Det är ju klart lite märkligt. Kan ju vara så att dom vill slippa krångla med borren och hellre installerar FLVP.

1255-6 är ju vad man bör jämföra mot en F730.
 
S
O olotor skrev:
Jag har haft ftx sedan 1981. Bytte till ett Östberg Heru för fem år sedan). Gjorde en kanalrengöring då och det var obetydligt med smuts.
Driftskostnaden ligger på ca 250 kwh per år. Tillkommer filter, men jag kollar dessa två ggr per år behöver absolut inte byta enligt intervall, byter högst en gång per år.
Som någon sa tidigare, ftx har man för att man får ett fantastiskt inneklimat, inte för att spara pengar. Kostar en slant att installera, men det är det värt.
Jag hade ett Bacho ftx på 80 talet. Bättre system fick man leta efter då. Jag hade lägre energikostnad än de som köpte värmepumparna som fanns då. Enkelt att underhålla. Angående smuts i frånluften så är det enkelt att åtgärda. En gång om året, stäng alla frånluftventiler och ta en plastkasse som rullas till en boll lika stor som röret med en lina i. Dra på fläktar på högsta och släpp igenom bollen. Ta dammsugaren och sug upp skiten som hamnar vid värmeväxlaren. Tilluften är inga problen med damm om du har både grovfilter och elektrostatfilter.
 
de flesta hustillverkare erbjuder flvp och vill du ha bvp, så kostar det en djävla massa extra, eller finns inte ens som alternativ, för att hustillv har fått så bra priser på flvp.
Flvp visst det funkar, men det är inget som skulle få komma in i mitt/mina hus!
 
S
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Är du snål med varmvattnet i badrummet kommer det funka bra, men för frekventa badare och långduschare är det bra med värmepump kopplat till varmvattnet
Det funkar väl med en vv beredare av elektrisk typ.
Jag hade en 300 liters som räckte gott och väl till två vuxna och tre kottar.
 
T
DonPablo R134a skrev:
de flesta hustillverkare erbjuder flvp och vill du ha bvp, så kostar det en djävla massa extra, eller finns inte ens som alternativ, för att hustillv har fått så bra priser på flvp.
Flvp visst det funkar, men det är inget som skulle få komma in i mitt/mina hus!

Av ren nyfikenhet, varför ingen flv?
 
Tomture61
Tomture61
J Josth skrev:
Man väljer antingen FTX eller FLVP, inte både och det går inte.
Delvis helt fel ;)
 
Tomture61
Vet ej hur COP räknas på en BVP men den pumpar brine vätska från ett borrhål , denna pump förbrukar energi .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej hur COP räknas på en BVP men den pumpar brine vätska från ett borrhål , denna pump förbrukar energi .
Pumpenergin brukar vara med i COP-beräkningen. Pumpen i en 1255-6 drar som mest 87 W. Går den på högsta hastighet 180 dagar om året förbrukar den 375 kWh. Energin den förbrukar värmer köldbäraren (förutom att den värmer pannrummet) och höjer verkningsgraden på kompressorn en liten aning så förlusten är mindre i verkligheten.
 
Appendix Appendix skrev:
Det får du gärna visa kalkyler på. När du är så självsäker

Framförallt utifrån de premisser jag anger.
Söder om norrland.
Investeringkostnad
Besparing per år med respektive värmemetod.

Det jag sett är att luftvärmepumparna i princip är oslagbara då de är så billigare i investering. Ju längre söderut du kommer desto mer så.

Jordvärme i all ära men i exv Sthlm är entreprenadkostnaderna rätt höga. Och gräsmattan ska återställas.
Du kan själv kolla priserna på tex en vanlig Bosch eller nibe vp tex F1226 och jämföra vad motsvarande luft/vatten vp kostar komplett med innerdel priser finns på pricerunner lägg in i tråden så kan vi se vad det kostar. Vad grävningen kostar i Stockholm har jag ingen koll på men i det här fallet med ca 200 meter slang tar det inte lång tid att gräva men jag är tveksam till att lägga jordvärme om man inte har annan plats än under gräsmattan. En granne till mig grävde ner jordvärme på 1 dag hade dom grävt ner 800 meter slang och dan efter fyllde dom ingen och drog in slangarna i huset så totalt 2 dagar med det var på en åker så ingen fin återställning krävdes i Om du anger vart huset ligger nuvarande förbrukning utan vp kan jag göra en kalkyl men har tyvärr bara tillgång till Bosch program.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är ju klart lite märkligt. Kan ju vara så att dom vill slippa krångla med borren och hellre installerar FLVP.

