Nu vet jag inte hur mycket du ska fräsa, fräsen du länkar till fungerar till det du tänkt. Problemet är stabiltet, allt handlar om att ämnet du ska fräsa i sitter fast ordentligt. Handöverfräs låter inte speciellt stabilt. Jag tror det blir väldigt svårt att hålla den stabilt nog.ceson skrev:
Men om du ändå bestämmer dig för att prova så kör på ca 5000 rpm det och smörj med vanlig rödsprit. Du gör det på egen risk dock.
Edit:Underskattade varvtalet på en handöverfräs, van vid solid hårdmetall i riktiga maskiner.
/Rikard
Redigerat:
När du skriver så börjar jag fatta hur farligt det kan bliTrhuster skrev:Nu vet jag inte hur mycket du ska fräsa, fräsen du länkar till fungerar till det du tänkt. Problemet är stabiltet, allt handlar om att ämnet du ska fräsa i sitter fast ordentligt. Handöverfräs låter inte speciellt stabilt. Jag tror det blir väldigt svårt att hålla den stabilt nog.
Men om du ändå bestämmer dig för att prova så kör på så högt varvtal det går och smörj med vanlig rödsprit. Du gör det på egen risk dock.
/Rikard
en annan väg. Tack för svaret.
Njo, nog går det bra att fräsa i aluminium med handöverfräs men det är som Trhuster skriver viktigt att både ämnet och fräsen är stabilt. Dock ska du inte alls köra med så högt varvtal som möjligt, du bör med 8 mm fräs ligga på c:a 1000 rpm. Sen gäller det att mata lagom mycket - inte för lite och inte för mycket. Det går att räkna på det där.... 
mexitegel skrev:Njo, nog går det bra att fräsa i aluminium med handöverfräs men det är som Trhuster skriver viktigt att både ämnet och fräsen är stabilt. Dock ska du inte alls köra med så högt varvtal som möjligt, du bör med 8 mm fräs ligga på c:a 1000 rpm. Sen gäller det att mata lagom mycket - inte för lite och inte för mycket. Det går att räkna på det där....![]()
Visst det går att fräsa med 1000 rpm, men om du räknar på det blir det ca 5000 rpm. Men att räkna skärdata är ju ganska meningslöst om man inte fräser i en riktig fräsmaskin.
Om jag vänder på steken och sätter den lilla fräsen i mitt borr och frässtativmattiasp skrev:
och angriper uppifrån kanske blir bättre? Då kan jag spänna fast i maskinskruvstycket.
Skall kolla efter en sån
Jag har aluminiumbord.
Räkna? där föll alltihopNjo, nog går det bra att fräsa i aluminium med handöverfräs men det är som Trhuster skriver viktigt att både ämnet och fräsen är stabilt. Dock ska du inte alls köra med så högt varvtal som möjligt, du bör med 8 mm fräs ligga på c:a 1000 rpm. Sen gäller det att mata lagom mycket - inte för lite och inte för mycket. Det går att räkna på det där....
kanske bättre?
Varvtal är beroende av fräsens diameter men räkna rätt snabbt
Du skall kyla med t röd. Jag vet att det låter som det gör men jag är gammal v-mek.
Du skall mata på rätt bra oxå, jag skulle inte hålla på med en överhandsfräs. Det är lite större krafter än i trä.
Du skall kyla med t röd. Jag vet att det låter som det gör men jag är gammal v-mek.
Du skall mata på rätt bra oxå, jag skulle inte hålla på med en överhandsfräs. Det är lite större krafter än i trä.