16 978 läst ·
14 svar
17k läst
14 svar
Fransk träskruv och trallskruv
Hej
Vilken dimension på den franska träskruven är att rekommendera för att fästa 95*95 stolparna i plintarna?
Ska man ha två skruvar från varje håll eller räcker det med två från ena och en från andra?`
Vill gärna inte krocka med skruvarna.
Vi ska ha 34*145 som trallvirke, är 4.2*70 rätt längd på trallskruven för denna trall?
Skruvinfo:
ESSVE trallskruv CUTTERS är tillverkad av härdat stål med ESSVE CorrSeal ytbehandling. Försedd med frässpår längs stammen och på spetsen. Torx fattning TX20.
Tacksam för svar.
Mvh Helena
Vilken dimension på den franska träskruven är att rekommendera för att fästa 95*95 stolparna i plintarna?
Ska man ha två skruvar från varje håll eller räcker det med två från ena och en från andra?`
Vill gärna inte krocka med skruvarna.
Vi ska ha 34*145 som trallvirke, är 4.2*70 rätt längd på trallskruven för denna trall?
Skruvinfo:
ESSVE trallskruv CUTTERS är tillverkad av härdat stål med ESSVE CorrSeal ytbehandling. Försedd med frässpår längs stammen och på spetsen. Torx fattning TX20.
Tacksam för svar.
Mvh Helena
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Skruvade min altan med cutters, hur grymma som helst! behöver inte ens förborra när man skruvar på änden på brädan, rekomenderas! 70mm skruv låter rätt till 34mm trallvirke.
Jag körde med 4st 10x80mm franska träskruvar i varje stolpe. Lite overkill, men det blir stadigt! Man får rikta dem en aning snett så att de inte krockar. Men 4st 8x40mm funkar säker bra också, eller för all del 2st 10x80mm.
Vad gäller trallskruv tänker du helt rätt! Även om man kommer undan med billigare rostfria 70mm trallskruv också.
Vad gäller trallskruv tänker du helt rätt! Även om man kommer undan med billigare rostfria 70mm trallskruv också.
Produkter som diskuteras: "franska träskruvar"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Som sagts i annan tråd, gängstång eller skruv är rätt lösning, men om man ändå vill ha en träskruv så använd detta istället:Daniel_N skrev:
http://www.vsbyggskruv.se/produkter/pdf/sid 76.pdf
150miljoner gånger bättre än franska.
Ni menar att fyra franska träskruvar, två från varje håll, skulle vara för klent för att fästa en stolpe?? Tror personligen att det finns en risk med gängstång att man borrar hålet för stort och att stången/bulten ligger och nöter på hålet som blir större och större. Det borde vara mer noga att borra exakt lagom stort hål med gängstång, så att man måste slå igenom stången, men utan att misshandla gängorna alltför mycket.
Pongu:
Du glömmer en sak... med gängstång/skruv och mutter kan man dra åt så hårt att ett lite för stort hål inte har någon betydelse. Eftersom det är klämkraften/friktionen mellan stolpsko och trä som tar upp all last. Denna klämkraft går inte att åstadkomma med franskskruv. Drar man en franskskruv det minsta lilla för mycket så är det "kört" dvs man har dragit sönder trät som skruven greppar i......
Du glömmer en sak... med gängstång/skruv och mutter kan man dra åt så hårt att ett lite för stort hål inte har någon betydelse. Eftersom det är klämkraften/friktionen mellan stolpsko och trä som tar upp all last. Denna klämkraft går inte att åstadkomma med franskskruv. Drar man en franskskruv det minsta lilla för mycket så är det "kört" dvs man har dragit sönder trät som skruven greppar i......
Helt rätt. Skruv+mutter är otroligt mkt bättre än fransk skruv. Sen är det en annan sak att fransk skruv kanske ofta räcker.roli skrev:Pongu:
Du glömmer en sak... med gängstång/skruv och mutter kan man dra åt så hårt att ett lite för stort hål inte har någon betydelse. Eftersom det är klämkraften/friktionen mellan stolpsko och trä som tar upp all last. Denna klämkraft går inte att åstadkomma med franskskruv. Drar man en franskskruv det minsta lilla för mycket så är det "kört" dvs man har dragit sönder trät som skruven greppar i......
Håller inte alls med dig, som du kan se i mitt inlägg ovan. Men så vill jag bara tillägga att man inte bör använda en gängad stång, utan en varmgalvad skruv, just för att undvika rost, vilket blir resutlatet även om man får tag på en varmgalvad gängstång, eftersom man måste såga av den. Sen tar det såklart rätt lång tid innan rosten egentligen får något betydelse...det finns mkt material att rosta bort, men det är ju lika bra att göra rätt från början.Pongu skrev:Ni menar att fyra franska träskruvar, två från varje håll, skulle vara för klent för att fästa en stolpe?? Tror personligen att det finns en risk med gängstång att man borrar hålet för stort och att stången/bulten ligger och nöter på hålet som blir större och större. Det borde vara mer noga att borra exakt lagom stort hål med gängstång, så att man måste slå igenom stången, men utan att misshandla gängorna alltför mycket.
Om man nu ändå vill använda gängad stång så finns ju följande kvaliteter:
A2 = rostfri
A4 = rostfri syrafast
Kanske inte det "billigaste" men ett alternativ till kapad varmförzinkad gängstång.
A2 = rostfri
A4 = rostfri syrafast
Kanske inte det "billigaste" men ett alternativ till kapad varmförzinkad gängstång.
Det är såklart ett (dyrt) alternativ. Men även om man väljer att gå på det rostfria alternativet (vilket är overkill för en altan) så är skruv+mutter ändå bättre än gängstång.roli skrev:
Det är inga som helst problem att borra rätt. Ta bara en spiralborr i samma dimension som stången så är det omöjligt att misslyckas. Finns bra borrar på biltema för en femtilapp.Pongu skrev:Ni menar att fyra franska träskruvar, två från varje håll, skulle vara för klent för att fästa en stolpe?? Tror personligen att det finns en risk med gängstång att man borrar hålet för stort och att stången/bulten ligger och nöter på hålet som blir större och större. Det borde vara mer noga att borra exakt lagom stort hål med gängstång, så att man måste slå igenom stången, men utan att misshandla gängorna alltför mycket.
Klicka här för att svara
