Darling McFluff SKJB021 skrev:
Frånluftvärmepump anser jag vara det bästa ekonomiska valet utan att för den delen ge dålig komfort.

Ett kul exempel: Om du har en kamin för vedeldning kan du få värme 3ggr om. Första gången när du hugger veden, andra gången när du eldar i kaminen, tredje gången när värmen återvinns i frånluftvärmepumpen.

Men valet hänger också på var i landet du bor och storleken på boyta m.m. Som jag förstått brukar man inte köra frånluftvärmepump på boyta över 200kvm.

Nackdelen är att det inte är lika stor möjlighet till kylning på sommaren.
Den återvinningen har du ännu mer nytta av med FTX ;) och en bergvärmepump behöver inte ventilation för att fungera.
Dock är ju frånluftsvärmepump en billigare investering än bergvärme + ftx
 
T Thomas' skrev:
Ok, någon som kan ge en totalsumman av extra kostnaden "utanför" huset? Mellan tummen och pekfingret...
Mellan tummen och pekfingret kostar väl en borrning runt 60 000kr. Väldigt inexakt för offerterna jag fick redogjorde inte för hur mycket som gick till borrfirman.

Jag valde bort F730 till förmån för bergvärme när jag skulle byta min uttjänta frånluftsvärmepump för ett år sedan. Räknade med att tjäna in det på 10-15 år, om nu inte elpriserna stiger (vilket är rimligt att tro att de gör - då går det snabbare). För mig var mycket varmvatten viktigt (har 4 barn som snart är i tonåren). Dessutom kunde bergvärmeanläggningen installeras på ett bättre ställe i huset, vilket också bidrog till beslutet.

De kompletta offerterna jag fick låg på typ 78kkr för F730 (inkl allt, efter ROT), 156kkr för Nibe F1155 (bergvärme), och 133kkr för Thermia Diplomat Duo Optimum 6kW inkl 300l varmvattenberedare. Jag valde Termia.

Men du gör nog klokt in att ta in några fullständiga offerter efter dina förutsättningar.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Sedan undrar jag vad skillnaden är mellan FTX och FLM?
Den stora praktiska skillnaden är att med FTX förvärms tilluften. Med FLM (och frånluftvärmepump) tas kall friskluft in, vilken kan resultera i att man upplever drag och kallras.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
O olotor skrev:
Jag har haft ftx sedan 1981. Bytte till ett Östberg Heru för fem år sedan). Gjorde en kanalrengöring då och det var obetydligt med smuts.
Driftskostnaden ligger på ca 250 kwh per år. Tillkommer filter, men jag kollar dessa två ggr per år behöver absolut inte byta enligt intervall, byter högst en gång per år.
Som någon sa tidigare, ftx har man för att man får ett fantastiskt inneklimat, inte för att spara pengar. Kostar en slant att installera, men det är det värt.
Delar din uppfattning helt. Har en Heru160 TEC och magisk kvalitet på luft. Har nu köpt en LLVP Daikin XRH30 som kompletterande värmekälla - och ser redan stor skillnad på termometer inne och elförbrukning att det var en bra kombo.
Den har också en smart funktion - som tar vara på värmen från kamin inne och sprider den i resten av huset.
 
En annan sak som jag tar hänsyn till i mitt val av uppvärmningssystem är driftsäkerhet och sårbarhet.

Med en frånluftsvärmepump och i vissa fall också med bergvärme beroende på hur systemet är byggt, så tappar du ju allt den dagen det börjar att strula, dvs ventilation, värme och varmvatten. Då har du ett ganska så obehagligt hus att bo i om det sker på vintern och en sak är säker, någon dag kommer det att börja strula för dig.

Jag håller själv på att titta på att bygga och även om mitt eventuella bygge inte är jämförbart med ditt (jag tittar på 1-plan, 100 kvm) så är min plan just nu FTX+LLVP och varmvattenberedare. För skulle någon del gå sönder så klarar jag mig rätt så bra ändå.
 
Värmepumpen har ju vanligtvis elpatron inbyggd som går in om något strular.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
T trubbelman skrev:
En annan sak som jag tar hänsyn till i mitt val av uppvärmningssystem är driftsäkerhet och sårbarhet.

Med en frånluftsvärmepump och i vissa fall också med bergvärme beroende på hur systemet är byggt, så tappar du ju allt den dagen det börjar att strula, dvs ventilation, värme och varmvatten. Då har du ett ganska så obehagligt hus att bo i om det sker på vintern och en sak är säker, någon dag kommer det att börja strula för dig.

