwich-konstruktion, med starkt skikt på båda sidorna.

Jag är inte heller någon flytspackelexpert ... ;)

• Gilla
VeronicaE
  • Laddar…
T Tokv41 skrev:
Oj vilken renovering. Fastnade i tråden. Väldigt fint renoverat måste jag säga och jag gillar att ni använder gedigna material och linoljefärg!!

Fräsningen såg ju härlig ut.. Jag gissar utifrån de olika riktningarna att du inte hade spån på reglar?

I vårt fall är det kanske lite enklare läggning. Eller jag tror det iaf. Det är en tiometers längd som går från tvättstugan till bortre delen av köket. Den är 1,5 meter bred ungefär. Därifrån kommer matningen. Sedan går hallen ut med 2,5x2,5 meter innan köket kommer som sedan sitter ihop med ett vardagsrum som är 8 meter x4,5 ca.

Skall rita upp och kolla hur alla reglar går. Vem är bäst att skicka ritningarna till tycker ni? Har ju en rörmockare som kommer koppla in allt så jag tänkte kolla vad han rekommenderar också.
Vi la spånet på ett gammalt undergolv av råspont så bärigheten var inget problem. Vi hade således full flexibilitet i läggningen vilket var ett av skälen att fräsa själv istället för att gå på färdigfräst.

Köpte material och inkopplingsjobb via röris. När jag hade valt att gå på LK skickade han ritningarna dit och sen kom förläggningsritning tillbaka. Du kan nog vända dig direkt till GV-leverantör också men jag vet inte hur lättvindigt de ritar upp, de kanske vill att du ska vara hyfsat säker på att du vill köra på dem om de ska lägga tid och engagemang på det.

Kul att du gillar projektet!

Vi la spånet på ett gammalt undergolv av råspont så bärigheten var inget problem. Vi hade således full flexibilitet i läggningen vilket var ett av skälen att fräsa själv istället för att gå på färdigfräst.

Köpte material och inkopplingsjobb via röris. När jag hade valt att gå på LK skickade han ritningarna dit och sen kom förläggningsritning tillbaka. Du kan nog vända dig direkt till GV-leverantör också men jag vet inte hur lättvindigt de ritar upp, de kanske vill att du ska vara hyfsat säker på att du vill köra på dem om de ska lägga tid och engagemang på det.

Kul att du gillar projektet!
Just ja så gjorde du.

Jag är eg inte så orolig för arbetsmomentet att fräsa men det är ju en del fix med att lyckas träffa reglarna när man vänder och går in i olika rum..

Får överväga vad det är värt jämfört med att glesa upp också. Då bygger det ju bara 16mm plus plåtar så man sparar ju lite höjd där jämfört med färdigspårade skivor också..

Jag tänkte på det här med försvagning vid vändning mellan två reglar. Jag har planerat att fräsa spår i ett rum där det ligger golvspån men jag har tänkt att ta upp spånet mellan de sista två reglarna i ändarna av rummet och sen lägga i en extra regel eller kortla där vändningarna ska vara. Kanske kan vara en lösning?

• Gilla
Karlssonbygg
  • Laddar…
Tackar för all input. Jag har funderat och kommit fram till att jag kommer få glesa eller lägga spårat spån. Det blir för mycket svängar med pyssel under då det inte är vid reglar för att jag skall kunna motivera att spara 22 mm..

Då blir dock nästa fråga. Glesa eller lägga spårat. Spånskivan som ligger nu är inte helt jämn i alla skarvar. Skiljer ngn mm här och där. Tänker ev hyvla ner den innan för att sedan lägga spårat eller gles.

Dock är ju tanken att lägga ett 14 mm parkettgolv ovanpå sen. Och det kommer ligga i samma längdriktning som slangen om jag inte vänder på allt.

Vad har ni för input vad det gäller den delen?

Om du inte är rädd för fräsmomentet, lägg ett lag till med vanligt golvspån och fräs. Sparar en bra peng och slangarna kan förläggas precis hur du vill.

Om du inte är rädd för fräsmomentet, lägg ett lag till med vanligt golvspån och fräs. Sparar en bra peng och slangarna kan förläggas precis hur du vill.
Har tänkt tanken men det vettefasen om det är värt det tänker jag. Då får jag både en jäkla massa jobb samtidigt som jag får den extra höjden. Där tror jag nästan att jag hellre isf lägger 7-8 tusen och isf köper färdigspårade.. Att glesa känns ju dock ganska smidigt i sammanhanget men är rädd för att det inte blir tillräckligt jämt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.