Jag bytte fläktmotor på taket då den gamla slutade att fungera. Den gjorde så att jordfelsbrytare slog till. Nu fungerar den på forcerad ventilation och köksfläkten fungerar den också. Men jag har ingen grundventilation med reducerat flöde. Vad kan ha hänt?

Felet på takfläkten kan ha brännt elektroniken för lågfart.

Protte

Om det är en äldre Alliance-fläkt med transformator för dem olika fläkthastigheterna kan det finnas en glassäkring i kåpan.
Tänk på att bryta strömmen innan du öppnar kåpan, man brukar få skruva av 6 stycken skruvar på undersidan för att få av hela plåten sedan kan man se transformator m.m.

Åren har gått sedan 2019.
Men jag undrar om du hittade en lösning på ditt beskrivna problem med bakgrundsventilationen som slutade fungera?
Jag har nämligen råkat ut för samma problem.

J jonte7 skrev:
Åren har gått sedan 2019.
Men jag undrar om du hittade en lösning på ditt beskrivna problem med bakgrundsventilationen som slutade fungera?
Jag har nämligen råkat ut för samma problem.
Det var ju ett tag sedan men jag vill minnas att jag bytte ett kretskort i köksdelen, som hade bränt.

M Muskot8 skrev:
Det var ju ett tag sedan men jag vill minnas att jag bytte ett kretskort i köksdelen, som hade bränt.
Hej!
Fantastiskt hyggligt att du återkopplar!
Minns du var i köksfläkten kretskortet är monterat? Bifogar foto på vår installation.
Mvh, Jonas

• Installation av köksfläkt med exponerat rör och kretskort bakom köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonte7 skrev:
Hej!
Fantastiskt hyggligt att du återkopplar!
Minns du var i köksfläkten kretskortet är monterat? Bifogar foto på vår installation.
Mvh, Jonas
Jag har för mig att det var det som hör till knapparna (för övrigt en exakt lika dan fläkt) det blev att skruva vilket jag gjorde underifrån. Supporten trodde att det fel på grejen på bilden och skickade först den. Men den använde jag aldrig. Har kvar den som minne😠

Jan
Transformator med märkning "Noratel 300W" på en arbetsbänk, ansluten med flera kontakter och koppartråd synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.