Varför det? Hur många är det inte som bränner på maxvarv så fort det ska borras i en järnbit med förstörd skärpa på borret som följd. Jag menar inte att det är petnoga men att det ändå är klokt att ha ett varvtal och matning i rätt härad i alla fall. Men vad vet väl jag...Trhuster skrev:
Det blir runt 5000 rpm om du räknar på det, aluminium är inte som stål.mexitegel skrev:
Ja problemet är att man orkar inte mata som det skall matas (handmaskiner) och då utvecklas det värme och borren med sin lilla massan smälter i spetsen. All borninig är bara s.k. grovbearbetning och då skall matningen vara hög. Därför är det så mycket bättre att borra i pelarborren än för hand.mexitegel skrev:
Precis, problemet är att folk i allmänhet ökar varvtalet när borret börjar skära sämre vilket bara gör saken sämre. Det var därför jag reagerade på uppmaningen att i början på denna tråden om att ha maxvarv på fräsen.
Fler pelarborrar till folket!
Fler pelarborrar till folket!
Nu pratar du om äpplen och päron, ett borr i stål är givetvis lätt och bränna om du har för högt varvtal. En belagd pinnfräs i aluminium kylt med rödsprit är inte lika lätt att bränna, det vanligaste problemet är att det "kletar" fast material i fräsen. Sen så underskattade jag max-varvtalet på en överhandsfräs då jag kör i riktiga fräsmaskiner i vanliga fall, vilket jag editerade ganska snabbt.mexitegel skrev:
/Rikard
Min poäng var att folk i allmänhet oftast använder för höga varvtal och fel matningshastighet, alldeles oavsett vilken skärande bearbetning det handlar om. Jag betvivlar inte att du är kunnig inom området. 
Jag hoppas att TS fått svar på sin fråga trots våra utsvävningar....
Jag hoppas att TS fått svar på sin fråga trots våra utsvävningar....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu har jag fräst och kan konstatera att det var varken roligt, lätt eller blev bra
Ämnet jag utgick ifrån såg ut så här
Efter min misshandel såg det ut på detta vis
Jag kan konstatera att utan riktiga grejor så är detta inget kul skulle säkert varit avsevärt lättare med ett kordinatbord men det jag kollade på hos Jula var väldigt glappt.
Bitarna sitter på plats och fyller sin funktion om än med med utseende som stör mig.
Nu är det i alla fall lättare att flytta stapeln som alltid tycks stå i vägen.
Ämnet jag utgick ifrån såg ut så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter min misshandel såg det ut på detta vis
Logga in
Skapa konto
Jag kan konstatera att utan riktiga grejor så är detta inget kul skulle säkert varit avsevärt lättare med ett kordinatbord men det jag kollade på hos Jula var väldigt glappt.
Bitarna sitter på plats och fyller sin funktion om än med med utseende som stör mig.
Nu är det i alla fall lättare att flytta stapeln som alltid tycks stå i vägen.
Logga in
Skapa konto
Det där hade jag kapat bort i kap/ger sågen, ställt in på djupstoppet så man inte kapar igenom, kört ett antal snitt och filat jämnt i botten.
TackTrhuster skrev:
Då hade jag inte fått prova på att fräsaverktygsgurun skrev:
Hej Vad körde du med för pinnfräs hss eller hm och vilken diameter på pinnfräsen.Med tanke på förutsättningarna får du väll vara nöjd.
jag hade gjort precis lika dant, har mkt bra erfarenheter av alu i kap/gersågen.Men negativt tandad klinga (gärna en special för alu) krävs för säkerhetens skull, alu hugger gärna.verktygsgurun skrev: