Kan tyværr inte svara på detta, då jag inte ær hemma før øgonblicket och kommer inte hem den nærmaste tiden heller. Ær dock hemma føre jul, men det ær inte sækert jag kan svara på det då heller, jag måste ju kolla det lite innan jag kan svara på det.
Hej,
Bygger hus just nu, mitt problem är Frånluftsvärmepumpen, det är ju eg bara smäck. OK den tar tillbaka det mesta ur ventilationsluften men den skapar ju ingen värme till huset. Ett FTX system hade varit bättre, ungefär samma återvinning. Jag tror att man skall se FLVP som ett enkelt sätt för hustillverkarna att lura kunderna. Det är värmepatronen i systemet som skapar värmen, ok lite kommer från resp person som finns i huset.
När jag nu vill installera vattenmantlad vedkamin så är inte den kompatibel med FLVP...........SMÄCK
Bygger hus just nu, mitt problem är Frånluftsvärmepumpen, det är ju eg bara smäck. OK den tar tillbaka det mesta ur ventilationsluften men den skapar ju ingen värme till huset. Ett FTX system hade varit bättre, ungefär samma återvinning. Jag tror att man skall se FLVP som ett enkelt sätt för hustillverkarna att lura kunderna. Det är värmepatronen i systemet som skapar värmen, ok lite kommer från resp person som finns i huset.
När jag nu vill installera vattenmantlad vedkamin så är inte den kompatibel med FLVP...........SMÄCK
Nibe Fighter 310P går att kombinera med annan vattenburen uppvärming, på det sättet att FVP'n hämtar värme från extern värmekälla innan elpatronen (när inte kompressorn räcker till).
Vet inte vilka andra modeller/fabrikat som kan göra samma sak.
Så skulle inte kalla FVP "smäck" däremot är det ingen "Hallellulljamaskin" som vissa försäljare får det att framstå.
FVP är dock mer än bara kompressordel: varmvattenberedarera, ack och shuntstyrnining i samma låda. Kan vara det som gjort att FVP blivit populärt hos vissa, då man får allt i "en låda".
Vet inte vilka andra modeller/fabrikat som kan göra samma sak.
Så skulle inte kalla FVP "smäck" däremot är det ingen "Hallellulljamaskin" som vissa försäljare får det att framstå.
FVP är dock mer än bara kompressordel: varmvattenberedarera, ack och shuntstyrnining i samma låda. Kan vara det som gjort att FVP blivit populärt hos vissa, då man får allt i "en låda".
Om jag minns rätt så säger byggnormen att all luft i nybyggda hus ska bytas 12 ggr på 24 timmar.
Räkna på ett 150m[sup]2[/sup] hus, snitthöjd 2.50m. Volym = 375m[sup]3[/sup].
Då behöver du spola ut 52 liter dyrt förvärvad uppvärmd luft varje sekund från ditt hus för att klara normen!

I ljuset av det så är ju FLVP och även mekaniska värmeväxlare vettiga alternativ, därför att de facto tar hand om frånluften och återanvänder energin.
Räkna på ett 150m[sup]2[/sup] hus, snitthöjd 2.50m. Volym = 375m[sup]3[/sup].
Då behöver du spola ut 52 liter dyrt förvärvad uppvärmd luft varje sekund från ditt hus för att klara normen!
I ljuset av det så är ju FLVP och även mekaniska värmeväxlare vettiga alternativ, därför att de facto tar hand om frånluften och återanvänder energin.
Normen säger (idag) 0.35 l/s per m[sup]2[/sup], vilket motsvarrar ungefär 0.5 omsättningar/timme som du skrev ovan.
Sedan finns det vissa minimumkrav i utrymme som WC/Bad, tvättstuga m.m.
I lokaler som skolor,kontor etc. är kravet 7 l/s och person. Detta är dock minimumkrav och räcker oftast inte, anger detta bara för att få lite referens till hur mycket luft vi pratar om.
Har hört att man i Danmark har diskutioner om att göra om sina nybyggnadsregler så att man skulle få sänka luftflödena under dom perioder som huset är tomt. (med tanke på driftekonomin)
Sedan finns det vissa minimumkrav i utrymme som WC/Bad, tvättstuga m.m.
I lokaler som skolor,kontor etc. är kravet 7 l/s och person. Detta är dock minimumkrav och räcker oftast inte, anger detta bara för att få lite referens till hur mycket luft vi pratar om.
Har hört att man i Danmark har diskutioner om att göra om sina nybyggnadsregler så att man skulle få sänka luftflödena under dom perioder som huset är tomt. (med tanke på driftekonomin)
Ja men vem är det som säger att man enbart skall värma luften inomhus med el?!?
