Hej,
blir inte klok på värmesystem riktigt och söker råd.
Jag bor i en 2-plansvilla på 180 kvadrat och har en äldre frånluftsvärmepump med vattenburna radiatorer på båda våningar. Elpatronen kör hårt nu under vintern och frånluftsvärmepumpen orkar hålla ca 18 grader inne. Ca 80-90 kWh förbrukning vid -5 grader ute.

Förra månaden kompletterade jag med en luft/luft värmepump på övervåningen som nu håller hela övervåningen på 21-22 grader konstant på ca 7 kWh per dygn. Har i samband med det också skruvat ner 5 radiatorer på övervåningen dit luftvärmepumpen når.

Nu till det jag inte får ihop.
Frånluftsvärmepumpen har nu betydligt mindre yta att behöva värma upp (huvudsakligen nedervåning och badrum), samtidigt som den jobbar med varmare frånluft. Ändå går elpatronen lika ofta, förbrukningen är lika hög (om inte något högre), och nedervåningen är fortsatt bara 18 grader. Kompressorn går i princip konstant. Var tar värmen vägen egentligen? Kan det läcka värme någonstans?

Du har rätt i att helt logiskt borde flvp:n behöva jobba mindre nu. Hur pass tillförlitlig data har du? Min första tanke skulle vara att före- och eftervärdena inte stämmer.

Annars skulle jag också leta efter ställen där det blåser kallt, och göra en ordentlig översyn av flvp:n så den funkar ordentligt, inte har igensatta växlare etc. Hur gammal är den och är den ordentligt servad senaste åren? Hur gamla är slangarna till värmeväxlarna? Är värmeväxlarna spolade någon gång? Är radiatorkretsen försedd med filter och är detta rengjort?

Du skulle ha börjat med en luftvärmepump på nedervåningen!
Varm luft stiger och ett hus med två våningar där behöver övervåningen mindre värme mot undervåningen.
Köp en till luftvärmepump.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Du har rätt i att helt logiskt borde flvp:n behöva jobba mindre nu. Hur pass tillförlitlig data har du? Min första tanke skulle vara att före- och eftervärdena inte stämmer.

Annars skulle jag också leta efter ställen där det blåser kallt, och göra en ordentlig översyn av flvp:n så den funkar ordentligt, inte har igensatta växlare etc. Hur gammal är den och är den ordentligt servad senaste åren? Hur gamla är slangarna till värmeväxlarna? Är värmeväxlarna spolade någon gång? Är radiatorkretsen försedd med filter och är detta rengjort?
Har en Tibber Pulse som mäter total förbrukning, så tillförlitligt nog antar jag. Den nya luftvärmepumpen (Hero LN35) loggar sin egen förbrukning.

Frånluftsvärmepumpen är från 2010, servad i höstas med byte av expansionskärl och frånluftfläkt. Tog hit en värmepumpstekniker för service då trycket var nere på noll, dock osäker på exakt vad han gjorde i termer av service men blev då fakturerad för det. Vi flyttade in förra året och vet inte hur historiken ser ut. Skulle tro att inte så mycket är gjort förutom filterbyte då det var det enda förra ägaren nämnde om den. Kompressorn är original och jobbar än, avluft på 0 grader.
Är värmeväxlarna något jag kan se över själv?

Det beror på exakt vilken modell frågan gäller.

R Runnis skrev:
Du skulle ha börjat med en luftvärmepump på nedervåningen!
Varm luft stiger och ett hus med två våningar där behöver övervåningen mindre värme mot undervåningen.
Köp en till luftvärmepump.
Jo, generellt håller jag med, men har en del praktiska aspekter att väga in i mitt fall som landade i övervåning. Vi bor i souterräng där övervåningen är majoritet av den yta vi vistas på med stor öppen planlösning och kamin (120kvm). Då får vi även kyla där på sommaren.

Nedervåning (hall, badrum, gästrum, tvättstuga) har stängd planlösning, hallen är i mitten av huset med begränsad placering av både innedel och utedel, det finns inget frånluftsdon i närheten, behöver ingen kyla på sommaren osv.
Därför inte så aktuellt för oss att få till en luftvärmepump på nedervåningen. Hade tänkt att frånluftsvärmepumpen skulle orka värma den delen bättre via radiatorerna.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det beror på exakt vilken modell frågan gäller.
NIBE Fighter 410P från 2010

Marike
Kolla först att inte övertrycksventilen läcker, hände mig och det blev dyrt, vatten är det som kostar mest att värma.
Antar att du vill kunna kyla ner sovrummen på sommaren, annars håller jag med Runnis, bottenvåningen vore det bättre alternativet för L-L pumpen. Alternativet kvarstår ju dock, sätt en där nere också och låt den gamle frånluften koncentrera sig på vattnet.

Ok. Viktigt att hålla filtren rena i 410P men värmeväxlaren består av en kondensorslinga i tanken som man inte kommer åt och förångaren och tilluftsbatteriet är svårt att själv tvätta på något sätt utan specialutrustning.

• Gilla
donquan
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Kolla först att inte övertrycksventilen läcker, hände mig och det blev dyrt, vatten är det som kostar mest att värma.
Antar att du vill kunna kyla ner sovrummen på sommaren, annars håller jag med Runnis, bottenvåningen vore det bättre alternativet för L-L pumpen. Alternativet kvarstår ju dock, sätt en där nere också och låt den gamle frånluften koncentrera sig på vattnet.
Tack, trycket är konstant på 1 bar så tror den håller tätt, tänker att trycket sjunker om det läcker från ventilen? Vattnet i spillkoppen är kallt.

Marike
donquan donquan skrev:
Tack, trycket är konstant på 1 bar så tror den håller tätt, tänker att trycket sjunker om det läcker från ventilen? Vattnet i spillkoppen är kallt.
Bra, men jag menar inte radiatorövertrycksventilen utan säkerhetsventilen för varmvatten.
Kan inte minnas att i mitt fall, jag kände någon temperaturskillnad, den rann inte men nästan, hastigt droppande.

Marike Marike skrev:
Bra, men jag menar inte radiatorövertrycksventilen utan säkerhetsventilen för varmvatten.
Kan inte minnas att i mitt fall, jag kände någon temperaturskillnad, den rann inte men nästan, hastigt droppande.
Ska inspektera närmre ikväll, kanske läcker varmvatten.
Testade även nyligen, när det var någon plusgrad ute, att stänga av elpatron och cirkulationspump för att se hur länge kompressorn orkade själv. Panntemperaturen gick från 57 grader till 29 grader på 2 timmar, kompressorn gick varje gång jag kollade. Känns lite väl extremt om den endast ska hålla tempen på varmvattnet?

Marike
donquan donquan skrev:
Ska inspektera närmre ikväll, kanske läcker varmvatten.
Testade även nyligen, när det var någon plusgrad ute, att stänga av elpatron och cirkulationspump för att se hur länge kompressorn orkade själv. Panntemperaturen gick från 57 grader till 29 grader på 2 timmar, kompressorn gick varje gång jag kollade. Känns lite väl extremt om den endast ska hålla tempen på varmvattnet?
Låter som någon tappat upp ett bad. Ner 28 grader + vad vp tillfört, verkar inte sannolikt.
Enligt beräkningsprogrammet att återvärma 200 liter från 29 till 57 grader med effekt 2 kW ta 3 tim och 15 min.
En vattenläcka på 0,3 liter i minuten skulle tappa ut 36 liter på 2 timmar, och då rinner det ganska bra. vilket kräver 1 timme och 2 kWh för att värmas från 10 till 57 grader så då tycks det sannolikt.
https://kalkylator.info/vattenuppvarmningsraknare

Redigerat:
Marike Marike skrev:
Låter som någon tappat upp ett bad. Ner 28 grader + vad vp tillfört, verkar inte sannolikt.
Inget varmvatten användes under den perioden tyvärr..

Plockade loss och tömde spillkoppen nu, och mycket riktigt så droppar det från säkerhetsventilen till vattenvärmaren, 3-4 droppar i sekunden. Försökte motionera ventilen ett gäng gånger men det fortsätter likväl. Är ventilen något jag kan byta själv eller har någon tips på vad jag kan göra?

Läckt 2 dl på 15 minuter uppskattningsvis, men det kan väl inte vara enda anledningen att det försvinner så mycket värme?

Marike
donquan donquan skrev:
Inget varmvatten användes under den perioden tyvärr..

Plockade loss och tömde spillkoppen nu, och mycket riktigt så droppar det från säkerhetsventilen till vattenvärmaren, 3-4 droppar i sekunden. Försökte motionera ventilen ett gäng gånger men det fortsätter likväl. Är ventilen något jag kan byta själv eller har någon tips på vad jag kan göra?

Läckt 2 dl på 15 minuter uppskattningsvis, men det kan väl inte vara enda anledningen att det försvinner så mycket värme?
Då kan du hittat felet. Byta själv kan man ju men det krävs att man stänger av vattnet och tömmer beredaren om man inte vill göra som en rörläggare jag kände, han stängde inte ens vattnet, på med rörskäraren, kapa röret och på med securexkoppling och ventil. Man måste jobba snabbt sa han. Fastighetsägaren blev inte glad och det var inte ens våtutrymme, fast det blev det ju.
1,6 liter på två timmar från 10 grader till 57 verkar inte vara hela problemet, möjligheten finns att den läcker mer ju varmare den blir.
Givetvis stänga av vp helt först.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.