4 889 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Frånluften blir kvar på vinden?
Ja, men då låter det ju i mina öron OK. Är det asbest-kanal hela vägen upp i skorstenen också? Är själv lite orolig för fukt inuti skorstenen, men då är min murad och bara eternit-kanal från rum till skorsten. Men då mer orolig för själva skorstenen i sig, inte vinden.Skalman9 skrev:
Ok. Men hur bygger/monterar de plåten så att suget är via flera kanaler?L Lilllen skrev:
Den biten förstår jag ej.
Om det är sug uppe i skorsten, vad hindrar fläkten att suga från vinden?
Fläkten är väl inte direkt 100% kopplad på eternit kanalerna? Utan det är väl bara en suglåda?
Vet ej hur denna typ av fläkt monteras tyvärr. Det är nog andra bättre att svara på.Skalman9 skrev:
Inte riktigt med hur du menar att den skulle ta luft från vinden? Sitter den inte utomhus uppe på skorstenen?
För att den ska kunna suga ifrån vinden också, så behöver ju i så fall skorstenen ha läckor på vinden, vilket den förstås i och för sig skulle kunna ha. Men i alla fall för mig känns det som att de läckorna skulle behöva vara ganska stora för att ge någon märkbar negativ effekt.
Nu är jag inte insatt i ventilation, men så även om fläkten skulle dra luft från vinden borde det ju inte vara fuktig inomhusluft utan snarare luft utifrån?
Sen är det väl inte optimalt att ventilera luften på vinden onödigt mycket, bra om den är lite varmare/torrare än uteluften, men brukar väl vara ventilation nog på en vind att det är lättare att fylla på med uteluft än luft inifrån huset om det vore undertryck. Utan att vara insatt tycker jag den där fläkten borde suga ur ventilations-kanalerna.
Sen är det väl inte optimalt att ventilera luften på vinden onödigt mycket, bra om den är lite varmare/torrare än uteluften, men brukar väl vara ventilation nog på en vind att det är lättare att fylla på med uteluft än luft inifrån huset om det vore undertryck. Utan att vara insatt tycker jag den där fläkten borde suga ur ventilations-kanalerna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden