Jag har, likt många andra, "bortrenoverat" självdrag i min gamla 1,5-planskåk. Nyare, täta fönster osv. För lite av både till- och frånluft. Har nyligen fått pipan från vardagsrummets öppna spis befriad från fågelbo, men draget är rent allmänt otillräckligt (närmast obefintligt under det varmare halvåret).

På övre plan har jag löst det via Pax-fläkt med grundventilation i badrummet, och har för avsikt att installera friskluftsventiler.

Mitt problem är entreplan, då detta består av enbart kök, vardagsrum och trapphus. Även i vardagsrummet kommer friskluftsventiler att installeras, men den enda aktiva frånluft som finns är en köksfläkt av klassiskt stuk, som går sammantaget väldigt korta stunder / dygn, och ibland inte alls.

Det jag önskar är alltså någon typ av forcerad frånluft på ett plan som saknar badrum, tvättstuga, etc. I den bästa av världar någon typ av reglerbar badumsfläkt, som inte är så "badrumsmässig", utan rent estetiskt skulle gå att använda i t ex kök / entre. Jag tycker att det känns konstigt att man inte riktigt lyckas hitta en lösning för detta, då fler väl borde ha samma problem (dvs önska sig frånluft från en våning utan badrum etc?) ...
Samtidigt undviker jag ju helst en lösning som är "konstig" och frågor om varför jag har badrumsprylar i köksväggen.

Då jag löst både övre plan och källare (samt håller på med en massa andra, större renoveringar), känns det onödigt att installera kanalfläkt på vinden eller helt FTX-aggregat för bara en våning, så det kommer inte att ske. Jag vill egentligen bara ha någon typ av "enpunkts"-frånluft för ju denna våning ...

Vore oerhört tacksam för alla förslag, då jag kört fast helt!
 
Har du ingen ventil alls i köket?
Annars finns det väll köksfläktar som när dom är avstängda endå går långsamt för att ha ett drag hela tiden?
 
T TheGame skrev:
Har du ingen ventil alls i köket?
Annars finns det väll köksfläktar som när dom är avstängda endå går långsamt för att ha ett drag hela tiden?
Nej, tyvärr inte (ventil alltså).

Det kanske stämmer att det finns köksfläktar med grundflöde, ja. Knappt tänkt på ... Måste sondera den marknaden lite, och kolla hur det är med ljudnivåer och möjligheter att applicera i mitt kök.
Tack för svar!
 
BirgitS
Det går utmärkt att ha frånluft i hallen. Tycker man att den vita färgen syns för mycket så finns det ju svarta och så kan man måla själv.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.