53 603 läst ·
144 svar
54k läst
144 svar
Frånluftsvärmepump vs bergvärme
Jag har inte läst igenom hela tråden men vid en snabb skumning verkar många skillnader mellan alternativen diskuterats. Kan bidra med resultatet av en noggrann energiberäkning av ett nybygge i Östergötland där man valde mellan FLVP och LVVP+ftx. BVP istället för LVVP skiljer säkert, men i detta fall troligen marginellt.T Thomas' skrev:Hej!
Nu har jag googlat en del utan framgång!
Min fråga är, frånluftsvärmepump (Nibe F730) eller bergvärme (Nibe fighter 1255 6kw eller 12kw)?
Förutsättningarna är:
Nybygge 1.5 plans, boyta 170kvm
Nytt garage, 50kvm varav 10kvm kommer vara ett rum
Undrar även vad jag skall ha för värme i byggnaderna, blir golvvärme nere, golvärme uppe eller radiatorer, samt vilken sorts värme i garage, värmeslinga i platta eller radiatorer?
Mycket tacksam för svar!
Förutsättningar i urval: 128 m² golvyta, ett plan, golvvärme (framledning 45 °C vid -20 °C), frånluftflöde 50 l/s
Resultat_____Nibe F730___Nibe F2040+ftx
El vp&cirkpump__4189______2329 kWh/år
El tillskott________382________24 kWh/år
El fläktar_________408_______847 kWh/år
Summa________4979______3200 kWh/år
Skillnaden 1779 kWh/år kanske motsvarar 2000 - 2500 kr/år, eller 50 - 100 kkr på en "livstid". Det är nog på håret att merkostnaden för lvvp+ftx betalar sig - men som många verkar ha skrivit finns det flera fördelar med ftx som lätt kan motivera merkostnaden även förutan den lägre driftkostnaden.
Jag tycker de låter för mycket, och min erfarenhet (av nibes flvp) de har dåligt med varmvatten. Har själv en bvp, kör på ekonomiläge, har så gjort i 10 år, och aldrig varit utan vv.T Thomas' skrev:
Har heller inte haft ett larm eller fel på pumpen (förutom ett givarkort) som jag själv var orsak till gick sönder.
Går du vintertid vid -10 in i ett hus med en Nibe flvp 730 eller 750 så hör du pumpen, så fort du kliver innanför ytterdörren, det låter som en stor borrmaskin går på fullt ös.
Jag har min bvp vägg i vägg med köket, inte en som varit här har hört den, jag kan höra att den går, men då får jag anstränga mig.
Enda gången en sådan pump skulle få flytta in, det är om den stod i garaget, så man slapp höra den!
Redigerat:
R134a skrev:
Jag tycker de låter för mycket, och min erfarenhet (av nibes flvp) de har dåligt med varmvatten. Har själv en bvp, kör på ekonomiläge, har så gjort i 10 år, och aldrig varit utan vv.
Har heller inte haft ett larm eller fel på pumpen (förutom ett givarkort) som jag själv var orsak till gick sönder.
Går du vintertid vid -10 in i ett hus med en Nibe flvp 730 eller 750 så hör du pumpen, så fort du kliver innanför ytterdörren, det låter som en stor borrmaskin går på fullt ös.
Jag har min bvp vägg i vägg med köket, inte en som varit här har hört den, jag kan höra att den går, men då får jag anstränga mig.
Enda gången en sådan pump skulle få flytta in, det är om den stod i garaget, så man slapp höra den!
Roligt att du tar upp det, för det är faktiskt -10 grader ute. Vi har sovrummet vägg i vägg med med pumpen. Hör ingenting av den.
Hör pumpen faktiskt aldrig, när det avfrostar kan man höra den om man är i tvättstugan. Så jag tycker du överdriver en smula. Tog fram decibelmätaren nu också. 0.5 meter från pumpen, uppmäter den 40.5 db.
Vad har din fläkhastighet stått på i pumpen när du säger att den låter som en multi stor mega borrmaskin på fullt jävla ös?
När det gäller varmvatten så är kraven olika antar jag. Vid är 2 vuxna & 2 barn. Då kan vi fylla badkaret för barnen och sedan duscha 2 vuxna utan problem. Finns dom som satt in extra varmvattenberedare, men jag tycker ärligt det inte behövs.R134a skrev:
Jag tycker de låter för mycket, och min erfarenhet (av nibes flvp) de har dåligt med varmvatten. Har själv en bvp, kör på ekonomiläge, har så gjort i 10 år, och aldrig varit utan vv.
Har heller inte haft ett larm eller fel på pumpen (förutom ett givarkort) som jag själv var orsak till gick sönder.
Går du vintertid vid -10 in i ett hus med en Nibe flvp 730 eller 750 så hör du pumpen, så fort du kliver innanför ytterdörren, det låter som en stor borrmaskin går på fullt ös.
Jag har min bvp vägg i vägg med köket, inte en som varit här har hört den, jag kan höra att den går, men då får jag anstränga mig.
