Tjena alla!

Ska införskaffa pelarborr, men när man tittar runt på dom olika online butikerna så glider jag ofta in på stationära fräsmaskiner (hittas oftast under metallbearbetning kategorin). Dessa kostar ju lite mer men min undran är om man skulle kunna använda en sådan maskin som pelarborr?

Pelarborr
http://www.axminster.co.uk/axminster-sieg-z3-floor-standing-drilling-machine-prod568037/

Fräs
http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-rf31-vertical-mill-drill-prod21299/

Några nackdelar eller rent av fördelar som ngn kan dela med sig av?

Ha det

/Matthias

Du kan använda en sådan maskin som pelarborr. Dock var det ju lite skillnad på de båda maskinerna du länkar till. Fräsen har ju en variator med rem för hastighetsreglering, pelarborren verkar ha frekvensomriktning. Båda maskinerna är väl kinamaskiner även om pelarborren ser rätt fin ut. Arboga kanske?

Jag har en sån här borr / fräs som fungerar utmärkt som pelarborr och ganska bra som fräs. Inte för stort fräsdjup och försiktig matning så blir resultatet bra.
/B

phl: Det är inte exakt dom maskinerna jag tittat på utan det var mer som exempel. Jag har nyligen funnit en del forum från UK och förvånande så får Axminster maskiner överlag väldigt bra betyg från professionella woodworkers...

B: Tack för din input ang Pela maskinen. Har oxå sneglat på en del Verktygsbodens maskiner.

Jag har en äldre variant av sådan här maskin ( http://www.optimum-machines.com/products/milling-machines/bf-20-vario/index.html ). Den är användbar både för borrning och fräsning i trä såväl som metall. Mycket praktiskt när det t.ex. skall göras fräsmallar till handöverfräsen. Den ersätter dock inte en stor pelarborrmaskin typ Arboga eller liknande eftersom platsen på koordinatbordet är begränsad. När det skall borras i större objekt så använder jag ett Wolfcraftstativ för den med sladd försedda handborrmaskinen.Stativet kan ju sättas fast med tving, borrmaskinen vridas mm så det går nästan alltid att borra där man vill. Och med stativ blir det ju rakt...

bengtn skrev:
Jag har en sån här borr / fräs som fungerar utmärkt som pelarborr och ganska bra som fräs. Inte för stort fräsdjup och försiktig matning så blir resultatet bra.
/B
Hej
Förefaller vara en utmärkt bra alternativ (verkligen utökad funktion) till en pelarborr.
Känner du till någon liknade något mindre gärna något billigare variant?
Mvh
Peter

Själv har jag en Arboga U2508 och det är en mycket trevlig och robust maskin både för borrning och enklare fräsning.

En sån i bra skick borde gå att hitta för runt 15K

• Arboga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ta fräs utan att blinka. Den är som en stadigare pelarborr med koordinatbord, finns såvitt jag kan se ingen nackdel alls med den.

Bara fördelar Masses. Enda nackdelen är väll priset.

Pär

Tack pågar för eran feedback...

Har dammsugit en massa utrikiska forum på tips om pelarborr/fräs (även bandsåg). På exempelvis brittiska forum får generellt JET och Axminsters produkter höga betyg. I likhet med exempelvis Verktygsbodens PELA märke så är ju dessa garanterat Kina produkter. För er som har eller provat PELA märket hur anser ni att kvaliten är överlag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.