Tjena!

Jag tänkte byta ut bänkskivan på vår köksö till ek. Köksön är cirka 90x90 (så de flesta vanliga bänkskivor dåligt) och har en lite krånglig form (så fanérvarianter går bort). När jag tittar på måttbeställda bänkskivor online så verkar de kosta många tusenlappar.

Samtidigt finns det gott om massiva ekmatbord på Blocket för en spottstyver. Så till mina frågor:
1. Är det en dålig idé att helt enkelt köpa ett begagnat matbord och såga ut en bänkskiva från bordsskivan?
2. Något särskilt jag bör tänka på i så fall (tjocklek, behandling etc)?

Uppskattar råd eller erfarenheter!

Bästa svaret

Jag köpte ett matbord på blocket för en tusenlapp och sågade till. Det fungerade hur bra som helst. Men man får ju tänka på om bordet är lackat eller oljat, i annat fall måste man slipa skivan.

Sedan är det intw jättelätt att såga. Jag kör med en 20 år gammal cirkelsåg. Medcen sänksåg borde det vara enklare.

Tack, kul att höra att det gick bra!

K
Massiv ek är superlätt att såga. Använd rätt klinga på sågen, och en tillräckligt kraftfull såg. Det bästa är en sänksåg så kan du ställa till djupet och ta det i två eller tre snitt beroende på skivans tjocklek.

Se till att slipa av bordet och sedan behandla det så det håller bättre. Hårdwaxolja funkar bra

J
Vi har ett matbord i ek. Massiv. Och inte så dyrt när vi köpte, ser kvistfritt ut. Har även ett litet ikeabord i ek, liksom billiga skivor är ikeabordet i små små stavar.

Vi har även kvistfri ek i bänkskivor där det är ekstavar utan skarvar, dvs ser ut som massivt från ett stycke, de var rätt dyra.

Matbordet hade en skada så jag fick en ny skiva som stod ouppackad i åratal. Jag ville göra iläggsskiva för att förlänga matbordet, så jag monterade den nya skivan och kapade den gamla. Den var förvisso av massivt trä, till och med ek. Men inte kvistfri. Istället var det faner på ekskivan. Vilket gör att jag förstår att bordet kunde vara billigt.

Så. Om det är ett billigt bord är det risk att det är ek av samma typ som är i billiga ekskivor. Dvs med korta stavar.

K kniv skrev:
Massiv ek är superlätt att såga. Använd rätt klinga på sågen, och en tillräckligt kraftfull såg. Det bästa är en sänksåg så kan du ställa till djupet och ta det i två eller tre snitt beroende på skivans tjocklek.

Se till att slipa av bordet och sedan behandla det så det håller bättre. Hårdwaxolja funkar bra
Varför krångla till det och såga flera gånger mer olika djup. En sänksåg må väl vara bra, med tanke på skenan. Men det går ju att bara sätta fast en bräda, med ett par tvingar, som styrskena, och såga med cirkelsåg. Jag har jobbat som snickare i 15år. Har aldrig riktigt förstått poängen med sänksåg.

• Gilla
Kapabel
  • Laddar…
K
A AG A skrev:
Varför krångla till det och såga flera gånger mer olika djup. En sänksåg må väl vara bra, med tanke på skenan. Men det går ju att bara sätta fast en bräda, med ett par tvingar, som styrskena, och såga med cirkelsåg. Jag har jobbat som snickare i 15år. Har aldrig riktigt förstått poängen med sänksåg.
Skillnad på snickare och möbelsnickare…
Men det är klart att det funkar med ”vad som helst” som styrskena så länge den är rak.
Och anledningen till att man sågar fler gånger än 1 är för att man ska undvika att överbelasta sågen eller att det bränner. Beror ju såklart på ämnets tjocklek.. Borde väl en snickare med 15 års erfarenhet ändå veta

• Wow
Kapabel
  • Laddar…
K kniv skrev:
Skillnad på snickare och möbelsnickare…
Men det är klart att det funkar med ”vad som helst” som styrskena så länge den är rak.
Och anledningen till att man sågar fler gånger än 1 är för att man ska undvika att överbelasta sågen eller att det bränner. Beror ju såklart på ämnets tjocklek.. Borde väl en snickare med 15 års erfarenhet ändå veta
Eller också undviker någon med 15 års erfarenhet att överbelasta sågar. De flesta med lite erfarenhet och kunskap, både hör och känner hur mycket man kan belasta en såg.

K
A AG A skrev:
Eller också undviker någon med 15 års erfarenhet att överbelasta sågar. De flesta med lite erfarenhet och kunskap, både hör och känner hur mycket man kan belasta en såg.
Ja men nu har TS sannolikt inte 15 års erfarenhet, annars skulle ju troligen inte frågan ha ställts eller hur?
Så låt oss hjälpa TS snarare än att du ska skryta om hur länge du haft ditt yrke.

Lite förundrad över diskussionen. En har aldrig sett storheten sänksåg, och den andra vill såga i flera omgångar. Är det Meec ni tänker på när ordet sänksåg nämns?

Min Makita är väl en lagom vaniljsåg till mellanpris. Med rätt klinga ger den snygga snitt i 45mm ek både längs och tvärs fibrerna, i en sågning.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Jag har aldrig förstått varför flera sågsnitt skulle hjälpa till något om man nu inte bara skär någon enstaka mm åt gången vilket kommer med andra problem. Med klingan grunt ställt får man mer arbetande tänder i träet samtidigt = tyngre för sågen. Orkar sågen inte med så kan man istället hjälpa den genom om sänka bladet max så att klingan åker så rakt som möjligt genom skivan med så få tänder som möjligt som arbetar samtidigt, ökad risk för flisning på ovansidan blir då nackdelen med denna metod. Det är i alla fall min erfarenhet och det känns logiskt i mitt huvud.....
En cirkelsågklinga i närbild som skär genom en träbit, märkt med texten "Makita".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
A AG A skrev:
Jag har kört alla mina "raka" sågningar med cirkelsåg och en hemmagjord såglinjal. För några år sedan kompletterade jaga köket och det var massvis med sågande med noggranna snitt. Hade jag vetat om hur jobbigt det skulle vara, så hade jag investerat i en sänksåg. Dessutom, så håller en sänksåg 90 graders sågvinkel mot skivan bättre än min cirkelsåg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.