Funderar på att bygga ett Eksjöhus Trend med boyta 160m2. Funderar på kombinationen IVT Greenline c9 och deras DVB 300 FC varmvatten beredare. Vi kommer att använda en hel del vatten till bland annat bubbel bad och lång duschande vuxna. Kommer att ha värmeslingor i plattan.

Någon som vet om detta skulle vara en bra kombination och om det kommer att behövas mycket el tillskott genom elpatronen?

Beror givetvis på hur djupt borrhål osv vidare är.

Jörgen

På vårt Trivselhus på 171kvm vi ska bygga fick vi IVT Greenlinee HE C6 som rekommenderad vid energiberäkningen. Så gissningsvis kommer ni att få hjälp med det när ni väl bestämt er för att bygga med dem.

C9 låter väldigt kraftfull för den ytan. Det sägs att man i dagens välisolerade hus ska försöka minimera (av/på) för bergvärmepumpens livslängd, och då bör man inte ha en "för kraftfull" bergvärmepump.

Speca hur många liter 40-gradigt varmvatten ni vill kunna ha per timme och t.ex. kväll på vintern, då blir det enklare för experterna att räkna på saken.

Josth, Hur ska man veta det..? Jag gillar att duscha riktigt varmt varje dag. Sambon duschar länge, dock inte lika varmt. Vi ska ha ett bubbelbadkar för våra två ungar som älskar att bada. Det kommer att gå en hel del vatten men i liter har jag ingen aning.

Blizzet, borde inte en pump med mindre kapacitet få gå oftare än en större. Har fått klart för mig nu att pumpen som rekomenderas och medföljer är en IVT greenline HE 9 och en kombitank som heter DVB 200 FC.

JohanssonBohlin skrev:
Josth, Hur ska man veta det..? Jag gillar att duscha riktigt varmt varje dag. Sambon duschar länge, dock inte lika varmt. Vi ska ha ett bubbelbadkar för våra två ungar som älskar att bada. Det kommer att gå en hel del vatten men i liter har jag ingen aning.

Blizzet, borde inte en pump med mindre kapacitet få gå oftare än en större. Har fått klart för mig nu att pumpen som rekomenderas och medföljer är en IVT greenline HE 9 och en kombitank som heter DVB 200 FC.
Jo, den kommer gå oftare, och oftare = bra, än att det blir Av/På för ofta.

En bergvärmepump som INTE har variabel effekt som "Premiumline X" t.ex. ger hela tiden samma effekt.

Har du en för kraftig pump i förhållande till vad som oftast krävs i huset så kommer den oftare att slå av och på än en pump med lägre effekt som oftast ligger "närmre" det som hushållet kräver, och därmed få kortare livslängd.

Det är väl därför man har tagit fram sådana pumpar med variabla effekter, både för Bergvärme och FLVP för att man ska hamna mer rätt året om.

Jag trodde att Eksjöhus i fall till fall bedömde vilken pump som är rätt från hus till hus, snarare än att de kör HE C9 på alla.

Men det kan säket fungera bra oavsett. Men det är såhär jag har fått berättat för mig flera ggr och förstått det. Någon annan får väl rätta mig om jag har fel.

Jag har en IVT E9 och kombiberedare 300 FC till den. Jag värmer ca 250 m2 till 22-23 grader. Kör helt utan termostater reglerar med värmekurvan.

Tycker du ska köra en 300 liters kombi då du har mer varmvatten samt större arbetstank. Tror kanske en E7 egentligen räcker för ditt behov om du inte ska värma garage också. Du ska i alla fall ha en E som inte har intern berederare.

Jag får väl tillägga också att det beror lite på var man befinner sig geografiskt också vilken effekt som är lämplig.

Tack för era svar. =)

Bumpaberra, varför ingen intern beredare (E) ? OM, det blir brutalkallt...? :S

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.