19 183 läst ·
42 svar
19k läst
42 svar
Fräsa för golvvärme..
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Nä om det är värt det är ju en smaksak när man gör arbetet själv.
Om du ändå ska bygga på det redan bärande golvet så kan du välja något som bara precis är högre än slangen för att hålla nere höjden. Då kan du spara några mm jämfört med att lägga på 22 mm spårade skivor.
Vad är det du är orolig för med glesen? Att det inte blir jämnt nog för parketten?
Om du ändå ska bygga på det redan bärande golvet så kan du välja något som bara precis är högre än slangen för att hålla nere höjden. Då kan du spara några mm jämfört med att lägga på 22 mm spårade skivor.
Vad är det du är orolig för med glesen? Att det inte blir jämnt nog för parketten?
Precis. Har tänkt att glesen kanske diffar lite här och där. Spånskivan under gör redan det i vissa skarvar. Vill ju ha ett platt o stadigt golv i slutändan.Bernieberg skrev:
Nä om det är värt det är ju en smaksak när man gör arbetet själv.
Har nu köpt spårade skivor från LK för att spara tid. Dock läser jag detta inför att börja lägga ut skivor och vändskivorna.
Förstår inte riktigt vad de menar eller måste man montera vändskivorna samtidigt som man lägger slangen? Isf varför?
Förstår inte riktigt vad de menar eller måste man montera vändskivorna samtidigt som man lägger slangen? Isf varför?
Eller rör detta sig om när man har öppet bjälklag o drar rören under skivorna?T Tokv41 skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
En annan fråga också. I vardagsrummet kommer det ligga 18 slingor. Jag kan välja lite hur nära ytterväggen jag lägger första slingan. Det är första delen på slingan. Vill man lägga den så nära väggen som möjligt? Isf kan jag såga skivorna på längden och klippa plåtarna. På det viset får jag mindre plåt men slingan kommer 6-7 cm närmare ytterväggen där det också sitter fönster eller vill man få in slingan och låta plåten vara eller spelar det ingen roll?Bernieberg skrev:
Fördelen om den kommer nära tänker jag är för kallraset men nackdelen är väl kanske att den kyls ner snabbare när den kommer så nära väggen?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det finns förstås något optimum men några centimeter hit eller dit har marginell betydelse. Det rationella tycker jag är att lägga så man får plats med en plåt längs med väggen utan att behöva klippa den.
Då får det nog bli så. Tänkte mest om det var stor skillnad just vid ytterväggarna för i den andra delen är det bara innervägg..Bernieberg skrev:
Precis. Och så blir det här också. Frågan är dock om set spelar någon roll om slingan ligger 10 cm ut från väggen eller 3 cm ut. Det är valet jag har men lite mer jobb om jag skall flytta ut den såklart.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden