Jag har precis köpt en gammal lägenhet jag tänkte totalrenovera. Nu är det dags att projektera ett utkast på hur ventilationen ska läggas om. Det finns en gemensam fläkt på vinden med värmeåtervinning.

Bland annat ska köket bli ett tredje sovrum, så till detta rum behöver jag tilluft.

Svartvit byggritning av en lägenhet som markerar ventilationssystem med tilluft och frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag tolkar ritningen rätt, så är det idag frånluft på två ställen i lägenheten: ett i köket (imkanalen) och ett i klädkammaren (angivet som frånluftsdon små flöden). Är detta för att skapa ett luftflöde i lägenheten och att luften förs genom dörrspringan till klädkammaren?

Jag är osäker på hur man ska lösa tilluften till det nya sovrummet (gamla köket). Längs med nedre kanten av ritningen går en hårt trafikerad väg (avgaser), så det är inte några fönsterventiler på någon annan lägenhet heller på denna sida. Väggen till det nya sovrummet är tjock så om ventrör ska dras så är det ett djupt hål som ska borras.

Har någon ett förslag på hur ventilationen kan dras?

Måste inte alla rum även ha någon typ av frånluft? Vad har vardagsrummet idag för frånluft - hur rör sig luften här idag?

Vad kan tyckas om detta förslag?

Ritning av lägenhetsplan med markerade ventilationssystem och förslagen ny position för spisen i gult.
Skapa konto

Förändringen blir att tilluftskanalen som tidigare gått till vardagsrummet nu går till det nya sovrummet (som har fönster mot den hårt trafikerade vägen).

Tilluft till vardagsrummet genom att installera en fönsterventil.

Jag har markerat spisens nya position i gult, dit dras imkanalen.

Inputs?

Eller kan det kanske bli ännu bättre luftflöde i nya sovrummet så här? Det ska vara en garderobsvägg där gamla köket var, så ventröret kanske kan sticka ut högst upp från täckskivorna?

Arkitektonisk ritning över en bostadsplan med markerat ventilationsrör och förklaringar till olika kanalbeteckningar.
Skapa konto

Var kommer nya köket hamna på ritningen?

T Tjoa skrev:
Var kommer nya köket hamna på ritningen?
På andra sidan om den tjocka väggen, "rygg i rygg" med gamla köket. Har ritat spisens nya position i gult och imkanalens förlängning i rött, men ser nu att det inte syns särskilt tydligt...

Det enda du behöver göra är att byta plats på till och frånluft som du har ritat på sista bilden.
Du kan dock ta bort pilen i fönstret du ritat.
Och glöm inte att du behöver ha springa in till dörrem till nya sovrummet så att luftväxling kan ske.

Vad menar du med att byta plats på till- och frånluft? Frånluften är ju imkanalen på spisens nya position.

Menar du att ta bort spaltventilen i fönstret? Men hur ska då vardagsrummet få tilluft?

Om du inte redan gjort detta bör du börja med att kontakta föreningens styrelse. Det kan finnas tidigare erfarenheter av förändringar. Föreningen är ansvarig för att ventilationen fungerar och bör därför godkänna de förändringar som görs. Ibland uppmärksammas problem först när OVK görs ett antal år senare.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
B brf1911 skrev:
Vad menar du med att byta plats på till- och frånluft? Frånluften är ju imkanalen på spisens nya position.

Menar du att ta bort spaltventilen i fönstret? Men hur ska då vardagsrummet få tilluft?
Skrev du inte att vard skulle bli kök?
Eller menar du att det blir vard och kök?

K klimt skrev:
Om du inte redan gjort detta bör du börja med att kontakta föreningens styrelse. Det kan finnas tidigare erfarenheter av förändringar. Föreningen är ansvarig för att ventilationen fungerar och bör därför godkänna de förändringar som görs. Ibland uppmärksammas problem först när OVK görs ett antal år senare.
Föreningens styrelse är redan involverade.

T Tjoa skrev:
Skrev du inte att vard skulle bli kök?
Eller menar du att det blir vard och kök?
Ja precis, det ska bli vardagsrum och kök (öppen planlösning).

Före förändringen:
Ritning av lägenhet före och efter ombyggnad med markerade ventilationssystem.
Skapa konto

Efter ombyggnationen med min gissning till hur ventilationen kan dras:
Ritning av en bostadsplan med markerade ventilationssystem i sovrum, kök och hall efter ombyggnation.
Skapa konto

Hoppas dessa bilder är tydligare än de tidigare.

Ja, det funkar.
Men du behöver nog ändå som tidigare talare få det bekräftat av styrelsen att det är ok.
Sen är det ju en lustig lösning att blanda tilluft från aggtegat och fönsterventiler.

T Tjoa skrev:
Ja, det funkar.
Men du behöver nog ändå som tidigare talare få det bekräftat av styrelsen att det är ok.
Sen är det ju en lustig lösning att blanda tilluft från aggtegat och fönsterventiler.
Det är inte tilluft från aggregat. TD1-100 är tilluft från ytterväggsgaller mot innergården.

Ok, tack för input!

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Ser ok ut. Jag hade placerat uteluften så långt in i sovrummet som möjligt, för att undvika kortslutning. Var även försiktig med kökskanalen, isolera ordentligt och tänk på att dina grannars ventilationskanaler går bredvid/intill din. Säkerställ även överluft under dörrar. Gå inte ned i dimension i uteluftskanalen heller, då du har mycket luft som ska transporteras. Viktigt att det inte blir för högt undertryck då det kan leda till luktöverföring från trapphus/grannar och lägre frånluftsflöden.

Missade att skriva. Om det är trafikerad gata utanför kan det vara värt att välja en ljudisolerad uteluftsventil med filter. Dock inte för fint filter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.