1255-6 är ju vad man bör jämföra mot en F730.
Du kan ju lika gärna jämföra en F1226 med F730 varför välja den dyraste vp ?
 
T trubbelman skrev:
En annan sak som jag tar hänsyn till i mitt val av uppvärmningssystem är driftsäkerhet och sårbarhet.

Med en frånluftsvärmepump och i vissa fall också med bergvärme beroende på hur systemet är byggt, så tappar du ju allt den dagen det börjar att strula, dvs ventilation, värme och varmvatten. Då har du ett ganska så obehagligt hus att bo i om det sker på vintern och en sak är säker, någon dag kommer det att börja strula för dig.

Jag håller själv på att titta på att bygga och även om mitt eventuella bygge inte är jämförbart med ditt (jag tittar på 1-plan, 100 kvm) så är min plan just nu FTX+LLVP och varmvattenberedare. För skulle någon del gå sönder så klarar jag mig rätt så bra ändå.
Om LLVP pajar får du kallt inne de 2 andra prylarna ger inte värme om varmvatten beredaren pajar får du kallt i duschen de 2 andra ger inte vv om FTX pajar får du ingen vent de 2 andra ventilerar inte huset. Jag hänger inte med på tänket här förklara bättre hur du menar.
 
S smurfen72 skrev:
Du kan själv kolla priserna på tex en vanlig Bosch eller nibe vp tex F1226 och jämföra vad motsvarande luft/vatten vp kostar komplett med innerdel priser finns på pricerunner lägg in i tråden så kan vi se vad det kostar. Vad grävningen kostar i Stockholm har jag ingen koll på men i det här fallet med ca 200 meter slang tar det inte lång tid att gräva men jag är tveksam till att lägga jordvärme om man inte har annan plats än under gräsmattan. En granne till mig grävde ner jordvärme på 1 dag hade dom grävt ner 800 meter slang och dan efter fyllde dom ingen och drog in slangarna i huset så totalt 2 dagar med det var på en åker så ingen fin återställning krävdes i Om du anger vart huset ligger nuvarande förbrukning utan vp kan jag göra en kalkyl men har tyvärr bara tillgång till Bosch program.
Om man nu är så säker på att det är fördelaktigt är det ju så svårt att JAG ska kolla kalkylen. :D

Deet får mig att säga att du itne orkar visa då det är dyrare

Det är nämligen så lätt kliva in i en tråd där TS redan tagit ett beslut och sen försöka mobba fram sin lösning som den bästa utan att anföra några bevis i saken. Där enda syftet verkar vara att TS ska känna sig deppad över den lösning denne valt.

Jag är övertygad om att TS valt helt rätt lösning nämligen :)
 
Orkar du inte ta fram pris via pricerunner så tänker jag inte göra nån kalkyl åt dig heller. Ts har ingen luft vatten vp han har frånluft vp du har nog missat nått här.
 
S smurfen72 skrev:
Du kan själv kolla priserna på tex en vanlig Bosch eller nibe vp tex F1226 och jämföra vad motsvarande luft/vatten vp kostar komplett med innerdel priser finns på pricerunner lägg in i tråden så kan vi se vad det kostar. Vad grävningen kostar i Stockholm har jag ingen koll på men i det här fallet med ca 200 meter slang tar det inte lång tid att gräva men jag är tveksam till att lägga jordvärme om man inte har annan plats än under gräsmattan. En granne till mig grävde ner jordvärme på 1 dag hade dom grävt ner 800 meter slang och dan efter fyllde dom ingen och drog in slangarna i huset så totalt 2 dagar med det var på en åker så ingen fin återställning krävdes i Om du anger vart huset ligger nuvarande förbrukning utan vp kan jag göra en kalkyl men har tyvärr bara tillgång till Bosch program.
800m på två dagar låter tufft, plöjde de ner slangen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.