Har ett gammalt hus där förra ägarnas hundar har kissat så pass frekvent i ett rum, så att lukten är omöjlig att få bort på annat sätt än att bryta upp golvet och lägga nytt.

Tanken är att eventuellt lägga nytt brädgolv i framtiden, men då vi inte har bestämt oss för om/ vilka väggar vi ska flytta för att ändra kökets planering om ca 3 år, kör vi på den här metoden tills vidare. Dvs golvspån plus laminat eller parkett.

Det jag undrar är:
Behöver jag kortla mellan golvbjälkarna (ca 150-200mm tjocka) eller räcker det att se till att få spånskivornas kort-sidors skarvar över bjälkarna?

Har sett att vissa som gör den här typen av renovering, tar bort det kutterspån som ligger mellan bjälkarna och ersätter med mineralull.
Finns det någon vits med det eller kan jag låta spånet ligga kvar?
Under golvet har jag källare.

Kortlingarnas främsta funktion är att hjälpa till att ”minska” svikten i bjälklaget. Ju längre golvreglarna är desto större är behovet av kortlingar. Hur långa är dina reglar och vilka dimensioner och cc-avstånd har du?

Om du tvingas byta ut golvbrädorna pga lukt finns lukten säkert i kutterspånisoleringen också

c/c- måttet är ca 600
Bjälkarna är ca 200x200 (vissa bara 200x100)
Tror inte jag kommer behöva kortla.
Däremot kommer jag behöva väga av hela golvet då det är gjort innan med tunna brädbitar. Många av dessa knäcktes när jag drog upp spikarna.
Räcker det att spika dit 45x95 utanför bjälkarna tror ni?

Två andra frågor har dykt upp.

Hittade ett gigantiskt getingbo (obebott tack och lov) i yttersta "facket"
Tänker mig att jag ska ta bort det och den lilla mängd isolering (kutterspån) som är kvar och lägga dit ny.
Funkar det med vanlig mineralull tror ni eller krävs det någon form av specialare iom. att det har varit spån innan?

Golvet som ska läggas kommer ligga i max 3 år. Troligtvis bara 2 år, innan rummet ska byggas om, tilläggsisoleras och nya vattenrör dras i golvet.
Skulle därför vilja hoppa över limmet under spånskivorna, för att kunna återbruka dessa.
Frågan är vad som händer då.
Varför limmar man OCH skruvar?
Kommer det gnissla/knaka om golvet annars?
Vad tror ni? Vågar man hoppa över limmet?

Bifogar bild
Delvis upprivet trägolv med synliga bjälkar och kutterspån, samt en cirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle nog testa att lägga spån, sedan foam och på det ett billigt laminat med hänsyn till tidsperspektivet. Har ingen aning om huruvida det föreligger risk för gnissel, men tänker att foamen minskar den risken.

Om du inte limmar så kan du minimera risken för knarr genom att lägga en remsa grålumppapp mellan golvbjälke och spånskiva. Om det knarrar på något ställe är det kanske inte hela världen om ”den riktiga renoveringen” inte är så långt borta.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.