Hej!

Jag ska fräsa ur en mast som blivit murken. Masten är cirka 40 cm i diameter och jag ska fräsa ur ett tårtbitsnitt som är cirka 25 cm brett. I höjdled handlar det om cirka två meter. Tänkte börja med att hugga ut det värsta men sedan måste jag fräsa ur en fin snittyta för att kunna passa in ett matchande trästycke som jag sen ska limma och beslå.

Jag har hört att det ska finnas en slags långa fräsjärn man kan använda men hittar inga på nätet. Är det någon som vet vad det handlar om och var man kan få tag i sådana?

Fredrik

Diameter 40cm ger omkrets c.a 120cm.
Är det 25cm av omkretsen som är kilens bredd?
Ska du ända in till mitten av masten?

Jag började fundera, om inte en fintandad klinga och ett anpassat anhåll till in cirkelsåg skulle fungera?

Det finns fräs-stål till överhandsfräsen som heter låskiste fräs men dom går i alla fal inte så djupt max ca 90-100 mm och har en diameter på 20mm och det är av märket cobolt..

Jag misstänker att du inte kan maskin bearbeta hela djupet utan att du får använda handverktyg.

Mvh Pär H

Ja, tårtbitens yttre del är väl cirka 25-30 cm men det är förmodligen inte så djupt, kanske just 9-10 cm. Men säkert vet jag först när jag börjar gräva.

Tack för tipset om frässtål och sågklinga. Har tidigare fått tips om att rigga en motorsåg men det låter alldeles för grovt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.