Patrick E skrev:
Jag satte in FTX förra sommaren (aug 2011) i ett enplanshus med källare (ej boyta) på 170 m2 i Stockholmstrakten. Huset är byggt 1978 med treglasfönster och bra isolering.
Jag har tidigare bara haft mekanisk frånluft. Det som var märkligt med huset var att det inte fanns några tilluftsventiler i boningsplanet utan bara i källaren.
Som uppvärmning har jag en CTC Eco Air som jag haft sedan jan 2008. Så här ser förbrukningen ut:

2008: 17088 kWh
2009: 18601 kWh
2010: 21105 kWh
2011: 17967 kWh

Den tidigare frånluftsfläkten gick på lägsta hastighet, så ventilationen var inte den bästa i huset. Det märks en otrolig skillnad nu med FTX. Speciellt i sovrummet när man vaknar på morgonen. Än så länge kan jag inte se någon jättebesparing med FTX utan när jag jämför månad för månad så ligger min förbrukning ungefär på samma nivå som tidigare.

Hade jag däremot haft en frånluftsfläkt som gått med rätt flöde och friskluftsventiler som släppt in motsvarande l/s med kall uteluft så hade jag troligen sett en större besparing än jag gör än så länge.

Men fräschare luft och mindre damm och pollen är också mycket värt. Troligen har mina radonhalter i boplanet också sjunkit eftersom huset inte längre suger in luft via källaren. Ska mäta i höst och se.
Intressant, hur drog du kanaler för detta? Fixade du själv eller hade du en entreprenör som gjorde installationen?
Jag känner igen din beskrivning på luftkvaliteten i vissa rum. Det är detta jag vill komma åt samtidigt som man kanske kan spara någon krona på den löpande elkostnaden. Ska man helt krasst endast se på avskrivning och återbetalningstid m.m. så blir affären troligen inte så god.

Jag menar nog att man också måste tänka på komfort, värde på huset osv. vilket spelar roll, åtminstone i mitt val.

Jag lät Alig ventilation (Ventilationsbutiken) projektera hela systemet. Jag köpte sedan rubbet i från dem. Jag gjorde all kanaldragning och installation av FTX-aggregatet själv. Injusteringen överlät jag också till ett proffs.
I mitt fall har jag en oinredd kallvind där jag drog alla kanaler och sågade upp hål i taket på de rum där jag skulle dra ner nya don för till och frånluft. Bef kanaler och don för frånluft bytte jag ut.
Jag gjorde installationen på 5 dagar på semester och då höll jag inte på med detta på heltid, så min erfarenhet av det hela är att det är lätt. Ritningar och materiallistor underlättade jobbet.

J Jasse64 skrev:
Nu ska väl inte jag förekomma lastkaj som kanske vill svara er, men...

I mitt huvud innebär mekanisk ventialtion bättre (renare) luft i huset eftersom man forcerar flödena med uteluft. I dag har jag dålig luft i vissa rum eftersom ventilationen i huset bygger på självdrag via skorsten. Den effekten uteblev när oljevärmen försvann. Jag är klar över att ett mekaniskt frånluftssystem inte aktivt renar luft eftersom man i så fall måste köra tillbaka luft i huset, sk. FTX system, om jag fattat det rätt.

Att man sparar huset med en bra ventilation förstår till och med en lekman som jag. Satte en en Pax fläkt i badrummet där handdukarna hade problem att torka efter en dusch. I dag går det betydligt snabbare och det borde väl ändå gynna konstruktionen? Samma resonemang bör i så fall även gälla tvättstuga andra badrum och köket.

Miljövinsten kan jag köpa i förhållandet av att man annars kör varm luft rätt ut. På detta sätt tar man tillvara en del av värmen vilket tilltalar mig. Ska man ställa allt i förhållande till alla processer så är väl etanol ett skrämmande exempel på något som inte innebär någon miljövinst. Hur kan man kalla en bil miljövänlig? osv, osv.

Mitt perspektiv är precis som jag beskrev det. Jag har en bergvärmeanläggning, hålet är borrat sedan några år. Jag vill förbättra ventilationen och det känns ändå märkligt att köra värmd luft rätt ut. Förstår precis vad ni menar med en kanalfläkt och det är inte alls omöjligt att det blir valet. På något sätt måste det väl finnas en vinst i att ta till vara uppvärmd luft?

Gör jag en tankevurpa när jag förutsätter att det är lättare för anläggningen att utvinna värme ur brine som är förvärmd av 18 gradig luft än den 4 gradiga som kommer direkt från berget? Behöver pumpen gå mindre och på så sätt kan tänkas hålla länge? Är det så en frånluftsvärmeväxlare är tänkt att fungera?:confused:

Jag kanske tänker helt fel och är jätte tacksam för fler åsikter/förslag
Jasse! Hur blev det tillslut? Har exakt samma tankebanor, dock i samband med nyinstallation av Bergvärme. Behöver samtidigt få fart på ventilationen, och tänkte att det naturliga alternativet vore FX. Blir sedan förvånad över hur många som sågar det, rent teoretiskt, utan att stödja teorin men någon fakta. Vore väldigt intressant att höra vad du kom till för lösning?

• Gilla
The_Had
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.