1 761 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Frånluft och luft/luft samverkar inte?
En Nibe 410P är inte kul! Det är knappt att den duger till att sköta ventilationen och varmvattnet.
Den värmer förmodligen tilluften rätt mycket. Det finns en liten ventil så du kan strypa tilluftsbatteriet lite.
Jag hade en 410P från 2008 och jag ställde rumsgivaren på lägsta så shunten stängde helt. Cirkulationspumpen måste vara igång när det är kallt annars får du larm på frysskydd.
Trots det kyler tilluften vattnet i maskinen. Så när det är riktigt kallt orkar den precis värma varmvattnet på en hel natt efter att vi hade duschat.
Tänk långsiktigt och byt ut eländet! Välj FTX ventilation och som sämst en luftvattenvärmepump.
Den värmer förmodligen tilluften rätt mycket. Det finns en liten ventil så du kan strypa tilluftsbatteriet lite.
Jag hade en 410P från 2008 och jag ställde rumsgivaren på lägsta så shunten stängde helt. Cirkulationspumpen måste vara igång när det är kallt annars får du larm på frysskydd.
Trots det kyler tilluften vattnet i maskinen. Så när det är riktigt kallt orkar den precis värma varmvattnet på en hel natt efter att vi hade duschat.
Tänk långsiktigt och byt ut eländet! Välj FTX ventilation och som sämst en luftvattenvärmepump.
Ja, tilluften var tidigare på 31 grader så skruvade ner till 18 för någon månad sen. Hur värmde du huset när du stängde shunten helt?R Runnis skrev:En Nibe 410P är inte kul! Det är knappt att den duger till att sköta ventilationen och varmvattnet.
Blir att byta 410an inom en snar framtid och har kikat på både luft/vatten och nyare modeller av frånluft (t.ex F730). Vad menar du med som sämst luft/vatten, och vad föll valet på i ditt fall?
Jag värmde huset med luftvärmepump och kamin så det var inget problem.donquan skrev:
Ja, tilluften var tidigare på 31 grader så skruvade ner till 18 för någon månad sen. Hur värmde du huset när du stängde shunten helt?
Blir att byta 410an inom en snar framtid och har kikat på både luft/vatten och nyare modeller av frånluft (t.ex F730). Vad menar du med som sämst luft/vatten, och vad föll valet på i ditt fall?
Som sämst menar jag att du ska ha en riktig värmepump. Det ska gärna vara en luft/vatten eller bergvärme. Att ha en frånluftsvärmepump där kompressorn är beroende av ventilationen är inte bra. Ventilation och värme vill i alla fall jag ha separerat.
När du har alla ventilationskaneler passar ett FTX perfekt. Då får du ventilation som värmer tilluften perfekt med hjälp av frånluften. Det som kostar är att driva fläktarna typ 6-800 kWh per år MAX.
Väljer du sedan bergvärme behöver du aldrig oroa dig för höga effekttoppar som när FLVP LVVP ger med sina elpatroner. Jo dessa maskiner behöver lite stöttning medans bergvärmen bara jobbar på utan avfrostning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden