Huset är trähus från -36. Badrum på andra våning som är lite klurig planlösning på. Se bild.
I dagsläget ingen mekanisk frånluft utan självdrag ut i kanal i murstocken. Huset värms med pellets. Ingen golvvärme (plastmatta) utan en radiator (vattenburen) mitt emot murstocken.

Under vissa delar av året är det usel tork därinne, ffa innan vi satt på värmen senare på hösten. Det har bildats lite svarta prickar på fönsterkarmen så vi behöver öka på ventilationen. Var lite inne på en enkel lösning i form av en liten luftavfuktare (hittat en woods som var 20x30 i bottenyta som jag tyckte kunde funka)
men när jag insåg att den måste stå 20-30 cm från vägg så har vi inte den ytan om den inte ska stå mitt i gången och den fria golvytan finns inte om man inte ska behöva runda den hela tiden.

Alternativet är väl någon fuktstyrd frånluftsfläkt, typ Pax. Men hur ska man tänka med placering. Om man sätter den i murstocken så känns det som att man inte kommer få med sig den fuktiga luften från den delen av badrummet där duschen är. Luften kommer in via badrumsdörren och tar väl enklaste vägen? Så ska man sätta den i ytterväggen ovanför fönstret? Ska man då stänga in till kanalen i murstocken?

Alla goda råd och tips mottages tacksamt
(Är det någon som har ett hum om vad det kan kosta med arbete? Måste ju dra el.)

Skissen är en skiss och inte helt skalenlig

Tack på förhand :-)

• Handritad skiss av badrumsplanlösning med dusch, WC, murstock och anmärkningar om ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.