Enda gången en sådan pump skulle få flytta in, det är om den stod i garaget, så man slapp höra den!
Jag springer runt på en hel del värmepumpar av märket Nibe, eftersom jag är reparatör av dom, så ja jag har nog sett ett antal sådana. Att ha den vägg i vägg med sovrum, och inte höra den, då är ni antingen döva, eller så är väggen 500mm tjock och ordentligt isolerad.
Varit hos kunder som frågar om det är fel på pumpen, och när man förklarar att nä, så här ska de låta, då blir de paff.
Vad hade du för frekvens på pumpen med så lågt decibeltal, gick den på elpatron eller 20 hz?
Kolla decibelen vid 120hz och 90 hz.
Som sagt det är min upplevelse och erfarenhet, skulle aldrig ta in en sådan pump i huset, skulle jag flytta och köpa ett annat hus, skulle jag definitivt inte ta ett med flvp.
Men alla är vi olika.
Min har 26 db, men då har jag en bvp
Varit hos kunder som frågar om det är fel på pumpen, och när man förklarar att nä, så här ska de låta, då blir de paff.
Vad hade du för frekvens på pumpen med så lågt decibeltal, gick den på elpatron eller 20 hz?
Kolla decibelen vid 120hz och 90 hz.
Som sagt det är min upplevelse och erfarenhet, skulle aldrig ta in en sådan pump i huset, skulle jag flytta och köpa ett annat hus, skulle jag definitivt inte ta ett med flvp.
Men alla är vi olika.
Min har 26 db, men då har jag en bvp
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Tror innerväggar oftast då måste byggas med reglar som ligger offset med varandra , typ 70 reglar med luft till motstående byggskivor . Borde bli 170 mm tjock vägg med osb + dubbla lager gips . Utrymmet FLVP står i kan med fördel ha cementplatta.R134a skrev:
Jag springer runt på en hel del värmepumpar av märket Nibe, eftersom jag är reparatör av dom, så ja jag har nog sett ett antal sådana. Att ha den vägg i vägg med sovrum, och inte höra den, då är ni antingen döva, eller så är väggen 500mm tjock och ordentligt isolerad.
Varit hos kunder som frågar om det är fel på pumpen, och när man förklarar att nä, så här ska de låta, då blir de paff.
Vad hade du för frekvens på pumpen med så lågt decibeltal, gick den på elpatron eller 20 hz?
Kolla decibelen vid 120hz och 90 hz.
Som sagt det är min upplevelse och erfarenhet, skulle aldrig ta in en sådan pump i huset, skulle jag flytta och köpa ett annat hus, skulle jag definitivt inte ta ett med flvp.
Men alla är vi olika.
Min har 26 db, men då har jag en bvp
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Lite märkligt att din kalkyl skiljer så mycket mot TS uppmätta värden han har 30% större hus men förbrukar 25% mindre el och troligtvis varmare inne än vad din kalkyl avser.P Per L skrev:Jag har inte läst igenom hela tråden men vid en snabb skumning verkar många skillnader mellan alternativen diskuterats. Kan bidra med resultatet av en noggrann energiberäkning av ett nybygge i Östergötland där man valde mellan FLVP och LVVP+ftx. BVP istället för LVVP skiljer säkert, men i detta fall troligen marginellt.
Förutsättningar i urval: 128 m² golvyta, ett plan, golvvärme (framledning 45 °C vid -20 °C), frånluftflöde 50 l/s
Resultat_____Nibe F730___Nibe F2040+ftx
El vp&cirkpump__4189______2329 kWh/år
El tillskott________382________24 kWh/år
El fläktar_________408_______847 kWh/år
Summa________4979______3200 kWh/år
Skillnaden 1779 kWh/år kanske motsvarar 2000 - 2500 kr/år, eller 50 - 100 kkr på en "livstid". Det är nog på håret att merkostnaden för lvvp+ftx betalar sig - men som många verkar ha skrivit finns det flera fördelar med ftx som lätt kan motivera merkostnaden även förutan den lägre driftkostnaden.
R134a skrev:
Jag springer runt på en hel del värmepumpar av märket Nibe, eftersom jag är reparatör av dom, så ja jag har nog sett ett antal sådana. Att ha den vägg i vägg med sovrum, och inte höra den, då är ni antingen döva, eller så är väggen 500mm tjock och ordentligt isolerad.
Varit hos kunder som frågar om det är fel på pumpen, och när man förklarar att nä, så här ska de låta, då blir de paff.
Vad hade du för frekvens på pumpen med så lågt decibeltal, gick den på elpatron eller 20 hz?
Kolla decibelen vid 120hz och 90 hz.
Som sagt det är min upplevelse och erfarenhet, skulle aldrig ta in en sådan pump i huset, skulle jag flytta och köpa ett annat hus, skulle jag definitivt inte ta ett med flvp.
Men alla är vi olika.
Min har 26 db, men då har jag en bvp
Har dom monterat utblåset i sovrummet då?