Hej på er Byggahus familj!

I ett rum har jag en taklampa och två trappströmbrytare till samma lampa, en måste jag ta bort och lägga en doslock pga renovering, där ska finnas ett garderob och den andra behöver jag byta mot en vanlig strömbrytare.

Här kommer frågorna:
  1. Hur ska jag koppla ihop kablarna där en trappströmbrytare ska bort?
  2. Var ska jag koppla vilka kablar på den nya vanliga strömbrytare?

Här kommer bilderna på hur det ser ut:

Gamla trappströmbrytare som ska bort, hur koppla jag ihop kablarna här?
Ska jag koppla ihop grön + grön och isolerar blå?
Gammal trappströmbrytare med grön och blå kabel i eluttag nära tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Var kopplar jag grön och blå på den här nya?
Hand håller en ny strömbrytare för montage, bakgrundsinstallation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Du kan inte gå på färger, du måste gå på funktion.

Först och främst måste du reda ut hur kretsen är kopplad. Är det en klassisk trappkoppling eller är det en sparkoppling? Matas det vidare någonstans eller är det bara takdosan och de två strömbrytarna som ingår i denna del av kretsen? Varifrån kommer matningen (och därmed nollan)? Går trappkopplingen via takdosan? Hur sitter det hela ihop?

Det renaste och snyggaste är att ta bort trappkopplingen helt, dvs göra om det till en helt vanlig enpolig tändning. Då måsde du dra ur ledarna ur röret som går till den brytaren du vill ta bort. Därefter kopplar du om i takdosan och till den dosan där brytaren som ska vara kvar är.

Om du inte vill göra det så bör du inte heller hålla på och koppla om i trappkopplingen. Det går dock att göra på ett enklare sätt. För att veta hur måste man veta om det är en "vanlig" eller en spartrapp.

Doslocket du sätter där strömbrytaren har varit bör fästas med skruvar. Även om det står en garderob där nu kanske det inte gör det om två år och du glömmer att fixa doslocket. Detta gäller dock inte om du drar ur alla ledare ur dosan.
 
  • Gilla
Reborn
  • Laddar…
OPS!!!!

Jag öppnade där dän vanliga ska sitta och det ser ut så här:
Bild 1
Gamla eluttaget öppnat i väggen med synliga kablar och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då behöver jag veta hur jag ska koppla kablar som är på gamla (Blid 1) på den nya vanliga brytare på den på (Bild 2)

Bild 2
Hand håller en ny elektrisk strömställare med synliga kopplingsscheman, inuti plastförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


O sist men inte minst hur kopplar jag ihop kablarna här på den som ska försvina på (Bild 3)

Bild 3
Gammal elbrytare öppnad i vägg med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Vänd på brytaren på sista fotot och bild
 
  • Gilla
Reborn
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kan inte gå på färger, du måste gå på funktion.

Först och främst måste du reda ut hur kretsen är kopplad. Är det en klassisk trappkoppling eller är det en sparkoppling? Matas det vidare någonstans eller är det bara takdosan och de två strömbrytarna som ingår i denna del av kretsen? Varifrån kommer matningen (och därmed nollan)? Går trappkopplingen via takdosan? Hur sitter det hela ihop?

Det renaste och snyggaste är att ta bort trappkopplingen helt, dvs göra om det till en helt vanlig enpolig tändning. Då måsde du dra ur ledarna ur röret som går till den brytaren du vill ta bort. Därefter kopplar du om i takdosan och till den dosan där brytaren som ska vara kvar är.

Om du inte vill göra det så bör du inte heller hålla på och koppla om i trappkopplingen. Det går dock att göra på ett enklare sätt. För att veta hur måste man veta om det är en "vanlig" eller en spartrapp.

Doslocket du sätter där strömbrytaren har varit bör fästas med skruvar. Även om det står en garderob där nu kanske det inte gör det om två år och du glömmer att fixa doslocket. Detta gäller dock inte om du drar ur alla ledare ur dosan.
J jojo123 skrev:
Vänd på brytaren på sista fotot och bild

Tack för ditt svar, kan du ta en titt på min nya post för att se om det gäller på den nya bild?
 
Av bilderna att döma verkar det vara en vanlig trappkoppling
Bild 1 svart-fas, blå och grön mellantrådar
Bild på den andra befintliga brytare blå och grön mellantrådar (kanske de som sitter på samma sida) och grön tandtråd. Men eftersom man inte ser någon märkning på brytare är detta en gissning.
Installationen är inte helt rätt utförd eftersom en av mellantrådarna är blå. I en infälld installation ska blå vara nolla.
Har du en kopplingsdosa mellan dessa två brytare (kanske takdosan används som kopplingsdosa)?
 
  • Gilla
Reborn
  • Laddar…
tommib
Med tanke på de andra färgerna så kan man nog inte räkna med att blå ska vara nolla. Så vitt jag vet finns inget krav på att dra om det om detta är en orginalinstallation innan standarden blå nolla kom. Däremot kan jag tycka att det är konstigt att man kopplat blå+grön som mellantråd och en annan grön som tändtråd, det känns som att det hade varit mer logiskt att ha två gröna mellantrådar och blå tändtråd. Jag håller helt med dig Uffe om att detta sannolikt är en vanlig trappkoppling men helt säker kan man inte vara och vi vet inte vad som kan byta färg på vägen.

TS, anledningen till att jag inte bara ger dig ett svar direkt är att jag vill att du ska förstå hur detta hänger ihop. Du måste själv reda ut kretsen genom att titta i alla ingående dosor. Sen måste du förstå hur trappkopplingen är tänkt att fungera. Om det är som jag (och Uffe) tror så kan du med tre toppklämmor (varav två bara är till för att isolera en ledare i vardera änden) lösa kretsen men jag skulle betrakta det som en fullösning. Det är därför jag försöker uppmana dig till förståelse istället för att bara blint lita på en snubbe på ett internetforum som specifikt skriver att han inte är elektriker (Uffe är iofs elektriker vad jag vet).

Om du googlar på trappkoppling och försöker tänka ut hur detta är kopplat tror jag att du snart kommer förstå. Om du inte gör det borde du lämna bort jobbet till en elektriker.
 
  • Gilla
Reborn och 4 till
  • Laddar…
Hej igen familj Byggahus! :cool:

Ja.... tack så mycket till alla som tog sin tid för att läsa och svara på tråden, jag kände att jag är inte tillräcklig duktig på El för att förtår alla förklaringar jag fick här och eftersom jag har extrem respekt på El tog jag hit en elektriker för att göra jobbet som blev klar under 10 min.

Då tänkte jag bidra med bilder på hur det ska se ut till någon som i framtiden har samma fundering som jag hade.

tack en gång till mina vänner! (y)

Här kommer bilderna:

Den trappbrytare som blev eliminerad, blev kopplat så här:
Elektrikerarbete med en väggdosa där elektriska kablar är ihopkopplade med en röd kabelsko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya brytare blev så här:
Nyinstallerad elektrisk väggströmbrytare med sladdar korrekt inkopplade i en öppen vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Fast detta ger ingen hjälp utan bygger på att elektrikern identifierat trappkopplingen som en normal med två mellantrådar, identifierar fas och tändtråd och sedan tagit den lätta vägen att parallellkoppla de två mellantrådarna och ansluta båda dessa till tändtråden till lampan.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fast detta ger ingen hjälp utan bygger på att elektrikern identifierat trappkopplingen som en normal med två mellantrådar, identifierar fas och tändtråd och sedan tagit den lätta vägen att parallellkoppla de två mellantrådarna och ansluta båda dessa till tändtråden till lampan.
Ja det är verklige ”både hängslen o livrem” att strömmen kommer fram.:D
 
tommib
Bra att du gjorde det som kändes rätt för dig.

Håller dock med om att detta är den osnygga snabba varianten. Visserligen kanske det är bättre för dig eftersom du förhoppningsvis betalade för mindre elektrikertid men samtidigt lär de ha haft en minimidebitering.

Dessutom, vem fasen använder Torix nuförtiden?
 
Gamla elektriker som inte litar på moderna påfund :)
Inget fel på tomtehattar om man vet hur man ska göra ;)
Sen närmar vi oss julen så det passar ju bra ;)
 
  • Gilla
jojo123 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tror jag har några torix hemma från förr..... Kanske ska köra dem som julgranskulor?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Blir hur bra som helst.
Pryder vilken gran som helst.
Lite off topic, men julen är en högtid då vi män känner oss splittrade.
Kulorna hänger i granen och staken står i fönstret ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.