En fundering kring frånluftdonets placering dök upp nu när jag håller på med det lilla duschrummet. Är det OK att placera donet på väggen i duschhörnet, alltså i duschutrymmet? Det kommer sitta ett enormt, takmonterat duschhuvud i taket i princip i samma höjd som donet hamnar i, vilket kanske komplicerar det hela en smula? Donet måste placeras på vägg eftersom taket i utrymmet gränsar mot ett lågsluttande yttertak utan möjlighet att dra kanalen i.

Det skulle nämligen vara både enklare och mer estetiskt tilltalande att sätta donet i duschutrymmet då jag slipper bygga kanallådor i angränsande rum, men hur funkar det med gällande våtrumsregler, tätskiktsgenomföringar osv?. Röd pil är placeringen jag skulle vilja ha, grön pil är egentligen enda alternativet men som blir bra mycket krångligare och fulare.

Så, får jag placera donet på väggen vid röd pil eller måste jag sätta det vid grön pil (och ja, det är mödosamt ritat i skitprogrammet "Paint" - grå låda är det gigantiska duschhuvudet) ?
lilldusch.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rören är väl oftast 100mm så då går det att täta med en avloppsmanschett, är det bara ett don så bör det väl vara helt ok, ska du ha en PAXfläkt så kanske elnissarna har några synpunkter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.