Huddingebo Huddingebo skrev:
Elförbrukningen på en elbil är egentligen en ganska obetydlig faktor iom att elkostnaden är en väldigt liten del i totalkostnaden.
Räckvidd och laddhastighet mätt i km/min är vettigare att titta på om man ofta laddar på annan plats än hemma.
Att en elbil har hög förbrukning kommer med fler nackdelar än bara dyrare drift. Räckvidd och laddhastighet mätt i km/min tenderar att ha en viss korrelation med elförbrukningen. Om räckvidden kommer från ett stort batteri i stället för låg förbrukning innebär det att bilen blir tyngre och eventuellt har mindre utrymme. Jag tycker att kort räckvidd och hög vikt är något som i högsta grad fortfarande är ett problem på elbilar även om det oftast går att acceptera.

A Avemo skrev:
Att en elbil har hög förbrukning kommer med fler nackdelar än bara dyrare drift. Räckvidd och laddhastighet mätt i km/min tenderar att ha en viss korrelation med elförbrukningen. Om räckvidden kommer från ett stort batteri i stället för låg förbrukning innebär det att bilen blir tyngre och eventuellt har mindre utrymme. Jag tycker att kort räckvidd och hög vikt är något som i högsta grad fortfarande är ett problem på elbilar även om det oftast går att acceptera.
Fokusera istället på det som är primärt för upplevelsen av bilen.
Hur många elektroner det går från batterierna till elmotorerna är inte en sådan sak vad du än refererar till för sekundära saker. Det är ingenting annat än teknikaliteter.
Hur lång tid det tar att ladda är mer avgörande, liksom hur långt man kommer.
Hur stora utrymmena är och hur den känns att köra.

Hur man når dit är fullständigt ointressant om man har ambitionen att vara det minsta teknikneutral och fukuserar på resultatet.
Om batteriet är stor eller litet eller av en billig järnbaserad sort eller dyrare och effektivare och lättare sort spelar heller ingen roll.
Se på det som betyder något, resultatet!
Elförbrukning är bara en i raden av parametrar som KAN vara en ingrediens för ett bra totalresultat.
Lågt luftmotstånd är ett annat, och är ofta mer avgörande om man kör mycket motorväg. WLTP siffrorna på förbrukning är mestadels baserat på icke motorvägskörning.

Redigerat:
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fokusera istället på det som är primärt för upplevelsen av bilen.
Hur många elektroner det går från batterierna till elmotorerna är inte en sådan sak vad du än refererar till för sekundära saker. Det är ingenting annat än teknikaliteter.
Hur lång tid det tar att ladda är mer avgörande, liksom hur långt man kommer.
Hur stora utrymmena är och hur den känns att köra.

Hur man når dit är fullständigt ointressant om man har ambitionen att vara det minsta teknikneutral och fukuserar på resultatet.
Om batteriet är stor eller litet eller av en billig järnbaserad sort eller dyrare och effektivare och lättare sort spelar heller ingen roll.
Se på det som betyder något, resultatet!
Elförbrukning är bara en i raden av parametrar som KAN vara en ingrediens för ett bra totalresultat.
Lågt luftmotstånd är ett annat, och är ofta mer avgörande om man kör mycket motorväg. WLTP siffrorna på förbrukning är mestadels baserat på icke motorvägskörning.
Med samma resonemang är det ointressant hur stor bilen är så länge den har stora innerutrymmen. Du är fri att välja bil precis hur du vill. Och det är jag också.

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Med samma resonemang är det ointressant hur stor bilen är så länge den har stora innerutrymmen. Du är fri att välja bil precis hur du vill. Och det är jag också.
Ja det är ju inte speciellt intressant om bilen är stor på utsidan om insidan är liten.
För de flesta är innerutrymmena det viktiga.
Jag brukar fokusera på det som är viktigt och som påverkar min upplevelse av bilen.
Komfort, säkerhet, utrymmen, räckvidd, totalkostnad osv.
Hur man når dit bryr jag mig mindre om.
Det är kanske viktigt för tekniknördarna.

Blev en Zeekr 7x AWD, tyckte man fick mycket för pengarna.
Men ganska stor skillnad mot tidigare bil :)

• Gilla
  • Arg
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hej,
Då jag har rätt överdimensionerad solcellsanläggning har det gnagt lite i mig att jag fortfarande kör runt i min törstiga bensinare (1,7l/m).
Skulle kunna privatleasa en ny bara i drivmedelskostnader 😂

Kör ca 3,5mil (enkel resa) till/från jobb (ca 2k mil/år), sällan iväg på längre resor.

Vågar man köpa begagnad elbil idag?
Är en Polestar 2 från -22/-23 prisvärd?

Ska man byta in bensinaren mot en motsvarande (kostnadsmässigt) elbil eller är utvecklingen så snabb att värdeminskningen blir enorm?

Svårt att hitta god ergonomi (massage/kyär att det finnsla/värme i sätena) och pigg bil till rimlig kostnad känner jag när jag kollar runt.

Har i övrigt inga andra direkta krav, adaptiv farthållare är väl standard idag?

Hade ni vågat köpa bättre begagnat och vad tycker ni är prisvärt idag?
Jag är inne på min 3:e Kia Niro, först Hybrid, sedan ladd Hybrid och nu EV24. Jag bryr mig inte om märken så mycket, att det blev Kia är att det finns ett väl utbyggd service när och att de har 7 års garanti. Niro är en trevlig och väl beprövad modell

• Gilla
yitsmurfen
  • Laddar…
@Huddingebo varför blev du arg över mitt bilval? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.