Allpolig brytare står det i installationsinstruktionen.
Elen till FLVP kommer ur väggen bakom värmepumpen och således kommer man ändå inte komma åt nån brytare där...

Kan man säga att normcentralen är en allpolig brytare istället?

Den är inte allpolig. I centralen kan du normalt sett bara bryta fasen. Tanken med den allpoliga brytaren är att den skall sitta inom synhåll från pumpen. Så att den som servar pumpen skall kunna se att strömmen verkligen är avstängd. och helt strömlös.

Attans då... Är det lag eller bara sunt förnuft?

Vart hittar jag en allpolig brytare att inhandla?

Jonas_H skrev:
www.elbutik.se
Hittade ingen där eller expressel.se heller... sökte på allpolig, kanske skulle sökt på något annat sökord?

3166261 Säkerhetsbrytare 16A 3+1 pol 7,5kW 159,00/st

exempelvis.

Som jag har påpekat tidigare så enligt min tolkning av föreskrifterna så innebär allpolig frånkoppling att neutralledaren inte behöver brytas. Det finns dessutom inga hinder för att använda dvärgbrytare eller smältsäkrningar som frånskiljare (§553-). Dvärgbrytaren måste dock vara godkänd för detta. Jag kan inte iheller se något stöd i föreskriften för att frånskiljaren måste vara placerad i apparatens närhet.
Tyvärr så har jag inte tillgång till Hb 418 eller arbetsrskyddstyrelsens rekomendationer där det kanske finns belägg för detta. Gäller AFS:arna i privatbostäder?

Det duger om du har en stickpropp och ett jordat uttag om du inte nödvändigvis skall ha en fast installation.

Granit999 skrev:
Det duger om du har en stickpropp och ett jordat uttag om du inte nödvändigvis skall ha en fast installation.
Till och med så enkelt kan man ju göra det. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.