Jag håller själv på att titta på att bygga och även om mitt eventuella bygge inte är jämförbart med ditt (jag tittar på 1-plan, 100 kvm) så är min plan just nu FTX+LLVP och varmvattenberedare. För skulle någon del gå sönder så klarar jag mig rätt så bra ändå.
Är du snål med varmvattnet i badrummet kommer det funka bra, men för frekventa badare och långduschare är det bra med värmepump kopplat till varmvattnet
 
T trubbelman skrev:
En annan sak som jag tar hänsyn till i mitt val av uppvärmningssystem är driftsäkerhet och sårbarhet.

Med en frånluftsvärmepump och i vissa fall också med bergvärme beroende på hur systemet är byggt, så tappar du ju allt den dagen det börjar att strula, dvs ventilation, värme och varmvatten. Då har du ett ganska så obehagligt hus att bo i om det sker på vintern och en sak är säker, någon dag kommer det att börja strula för dig.

Jag håller själv på att titta på att bygga och även om mitt eventuella bygge inte är jämförbart med ditt (jag tittar på 1-plan, 100 kvm) så är min plan just nu FTX+LLVP och varmvattenberedare. För skulle någon del gå sönder så klarar jag mig rätt så bra ändå.
Hur tänker du då klara dig utan värme eller utan vv ?
 
T
Jag har hört mig för nu. Fått varken eller till, som svar, båda systemen är bra. Frånluftsvärmepumparna har blivit så pass bra idag har jag bla fått till svar, dock skiljer det en hel del att sätta in bergvärme, 80-100 tkr.

Dock har jag ingen kyl möjlighet med frånluftsvärmepumpen (så vitt jag hört), det är väl svagheten.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Bergvärme har fortfarande ca 20% högre cop. Frånluftsvärmepumpen är i paritet med en bra luft-vatten värmepump.
Har man FTX i samband med luft-vatten eller bergvärme sjunker värmebehovet ytterligare lite.
Skillnaden är inte enorm men det är ju möjligheten till kyla och slippa kallras också som väger in.
 
T
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Bergvärme har fortfarande ca 20% högre cop. Frånluftsvärmepumpen är i paritet med en bra luft-vatten värmepump.
Har man FTX i samband med luft-vatten eller bergvärme sjunker värmebehovet ytterligare lite.
Skillnaden är inte enorm men det är ju möjligheten till kyla och slippa kallras också som väger in.

Absolut, helt korrekt. Men där i mellan ligger priset också. Jag skall höra mig för lite mer.
 
170 m2 hus samt garage på 50m2 då gissar jag att cop skiljer mera än 20 %
 
S smurfen72 skrev:
170 m2 hus samt garage på 50m2 då gissar jag att cop skiljer mera än 20 %
Hej!
Har ett 2-plans hus på 197 kvm boyta byggt -07, valde då bergvärme (200 meter) och FTX. Till detta har jag ett garage med förhöjt väggliv med en byggyta på 58 kvm. Övervåning med golvyta på ca 35 kvm innanför stödbenen till takstolarna och ca 2200 i takhöjd (ca 600mm bredd). Ca 19 grader i garage och på garagets övervåning. Totalt har jag tidigare värmt då totalt ca 280 kvm och en årsförbrukning inkl hushållsel på 14400 kWh i Uppsalaområdet. Har nu byggt till med ett uterum med sadeltak på 26 kvm med betongplatta och golvvärme. Okar dock ej hålla mer än ca 14 grader utan stöttning av annan värmekälla (oisolerad stomme men med 50 mm kanalplast samt 1.0 på glaset i skjutdörrarna(bara skutdörrar på alla sidor, ingen hel vägg eller bröstning). Har då fått en ökad elförbrukning till ca 17500 kWh. Tycker detta är helt okej, har ca 22 grader inomhus. Och systemen snurrar på, byter bara filter i FTXen 2 gånger per år. Satsa på en ftx med vattenburen eftervärmare (jag har en elektrisk men tror att det kunde billigare ur driftsynpunkt att mata den med vatten i stället för el). Har dock ej ännu nyttjat bergvärmen för att på sommaren kyla, men haft funderingar på att kyla inkommande luft till FTX som sedan hanterar fukten i luften så att man inte får kondensutfällning.

Huset är betydligt tystare än ett med frånluftsvärmepump som grannarna har.

Jag har valt att ställa värmepumpen i garaget och matar huset med två kulvertar en för värme och en för tappvarmvatten.


Är mycket nöjd med de systemen, men de nya är säkert bättre, glöm ej att dra fram avlopp till FTX för ev. kondensvatten.


Allt har gått i 11 år utan några problem.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
T
Tack så mycket för ditt utförliga inlägg!

Skall forska mer i detta imorgon.
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.