Här är det ved och sol också med i ekvationen - som jag ser det jag renoverar och bygger till en gammel kåk med stenålderssystem med direktverkande el och NU är jag inne på 2000-talet med vattenburet :-D
I'm happy!
Här är det ved och sol också med i ekvationen - som jag ser det jag renoverar och bygger till en gammel kåk med stenålderssystem med direktverkande el och NU är jag inne på 2000-talet med vattenburet :-D
I'm happy!
Gummigum, låter jättesunt!
För egen del kör jag FVLP och täljstenskamin. Nybyggda hus åker i stort sett alltid på en FVLP pga luftomsättningskravet, och att dessutom investera i bergvärme eller jordvärme lönar sig inte (i Sthlm) för annat än mkt stora hus.
För egen del kör jag FVLP och täljstenskamin. Nybyggda hus åker i stort sett alltid på en FVLP pga luftomsättningskravet, och att dessutom investera i bergvärme eller jordvärme lönar sig inte (i Sthlm) för annat än mkt stora hus.
Har ni bestämt er?ByggaBo skrev:Vi ska bygga ett nytt hus till våren,och funderar om det är stor ekonomi att satsa på frånluftsvärme kombinerad med en täljstenskamin (som vi redan har och ved har vi gratis i ca:10 år till,minst).Vi har funderat på jordvärme, men vi har blivit avrådd pga att när man bygger nytt så gör man huset så rejält isolerat att det skulle ta så lång tid att tjäna igen pengarna.Någon som vet?
:
Njae! Vi får mycket råd om jordvärme med pga det är blöt mark runt omkring oss,men som jag har fattat så är det billigare driftkostnad på FLVP kombinerat med täljstenskamin,än med jordvärme/täljstenskamin.Vi tänker bygga en enplanare på 190m2 med öppen planlösning.
BAS - den bet inte
(orkar ej kolla Molliere, finns det ingen som orkar re ut detta - 6 kW "aldrig")
om man får ut säg 1-1,5 kW vid 22 ner till -5 C så får man kanske ut 2 kW vid ner till -15.
en fuskformel som ej beaktar fukten i luften men som duger i sammanhanget är: m x cp x dT, säg m=1kg/m3 luft, cp= 1kJ/kg,C
så från -5 till -15 med 375 m3/h blir det (och här gäller formeln hyfsat bra)
375/3600*1*10 = 1 kW
bra isolering av hus + ett rör i marken som förvärmer (vintertid) all inkommande luft så att den ej går under O + ett bra FTX aggregat och ett spjäll som slår över så att tilluften kyls sommartid - det skulle jag ta och räkna på + ja ? men ovan har nu slagit undan fötterna åtminstone för bergVP och troligen också frånluftsVP i ert specifika fall. Den fortsatta kalkylen (på de kWh:n som återstår!) skall då kanske beakta solfångare men om ekonomin styr definitivt beakta att ni har gratis ved. Sen är det ju en fråga om vad man VILL ha.
(orkar ej kolla Molliere, finns det ingen som orkar re ut detta - 6 kW "aldrig")
om man får ut säg 1-1,5 kW vid 22 ner till -5 C så får man kanske ut 2 kW vid ner till -15.
en fuskformel som ej beaktar fukten i luften men som duger i sammanhanget är: m x cp x dT, säg m=1kg/m3 luft, cp= 1kJ/kg,C
så från -5 till -15 med 375 m3/h blir det (och här gäller formeln hyfsat bra)
375/3600*1*10 = 1 kW
bra isolering av hus + ett rör i marken som förvärmer (vintertid) all inkommande luft så att den ej går under O + ett bra FTX aggregat och ett spjäll som slår över så att tilluften kyls sommartid - det skulle jag ta och räkna på + ja ? men ovan har nu slagit undan fötterna åtminstone för bergVP och troligen också frånluftsVP i ert specifika fall. Den fortsatta kalkylen (på de kWh:n som återstår!) skall då kanske beakta solfångare men om ekonomin styr definitivt beakta att ni har gratis ved. Sen är det ju en fråga om vad man VILL ha.
Vi tänker också använda oss av FLVP/Täljstenskamin, också öppen planslösning, dock mindre (130kvm)ByggaBo skrev:
Har kollat runt med "fackfolk" och NIBE fighter 310P, verkar vara ett bra alternativ till den storlek vi har samt att den är förberedd för andra energikällor.ByggaBo skrev:
Den är nog lite liten för en planlösning som er (har för mig att det är max 150kvm)