660 läst ·
20 svar
660 läst
20 svar
Frånluftsfläkt stannar vid låg inställning – vad göra?
Bästa svaret
Om det sitter 2 kondensatorer skulle jag tro att det är en TFE220S (inte M).
Den extra kondensatorn (8uF) bör sitta i serie med matningsspänningen och är till för att sänka spänningen till motorn och därmed sänka hastigheten.
Denna fläkt går INTE att hastighetsreglera genom att sänka matningsspänning med trafo/tyristor.
Det bör gå att koppla bort 8uF kondensatorn och då få en TFE220M fläkt som du kan styra hastigheten med din befintliga hastighetsreglering.
Tänk på att kondensatorerer kan hålla kvar laddning/spänning efter du brutit spänning till fläkten.
3uF kondensatorn skall vara kvar och är driftkondensatorn.
Den är denna som man får byta ibland när fläkten inte vill varva upp.
Den extra kondensatorn (8uF) bör sitta i serie med matningsspänningen och är till för att sänka spänningen till motorn och därmed sänka hastigheten.
Denna fläkt går INTE att hastighetsreglera genom att sänka matningsspänning med trafo/tyristor.
Det bör gå att koppla bort 8uF kondensatorn och då få en TFE220M fläkt som du kan styra hastigheten med din befintliga hastighetsreglering.
Tänk på att kondensatorerer kan hålla kvar laddning/spänning efter du brutit spänning till fläkten.
Det låter ju jättebra och låter som en förklaring på att det inte går att reglera min fläkt! Och bra att det går att bygga om. Jag ska beställa en ny 3uF kondensator och byta när jag kopplar om så jag vet att den är fräsch.FrittDrag_II skrev:
Om det sitter 2 kondensatorer skulle jag tro att det är en TFE220S (inte M).
Kollar jag riktigt noga står det nog FTE 220 S RED på typskylten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är tumören bortopererad!
Och nu går det väldigt bra att styra varvet med min tyristor. Den stora kondensatorn på 8uF satt mycket riktigt i serie med L mellan plinten och brytaren så det var en enkel operation att koppla om. Nu ser det ut såhär:
Dock så gick brytarens plast sönder när jag tryckte på den, nedbruten an UV ljus antar jag. Får sätta en tejp eller något så att det inte regnar in i knappen.
Logga in
Skapa konto
Och nu går det väldigt bra att styra varvet med min tyristor. Den stora kondensatorn på 8uF satt mycket riktigt i serie med L mellan plinten och brytaren så det var en enkel operation att koppla om. Nu ser det ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Dock så gick brytarens plast sönder när jag tryckte på den, nedbruten an UV ljus antar jag. Får sätta en tejp eller något så att det inte regnar in i knappen.
Logga in
Skapa konto
Tack, sjukt nöjd att detta gick att åtgärda för 0kr då jag var berädd på att köpa en helt ny fläkt för 4-5000kr. Orkade inte vänta på den nya kondensatorn och allt verkar funka bra ändå så den får ligga på hyllan som reservdel. Allt är mycket tystare nu, både utvändigt och vid frånluftsdonen.J jhall skrev:
Nu tänkte jag justera in luftflödet. Jag har dock inte tillgång till en luftflödesmätare så jag får göra så gott som det går ändå. Huset är på 140m2 och boverket rekommenderar 0,35 l/s per m2 så totalt 50l/s. Enligt tidigare uppskattning verkar det rimligt med 30 Pa i externt statiskt tryck. Då får jag dessa värden från Systemairs hemsida för en TFE 220 M. Jag har justerat min tyristor så att fläkten drar 30W (uppmätt med en Shelly) vilket teoretiskt borde ge 50l/s. Och jag har gjort det gamla testet med att kolla så ett toalettpapper sugs fast i frånluftsdonen. Jag ska ta en långdusch ikväll för att få en känsla om det ventilerar bra i badrummet
Tidigare kunde jag som lägst ställa ner den till 75-80 W innan fläkten stannade,
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Om möjligt kontrollera gärna spänningen till fläkten, under 100V kan den ha svårt att start efter strömavbrott.SSSS skrev:
Tack, sjukt nöjd att detta gick att åtgärda för 0kr då jag var berädd på att köpa en helt ny fläkt för 4-5000kr. Orkade inte vänta på den nya kondensatorn och allt verkar funka bra ändå så den får ligga på hyllan som reservdel. Allt är mycket tystare nu, både utvändigt och vid frånluftsdonen.
Nu tänkte jag justera in luftflödet. Jag har dock inte tillgång till en luftflödesmätare så jag får göra så gott som det går ändå. Huset är på 140m2 och boverket rekommenderar 0,35 l/s per m2 så totalt 50l/s. Enligt tidigare uppskattning verkar det rimligt med 30 Pa i externt statiskt tryck. Då får jag dessa värden från Systemairs hemsida för en TFE 220 M. Jag har justerat min tyristor så att fläkten drar 30W (uppmätt med en Shelly) vilket teoretiskt borde ge 50l/s. Och jag har gjort det gamla testet med att kolla så ett toalettpapper sugs fast i frånluftsdonen. Jag ska ta en långdusch ikväll för att få en känsla om det ventilerar bra i badrummet
Tidigare kunde jag som lägst ställa ner den till 75-80 W innan fläkten stannade,
[bild]
Trevligt att det löste sig utan fläkt byte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden